Aktualno
StoryEditor

ZagrebDox: Moguća vizija budućnosti bez ljudi zaokružila retrospektivu Geyrhaltera

03. Ožujak 2017.

Kao posljednji u retrospektivi Nikolausa Geyrhaltera na ZagrebDoxu u petak se prikazuje njegov novi film "Homo sapiens" koji, rekao je taj austrijski redatelj za Hinu, premda u njemu nema ljudi govori o ljudima i tragovima koje za budućnost ostavljaju iza sebe.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=rEgjEzB36Lo[/embed]

Film se s dugim statičnim kadrovima fokusira na nekad velebne, a danas napuštene i oronule građevine, progovarajući tako o krhkosti ljudskog postojanja.

"To je film o svakome od nas, prikazujući naše tragove i napuštena mjesta njime dajemo i moguću viziju budućnosti", istaknuo je Geyrhalter.

Smatra kako se taj spoj dokumentarca i eseja može vidjeti i kao jaka kritika današnjeg društva, ali važnije mu je da publika sama donese zaključke i osjeti film.

"Mi samo dajemo okvir, a publika film može čitati kako želi. To je uvijek avantura jer, primjerice, ja ga vidim kao meditaciju, dok će ga netko doživjeti kao upozorenje", napomenuo je.

"Publika mora sama saznati što sam htio poručiti i čitati između redaka, da sam htio nešto reći glasno napravio bih drugačiji film", dodao je.

Geyrhalter kaže kako je "Homo Sapiens" pomalo i igrani film, s obzirom da je lokacije koje je snimao tretirao kao glumce, no kao autor i dalje preferira dokumentarce.

"Zanimljivije mi je raditi sa stvarnošću, nego reproducirati nešto što dolazi iz moje mašte, ne smatram sebe toliko važnim", naglasio je.

Na ovogodišnjem ZagrebDoxu priređena mu je retrospektiva što mu je, napominje, zabavna pomisao s obzirom da se u svojim četrdesetima ne osjeća toliko staro da bi se njegov opus već sagledavao na retrospektivi.

>>>ZagrebDox obara rekorde

"Uvijek se pitam jesam li ja zapravo stariji nego što jesam, no uglavnom to ne doživljavam previše ozbiljno, lijepo je što ljudi žele gledati moje filmove", rekao je.

Prije dvadesetak godina osnovao je producentsku kuću NGF, no kaže kako su se u međuvremenu stvari jako promijenile za dokumentarni film.

"Ako želite producirati nešto ozbiljno sve je teže naći financije i prostor gdje bi se takav film prikazivao, danas uglavnom prolaze zabavni dokumentarci, a čak se i od onih koji obrađuju ozbiljne teme očekuje da ostave dobar osjećaj kod gledatelja", napomenuo je.

Gledanost filmova ne bi smjela biti kriterij

Ocijenio je kako gledanost ne bi trebala biti jedini kriterij za vrednovanje filmova, no televizije koje su nekad prikazivale dokumentarce, a sve ih je manje, ovise o reklamama i misle da će gledatelji promijeniti kanal ako im se ponude sadržaji o kojima moraju razmišljati.

"Najveća je greška brojati gledanost u prvoj godini od prikazivanja jer filmovi imaju duži život, prikazuju se na internetu ili na festivalima, a to nitko ne broji", naglasio je.

"To je problem, ali i izazov. Homo sapiens je završio na You Tubeu i brzo smo ga skinuli, ali nakon nekoliko godina ne bih imao ništa protiv da se i tamo prikazuje jer je film javno dobro i ljudi ga trebaju vidjeti", ustvrdio je, dodavši kako su neke nove platforme danas i svojevrsni arhiv kakav se inače nigdje ne može pronaći.

"Homo sapiens" već je prikazan u programu Forum na Berlinaleu, te na međunarodnim festivalima u Hong Kongu, Edinburghu, Karlovim Varima, festivalu Cinema du Reel i na Viennaleu.

Uz taj film na retrospektivi su prikazani njegovi stariji radovi, poput prvijenca "Naplavljeni", priče o Dunavu i ljudima koji žive na njegovoj obali, a kojom se proslavio.

Zagrebačka publika mogla je vidjeti i  "7915 km", snimljen na stazi slavnog Relija Pariz–Dakar, na kojoj se redatelj upoznaje s raznolikošću zemalja poput Maroka, Malija, Senegala i života lokalaca.

>>>Kontroverzni dox: Od egzorcizma u Italiji do jugoslavenskih gastarbajtera i spomenika NOB-u

Predstavljen je i njegov visokobudžetni nagrađivani dokumentarac "Kruh naš svagdašnji", koji se snimao gotovo tri godine, otkrio je nepoznate procese industrijske proizvodnje i obrade hrane u Europi.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=JSRVFmoL6Hg[/embed]

Nikolaus Geyrhalter (1972.) postao je poznat po  opservacijskim filmovima uravnoteženog ritma i statične kamere te izravnoj obradi tema. Pozornost publike, žirija i kritike privukao je filmom "Pripyat" o Černobilu, ali i epskim četverosatnim dokumentarcem "Elsewhere", prikazanim na prestižnim svjetskim festivalima.

Prije dvije godine njegovu je retrospektivu organiziralo i Kino Arsenal u Berlinu, a izbor njegovih filmova prikazan je i na festivalu Cinema du Reel.

ZagrebDox prati Geyrhalterov rad u posljednjih deset godina, a prikazao je gotovo sve njegove filmove. On je već nekoliko puta bio u Zagrebu, kaže da mu je grad već vrlo dobro poznat i sviđa mu se njegova opuštena i ugodna atmosfera.

28. travanj 2024 03:58