Poslovna scena
StoryEditor

Želimo stvoriti prepoznatljiv hrvatski eko dizajn

03. Srpanj 2014.

Iščitavajući podatke o rastu hrvatskog izvoza većina je sigurno najprije pomislila: izvezli smo brod! E, nismo. Izvoz guraju tri branše među kojima je i domaća najmještajna industrija. Ona ista koju smo davno pokopali.

Nema, doduše, velikih sustava, ali ima podosta manjih i srednjih poduzeća koja su se orijentirala isključivo na kvalitetu. I to na eko kvalitetu. Prva hrvatska eko namještajna marka - Era - izborila se i za vlastitu eko markicu, ERA eco label, ali iz standard ekološkog namještaja. Drago Veselčić, vlasnik Era grupe, tumači zašto je to važno.

• Što je zapravo ERA eco label?

To je dobrovoljna oznaka ili markica koja jamči da proizvod koji je nosi ima niski negativni utjecaj na okoliš i čuva zdravlje korisnika, to je jamstvo da je proizvod izrađen od prirodnih materijala ili onih koji se mogu reciklirati. U procesu projektiranja i proizvodnje poštuju se strogi ekološki kriteriji propisani u Standardu ekološkog namještaja koji uzimaju u obzir cijeli životni ciklus proizvoda – dizajn, repromaterijal, proizvodnju, korištenje i odlaganje odnosno oporabu. Osim toga, sagledavaju se svi aspekti zaštite okoliša i ljudskog zdravlja.

• Što namještajci dobivaju s tom eko oznakom?

U razvijenim zemljama EU dio poduzeća prihvatio je pravila vezana uz ekologiju, zaštitu okoliša, održivo poslovanje. Samim time oni su se svrstali među najuspješnije, preuzimajući vodstvo nad onima koji ne vode brigu o okolišu, i to je ukratko rečeno – konkurentska prednost. Svjesni činjenice da hrvatski proizvođači namještaja mogu konkurirati kvalitetom i tradicijom izrade, posljednjih godina potvrđeno i dizajnom, odabrali smo logično: proizvod visoke dodane vrijednosti koji u sebi ima sadržanu komponentu eko dizajna. ERA eko oznaka govori našim kupcima da odgovorno proizvodimo, brinemo se o okolišu, o zdravlju ljudi koji sudjeluju u proizvodnom procesu kao i zdravlju korisnika, te da gledamo unaprijed rješavajući pitanje odlaganja namještaja u trenutku kada njegov životni vijek završi. Eko oznaka nas diferencira od ostalih, koji nisu dostigli stupanj visoke ekološke i etičke osviještenosti, te našoj ciljanoj skupini govori iskreno i argumentirano o vrijednostima kojih se držimo dok izrađujemo namještaj.

• Čemu još i Standard ekološkog namještaja?

U proizvodnji namještaja i dijelova za namještaj koriste se različiti materijali, drvo, proizvodi na bazi drva, plastika, tkanina, staklo, metal...Kroz korištenje tih materijala u svim fazama životnog ciklusa proizvoda nužno dolazi do pojave problema za okoliš. Mnogo se govori o ekologiji, održivosti, eko materijalima i sličnim terminima, a zapravo nitko ne zna što oni znače, nitko ih do kraja ne razumije niti shvaća ozbiljno. A to su itekako ozbiljne i važne stvari kojima, osim što razvijamo hrvatski proizvod i doprinosimo regionalnom razvoju, pokazujemo da investiramo u budućnost – promišljajući daleko u buduće vrijeme u kojima će se naši proizvodi koristiti. Standard definira pojmove, razjašnjava sumnje o istinitosti zašto se nešto zove ‘eko‘, donosi kriterije eko dizajna i jedini je takav dokument, ne samo u Hrvatskoj nego i u užoj regiji. Na izradi sadržaja Standarda sudjelovali su stručnjaci s raznih područja, ekologije, ekonomije, drvne industrije, marketinga, fair tradea i upravo zato je sveobuhvatan i daje potpunu informaciju. Jedna od najvažnijih stvari u cijeloj ovoj priči je – informiranje. A to podrazumijeva dostupnost informacija, jasnoću, čitkost, razumljivost pojmova, logičnost i sve što će budućem ili potencijalnom korisniku olakšati odabir.

• Koji su ciljevi Standarda?

Glavni je cilj utjecaj na kvalitativno poboljšanje proizvoda u sektoru namještaja, koje se temelji na primjeni eko dizajna u svim fazama proizvodnog procesa i smanjenju emisija opasnih tvari u atmosferu te poštivanju zdravlja i sigurnosti radnika i krajnjih korisnika. Osim toga, želimo promicati eko dizajn i stalno poboljšanje proizvodnog procesa što nužno dovodi do poboljšanje kvalitete proizvoda. Standardom štitimo potrošača jer poboljšava i čini vidljivom okolišnu informaciju o ekološkom namještaju. Potičemo odgovornu proizvodnju i potrošnju te definiramo i potičemo društveno odgovorne prakse. Cilj nam je i stvoriti prepoznatljiv hrvatski eko dizajn što će utjecati na konkurentnost hrvatskog proizvoda. I u konačnici, imajući na umu da je javna uprava najveći potrošač, Standardom želimo omogućiti javnoj upravi da olakšano primjenjuje Zelenu javnu nabavu (GPP) i tako poveća udio eko namještaja u postupcima javne nabave.

• U svijetu postoje mnoge eko oznake i standardi, po čemu su ERA eco label i hrvatski Standard ekološkog namještaja drukčiji?

Promišljali smo izvan nekih zadanih okvira, dodali etičku komponentu i uobličili hrvatski Standard. Naime, uvrstili smo pitanje svrhe i mogućnosti projektiranja vršeći edukaciju dizajnera, kroz definiranje nekih parametara, primjerice vrste drva zadana su ‘ograničenja‘ za hrvatskog proizvođača, zaštićena prava radnika u proizvodnom procesu, prava autora zajamčena i stavljena na mjesto koje zaslužuju, što do sada nije bio slučaj. Osim toga, pažljivo smo proučili sve europske direktive o zaštiti potrošača i sigurnosti proizvoda te ih uvrstili u tekst Standarda. Teško je reći da je Standard inovacija, mi smo se samo vratili na iskon, postavili stvari tamo gdje trebaju biti jer su se kroz godine izgubile mnoge vrijednosti. Svrstali smo se među malobrojne hrabre koji ne bodre potrošačko društvo niti groznicu umjetnih i jeftinih materijala s ultra kratkim rokom trajanja i sumnjivim porijeklom. Nije moglo biti jednostavnije – namještaj koji traje stotinu godina – nikako nije lažan. Namještaj koji se može potpuno reciklirati i vratiti prirodi postavlja pred nas odgovor za opstanak – održivo, odgovorno i etično. Dovoljno argumentirano da bismo se osjećali dionicima onih koji žive ispravno. Dovoljno različito da bi postalo dio prostora u kojima boravimo.

23. travanj 2024 18:05