Aktualno
StoryEditor

U poduzetništvu ne postoji neuspjeh, samo naučena lekcija

22. Svibanj 2017.

Hrvatske poduzetnice i poduzetnici najviše se boje neuspjeha. Od početka svog poslovnog angažmana u realnom sektoru, pa sve do umirovljenja, stručnjaci uočavaju kod poduzetnika visoku razinu tjeskobe i straha izazvanih propitivanjima o neuspjehu u radu i postignuću željenih ciljeva. Teret straha od neuspjeha posebice je izražen u prvim godinama poslovanja hrvatskih poduzetnica i poduzetnika, no njegov intenzitet ne smanjuje se previše niti tijekom godina „stasavanja“ u nemirnom moru tržišnih neprilika.

Neuspjeh se posebice tragično doživljava na prostorima jugoistočne Europe i zbog velikog kriticizma, negativnih komentara, ismijavanja te nerijetko čak i zločestih namjera prema onima koji ne dožive poslovnih uspjeh. Upravo zbog tog ‘jala‘ domaći poduzetnici često zaboravljaju na onu narodnu: "Nema neuspjeha u poduzetništvu - samo uspjeh ili naučena lekcija."

>>>Erasmus za poduzetnike početnike važan za gospodarsko povezivanje Europe

Ove pojave zorno uočava loyalty član Virtualnog ženskog poduzetničkog centra terapeut Dane Cvijanović, vlasnik obrta Vetriver.

- Siguran sam da svi znamo susjede, političare, kolege koji imaju ove emocije i koji su takvi da nose zloću u sebi. Mi ih naravno nemamo. I ovo je nekakav stav od kojeg svi polazimo. Ja osjećam samo ljubav i ja sam dobar, a oni, oni tamo, oni mrze. Mali broj nas će moći stati pred ogledalo i reći sam sebi slušaj - mrziš i zavidan si i podmećeš kako sebi tako i drugima, detektira terapeut Cvijanović ističući kako svaka emocija pa tako i ona ‘zločesta‘ ima svrhu, a to je da nas dovedu do zadovoljstva i ispunjenja.

- Niti jedna emocija sama po sebi nije loša, niti nas određuje. Na žalost, ovo malen broj ljudi zna. Određuje nas ono što činimo s time. Edukacija o emocijama u formalnom smislu ne postoji. Imamo samo onu edukaciju koju smo ponijeli od kuće. Ta edukacija nas nije naučila kako se na zdrav i smislen način nositi sa emocijama. Postojale su emocije koje su dobrodošle. Glavna ‘emocija‘ je bila biti dobar. Mržnja nije bila dozvoljena pa smo ju naučili potiskivati. Energija je neuništiva pa se ta mržnja okrene protiv nas - ili ju možemo ‘zalijepiti‘ na uspješne ljude, zaključuje terapeut Cvijanović.

‘Vrijeme ne troši na negativne ljude i njihove komentare‘

Loyalty članica Gordana Kadoić, magistrica poslovne ekonomije, stručnjakinja vođenju tvrtki, prodajnih timova i pojedinaca, vlasnica je i direktorica tvrtke Adria Corporate Education, vrijeme, kako naglašava, ne troši na negativne ljude i njihove komentare.

- Poduzetništvo na ovim prostorima je dovoljno izazovno i bez ovih navedenih negativnosti. Vjerujem da ljudi imaju različite razloge za iskrivljena ponašanja, no osobno se fokusiram samo na pozitivu i naučila sam se samomotivirati, te ne dozvoljavam da me različita mišljenja odvedu u krivom smjeru. Predugo radim s ljudima i znam da je put prema uspjehu težak, ali podrazumijeva odlučnost i motiviranost, naglašava poduzetnica Gordana Kadoić.

>>>LEAP Summit: Poduzetnici su avanturisti koji ne slijede pravila, razbijaju status quo

Zašto se toliko bojimo uspjeha, pod teretom mogućeg neuspjeha, ali još više ‘što će pričati selo‘ analizira i loyalty članica Virtualnog ženskog poduzetničkog centra integrativna terapeutkinja Sonja Lovrenović.

‘Nismo savršena bića; ne postoje savršena bića‘

- Jedna od ključnih stvari je da izbrišemo iluziju da uspjeh znači da smo savršene. I da se drugima trudimo dokazati svojim radom što sve možemo činiti kao sposobne žene. Nismo savršena bića; ne postoje savršena bića. Ponekad ćemo činiti pogreške, kao i svi drugi oko nas. Nitko ne voli „zabrljati“, ali to je ok; pogreške nam donose iskustvo i bez njih ne možemo ni rasti ni razvijati se kao poduzetnice. Većina ljudi će vidjeti na nama našu novu odjeću, nove cipele, novi auto i možda nam i biti zavidni na tome. Ali mi smo koji znamo da je nije uspjeh došao s tog mjesta; postojao je prije toga put koji smo morali prijeći; put namjera, put planiranja, put pokušaja i pogrešaka, put nesigurnosti, ponekad i put raspada. Od toga se sastoji uspjeh, ističe Sonja Lovrenović. Ali i skreće pozornost, da treba uvijek postavljati sebi pitanje - za koga činimo to što činimo.

- Da se dokažemo sebi ili drugima? Vjerujte mi, nema potrebe za borbom i dokazivanjem. Na mjestu gdje možemo osvijestiti svoju unutarnju mudrost i resurse, gdje smo autentične, borba nestaje. A kako prepoznamo vlastiti unutarnji mir i gradimo ga, u svoj svijet ćemo privući i osobe koje nose sličnu energiju. Djelujući iz tog mjesta manje je stresa, a život postaje sočniji, savjetuje terapeutkinja Sonja Lovrenović.

‘Cilj je jedini fokus‘

Loyalty članica iz Pule Gledis Šprah, vlasnica tvrtke „Glam Style studio“, stručnjakinja za komunikacije, koja je svoje poduzetničke aktivnosti usmjerila poslovnim edukacijama, često analizira i pojam (ne)uspjeha u poduzetništvu.

- Moje osobno mišljenje je da su ljudi koliko god to potiskivali i u javnosti samo dijelili komplimente, u dnu duše ljubomorni i zavidni na boljeg od sebe. Ako ste u velikom sistemu, bojite se da će vas onaj iza vas naslijediti i zauzeti vaše mjesto. Ako ste u poduzetništvu mislite da će vam uzeti klijenta. Klijenata i poslovnih partnera je uvijek bilo i biti će, jedan otiđe drugi dođe, bitno je samo biti vrijedan, kvalitetan i pošten u svom radu. Svaka reklama pa i ona loša - je reklama. Ja kao poduzetnica ne osvrćem se na takve sitne duše, oni tako i tako, za i protiv mene ne mogu me stići, jasna je Gledis Šprah i dodaje kako je njezin cilj jedini fokus, a sve ostalo joj je manje bitno.

Svi imamo svoje trikove kako doći do uspjeha s manje ili više iskušenja, prepreka i problema, najbitnije je u prvom redu ne odustati.

- Ključ osobnog uspjeha je stalno ulaganje u svoje znanje i vještine. Tehnologija ide naprijed i zato treba biti u korak sa vremenom, svaki novitet treba usvojiti i graditi ga dalje, jer ako zastaneš, konkurencija te pregazi. Svojim znanjem, stručnošću i poštenim radom zavrijedit ćeš mjesto uspješnog i kvalitetnog suradnika, smatra poduzetnica Gledis Šprah.

Većini poduzetnika jasno je jedno - želite li uspjeh, bez obzira koliko vas okruživali negativni komentari ljubomornih i zločestih ljudi, jedno je izvjesno - živite svoj život, ne bavite se tuđima, živite i realizirajte svoje ciljeve, uz obilje pozitivne energije.

28. travanj 2024 16:36