
Arenaturist ulaže znatno manje od konkurenata, ali posluje pozitivno na valovima popularnosti Hrvatske i zbog odličnog položaja kampova.Precijenjena dionica odgovara većinskom vlasniku Eugeniju Piovesani, koji je bolestan, zbog čega je prodaja tvrtke ovaj put izglednija
Piše: Željka LaslavićOva e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Nakon što je dionica turističke tvrtke Arenaturist prošlog tjedna imalanajveći porast na tjednoj razini - s povećanjem od 15 posto došla je do 580 kuna - njezina je vrijednost ovog tjedna počela padati. Skočila je u trenutku kad je na burzi objavljena informacija da američka investicijska banka Goldman Sachs Group pregovara s većinskim vlasnikom Arenaturista, tvrtkama Tacana i Granita iz Luksemburga o kupnji većinskog udjela od 61,6 posto. Poučeni iskustvom brojnih špekulacija o prodaji tvrtke posljednjih nekoliko godina, dioničari, naime, nemaju prevelikog razloga za euforiju. Priča o Arenaturistu nalikuje priči o vuku i pastiru kojem selo nakon lažnih dojava više nije vjerovalo. Vukovi koji su obilazili Arenaturist u posljednje dvije godine bili su ozbiljni kandidati za kupnju poduzeća, od Gorana Štroka, Grupe Orco, Romana Abramoviča do Sol Melije. No predstavnik talijanskih vlasnika Eugenio Piovesana s vukovima se samo igrao dižući cijenu u posljednjem trenutku prije potpisivanja ugovora. Iako nitko pouzdano ne zna koje su Piovesanine namjere ovaj put, Istrani se iskreno nadaju da se priča s Goldman Sachsom neće odvijati prema istom scenariju.
Piovesana kupio Arenaturist za bagatelu
- Arenaturist je najkritičnije turističko poduzeće u Istri i nadam se da će ga vlasnik uskoro prodati jer je to najbolje rješenje za Pulu, zaposlenike i, pretpostavljam, za same Talijane. Kroz moj je ured posljednjih godinu dana prošetalo mnogo zainteresiranih kupaca, Talijana, Britanaca i Amerikanaca, respektabilnih poslovnih predstavnika koji su željeli saznati stav Županije. Ja sam podržao njihove namjere - priznao je istarski župan Ivan Jakovčić, kojeg su tada optuživali da je kumovao prodaji Arenaturista Talijanima. Istrani više od svega žele da sadašnji vlasnici Arenaturista napokon odu iz Pule i da na čelna mjesta tvrtke, koja upravlja s osam hotela, sedam apartmanskih naselja i pet kampova, sjedne ozbiljan ulagač koji se ne želi samo ‘igrati‘ dionicama nego početi ozbiljno razvijati kompaniju i destinaciju. Arenaturist zovu crnom rupom istarskog turizma ne samo zbog nesklonosti ulaganja vlasnika nego i nejasnih uvjeta pod kojima je to poduzeće prije sedam godina dospjelo u ruke Talijana.
Arenaturistova imovina
8 hotelaHistriaMedulinBrioniParkPalmaHolidayBelvedereRiviera
Podsjetimo, kupnja Arenaturista tada je nazvana jednom od najvećih pljački u privatizacijskom procesu hrvatskihpoduzeća prodanih u bescjenje. Grupa Europa, u čijem su sastavu nalaze Tacana i Granita, kupila je od fonda Expandia dionice po 21 kunu, dvadeset puta jeftinije od cijene po kojoj su ih kupovali mali dioničari. Unatoč nastojanju da se ugovori s HFP-om u to vrijeme preoblikuju, dobar je dio ugovora malih dioničara raskinut, a njihove dionice pripale su većinskom vlasniku. Franco Basso, nekadašnji predstavnik Grupe Europa i današnji član Uprave Arenaturista, koja u svom sastavu ima četiri tvrtke kćeri, u vrijeme preuzimanja u javnosti je isticao da dionice Arenaturista nisu podcijenjene i da zbog dugovanja tvrtke od oko 25 milijuna eura netko njima treba platiti da kupe poduzeće, a ne da oni plaćaju zaostale dugove.
Tadašnji pulski gradonačelnik Luciano Delbianco krivnju za takvu prodaju nije tražio u talijanskim kupcima, nego je odgovore na pitanja što se sve događalo pri prodaji i kamo je otišao novac Talijana tražio od HFP-a. Tada se također tvrdilo da su mali dioničari izgubili najmanje 2,5 milijuna eura i da je za kupnju Arenaturista bilo zaineteresirano više kupaca koji su bili spremni izdvojiti mnogo više novca. Jedan od njih bio je i pulski poduzetnik Karlo Malić, koji je sa svojim partnerima, navodno, samo za hotel Histria na Punta Verudeli imao ponudu inozemnog kupca od 35 milijuna eura. - U vrijeme privatizacije bio sam ministar i predstavnik IDS-a, a u vlastitoj su mi kući, Arenaturistu i Istarskoj banci, prijetila dva bankrota. Kad su se javili kupci, bio sam presretan što nijedna tvrtka nije otišla u stečaj. Međutim, nakon višegodišnjeg Arenaturistova poslovanja ispostavilo se da je to i dalje jedno od najkritičnijih turističkih poduzeća u Istri - zaključio je Jakovčić.
7 turističkih naseljaVerudela Beach&Villa ResortPunta Verudela ResortHorizont Pula ResortSplendid Pula ResortBrioni ResortPark ResortAi Pini Medulin Resort
Oko 400 dioničara koji su u to vrijeme prodavali dionice Talijanima za 75 kuna tada je zanimalo i kako je novi vlasnik Arenaturista platio dospjele dugove, postigao kreditnu stabilnost i počeo s najavljivanim ulaganjima. - Od preuzimanja do danas Arenaturist je u infrastrukturu, smještajne objekte i njima pripadajuće sadržaje uložio više od 33 milijuna eura, čime je podignut prosječni hotelski standard do razine od tri zvjezdice, posve je rekonstruirano 20 samostalnih vila i 174 apartmana u apartmanskom naselju Verudeli Beach i Villi Resortu, a apartmani Punta Verudela obnovljeni su i suvremeno opremljeni. Kampovi su posve parcelizirani, uz dodatnu ponudu smještaja, u ‘mobile home‘ visoke apartmanske kvalitete smještaja. U četiri kampa ukupno je postavljeno 430 kućica sa svom potrebnom infrastrukturom. Uložilo se i u novu informatičku infrastrukturu radi povezivanja svih dijelova poduzeća u jedinstven integralni sustav - tvrdi predsjednik Uprave Arenaturista Igor Štoković.
Ako se ulaganja Arenaturista u posljednjih sedam godina usporede s ostalim turističkim tvrtkama u Istri, ne može se govoriti o ozbiljnim namjerama vlasnika da od Pule stvore cjelogodišnje turističko odredište. Da nema velikih ulaganja, vidljivo je i iz materijalne imovine čija vrijednost ne raste, kao i vrlo male amortizacije troškova u odnosu na ostale turističke tvrtke.- Arenaturist poglavito zbog sezonskog karaktera poslovanja, a na temelju prihvaćene računovodstvene politike primjenjuje smanjene amortizacijske stope za obračun amortizacije materijalne i nematerijalne imovine.Racionalizacijom i velikim zalaganjem svih zaposlenih uspjeli smo smanjiti materijalne troškove poslovanja. S obzirom na promjene koje su se dogodile posljednjih godina - velika investicijska ulaganja i restrukturiranje u svim segmentima - što je posljedovalo novim tržišnim pozicioniranjem Arenaturista, stvoreni su uvjeti za bolju financijsku stabilnost - tvrdi Štoković.
5 kampova
Stoja - PulaMedulinIndije - BanjoleStupice - PremanturaRunke - Premantura
Arenaturistova vrijednost procijenjena je prije sedam godina na 654 milijuna kuna, ali Talijani su ga kupili za 50 milijuna kuna. Piovesana ga sada, navodno, prodaje za 876 milijuna kuna, što je 18 puta viša cijena od one po kojoj je kupljeno poduzeće u koje je uloženo samo 240 milijuna kuna. Kad se govori o vrijednosti Arenaturistove imovine, ona varira i može se promatrati kroz vrijednost nekretnina, ali je objektivno vrednovanje hotela efektivno isključivo povratom na kapital. S velikom se sigurnošću, kako se danas najavljuje dolazak Goldman Sachsa, prije dvije godine najavljivala velika milanska korporacija koja je željela u najam ili pod koncesiju uzeti pulsku zračnu luku kao važnu logistiku turističkoj djelatnosti. No, tada je sve propalo zbog navodno neriješenoga turističkog zemljišta, zbog kojeg se cijena paketa smanjila pa poslovni ljudi iz Milana nisu pristali na Piovesanovu cijenu od 130, nego su nudili 90 milijuna eura, što je bilo gotovo dvostruko više od Abramovičeve ponude. Pitanje više od 200 hektara zemljišta za kampove ostalo je otvoreno do danas, tvrtka ga koristi, a nije ušlo u temeljni kapital.
Poslovanje manje učinkovito od konkurenata
Prema financijskom izvješću brokerske kuće Apex vrijednosnice vidljivo je da Arenaturist unatoč svim špekulacijama posluje stabilno. U razdoblju od 2003. do 2006. godine poslovni se prihodi, uz istodobno smanjenje poslovnih rashoda, konstantno povećavaju, kao i neto dobit, koja je prošle godine bila 21 milijun kuna. Tvrtka je u istom razdoblju smanjila zaduženost, prihodi su stalno bili veći od rashoda, što dovodi do zaključka da je poslovanje stabilno. Ključni ljudi Arenaturista su Igor Štoković i članica Uprave te direktorica financija Milena Perković, a marketing vodi Kristijan Mišan.No, bez obzira na tu stabilnost, neki analitičari financijskog sektora fokusirani na događanja u Arenaturistu ističu da je poslovanje pulskoga poduzeća mnogo manje učinkovito od onog konkurentskih turističkih kompanija. Vidljivo je to, kažu, iz troškova amortizacije, do deset puta manjih nego kod ostalih tvrtki, i te se minimalne stope, navodno, primjenjuju da bi dobit kompanije bila pristojna.
Prema izvješću o materijalnoj imovini vidljivo je da je njezina vrijednost ista već nekoliko godina, iz čega proizlazi da nije bilo ni znatnijih ulaganja. Arenaturist u odnosu na odredišne konkurente Istraturist, Liburnia Riviera Hotele, Maistru i Plavu lagunu ima i najmanje iskazanih rashoda i najmanje prihoda od prodaje. Prošle je godine ostvario šest posto manje noćenja u odnosu na 2005., a kao glavni razlog članovi Uprave istaknuli su loše vrijeme, zbog kojeg je smanjen fizički promet u kampovima. Kampovi, naime, čine oko 65 posto Arenaturistovih smještajnih kapaciteta i vrlo su važni za stabilnost poslovanja, stoga će vremenske prilike i ove godine biti ključne za uspješnost poslovanja tvrtke. Pozitivni rezultati poslovanja ne mogu se pripisati većim ulaganjima u infrastrukturu i dodatne sadržaje, nego turističkim trendovima, popularnosti Hrvatske kao odredišta i odličnom položaju kampova.
Vode se pregovori o modelima preuzimanja
Financijski stručnjaci tvrde da je Arenaturist sigurno u procesu prodaje, da se trenutačno jedino pregovara o modelima preuzimanja. Postoji i scenarij da bi jedan od trenutačno zainteresiranih kupaca mogla biti neka moćna kompanija koja Arenaturist želi iskoristiti za ulazak u projekt Brijuni rivijera, ali, kao što je već prije istaknuo direktor Brijuna rivijere Veljko Ostojić, nijedan investitor neće imati priliku postati većinski vlasnik Brijuna, nego samo pojedinačnih projekata, da bi se izbjegnuo monopol. Burzovni mešetari uglavnom se slažu da je trenutačna vrijednost dionice Arenaturista precijenjena, ali da takva savršeno odgovara Piovesani radi lakših pregovora s potencijalnim kupcima. Prema nekim saznanjima Piovesana se trenutačno suočava s bolešću, zbog čega prodaja Arenaturista postaje izglednija. Možda ovaj put vuk doista pojede ovce.