Aktualno
StoryEditor

Upravni sud - Za upravne postupke nadležan Zagreb, ispali Osijek, Rijeka i Split

27. Svibanj 2018.

Prateći tu temu otprilike od 1990., čini se da je svaki novi ministar pravosuđa odredio sam sebi kao prioritet da mora provesti reformu pravosuđa. Bilo je tu i dobrih rješenja (primjerice trajni mandat sudaca, državno sudbeno vijeće umjesto političara), onih jako loših (primjerice da je od prvih 20 imenovanih upravnih sudaca samo jedan imao staž i iskustvo kao sudac), ali i onih s dobrim i lošim stranama (većina je u ovoj skupini), uglavnom ostavljenih praksi da se vidi što će prevagnuti.

A sada se slično ponavlja i s Konačnim prijedlogom zakona o područjima i sjedištima sudova (ZOPPS). Tako je uvedena promjena da je ‘Upravni sud u Zagrebu nadležan je za postupanje u svim upravnim sporovima protiv rješenja poreznih tijela‘. Navedenom promjenom su se kao nadležni sudovi eliminirali upravni sudovi u Osijeku, Rijeci i Splitu. Kao glavni razlozi predloženog ističu se specijalizacija sudaca i učinkovitije rješavanje tzv. poreznih predmeta.

>>>Upravni sud u Zagrebu: Odbijen zahtjev Strabaga za odgodom gradnje Pelješkog mosta

Prema kojim kriterijima

Logično se i više nego dobronamjerno nameće pitanje prema kojem kriteriju je od četiri upravna suda odabran baš onaj u Zagrebu i kako to da u prvom čitanju o tome nije bilo riječi, a sada se odjednom to rješenje pojavilo u Konačnom prijedlogu. Bilo bi za očekivati da je odabran onaj sud koji je prema nekom (naravno objektivnom i mjerodavnom) kriteriju najbolji od postojeća četiri.

Za to mjerenje inače postoje indikatori koje je usvojilo mjerodavno tijelo Europske komisije, pa su tako najpoznatiji: Clearance rate (CR) ili stopa rješavanja – predstavlja omjer riješenih i primljenih predmeta u promatranom razdoblju (100% pokazuje da sud rješava predmeta koliko je i primio, više od 100% da se broj neriješenih predmeta smanjuje), odnosno kako sud uspijeva riješiti priljev predmeta; Disposition time (DT) ili pokazatelj vremena rješavanja – predstavlja omjer promatranog razdoblja (365 dana) i Case turnover ratio (CTR) ili protok predmeta – omjer riješenih i neriješenih predmeta. Vrijednost je izražena u danima i pokazuje koliko dana traje rješavanje određene vrste predmeta (procijenjena duljina postupka). Ovaj indikator pruža bolji uvid u to kako sud upravlja protokom predmeta, tj. kako rješava priljev novih predmeta.

>>>Komisija uputila Hrvatskoj četiri preporuke

Tko komu namješta

Prema javno objavljenim podacima Ministarstva prosječni rok trajanja postupka pred Upravnim sudom u Rijeci iznosi 239 dana, Upravnom sudu u Osijeku 166 dana, Upravnom sudu u Splitu 164 dana i Upravnom sudu u Zagrebu 373 dana (to prema pokazatelju DT). Prema pokazatelju CR omjer ažurnosti u Upravnom sudu u Rijeci iznosi 132%, sudu u Osijeku 107,5%, sudu u Splitu 131,3% i Upravnom sudu u Zagrebu 127%. Može se zaključiti da je prema pokazatelju trajanja sudskog postupka (indikator DT) Upravni sud u Zagrebu na začelju prvostupanjskih upravnih sudova, a prema CR indikatoru da je treći (od postojeća četiri).

Dakle, prema kriterijima i indikatorima koje možemo označiti kao europske ne možemo pronaći razlog za postavljeni prijedlog. Kada je to već tako i kada znamo da je unutar četiri navedena grada zaposlenost najmanji problem baš u Zagrebu, da je baš u Zagrebu najveći problem i s poslovnim prostorom, izgledno je da je kriterij nešto neprihvatljivo. Tragajući za odgovorom prisjetili smo se našeg teksta koji se bavio pitanjem vještačenja u poreznim upravnosudskim postupcima i nečije intencije da to smiju vještačiti samo odabrani – zaposleni u Ministarstvu financija. Takvu i čudnu i (prema našem mišljenju) nenormalnu praksu nisu prihvaćali baš sudovi kojima se predlaže oduzeti nadležnost.

>>>Edis Felić: Kako je mali čovjek prije desetak dana pobijedio sustav

I ostali specijalizirani

Raspitali smo se i o specijalizaciji za poreznopravnu materiju i saznali da je u Upravnom sudu u Splitu od 1. siječnja 2014. uvedena specijalizacija rada sudaca s obzirom na srodna upravna područja. S tim u vezi su godišnjim rasporedima poslova tri od četrnaest sudaca određena za postupanje u tzv. financijsko-poreznim predmetima. Prema podacima sa službenih sastanaka predsjednika upravnih sudova pri Visokom upravnom sudu Republike Hrvatske specijalizacija sudaca prema srodnim upravnim područjima uvedena je i u Upravnom sudu u Rijeci.

Iz obrazloženja ZOPPS-a nije razvidno zašto su u određivanju stvarne nadležnosti jednog upravnog suda obuhvaćeni samo porezni predmeti. Naime, ako je glavni cilj predloženoga bio specijalizacija upravnih sudaca, nju bi trebalo provesti u odnosu na sva upravna područja (npr. javnu nabavu, koncesije, graditeljstvo i prostorno uređenje, zaštitu prirode i okoliša, predmete azila, radne i mirovinske sporove).

Autor: prof. dr. sc Hrvoje Kačer

22. studeni 2024 06:06