Dionice Dalekovoda do 2007. u prvu kotaciju

Ovogodišnji dobitnik Zlatne dionice tvrtka je koja osvaja svijet: Dalekovod je postavio rasvjetu u Tunelu Sv. Rok, njihova je infrastruktura na autocesti Zagreb-Rijeka između Vrbovskog i Kupjaka, dalekovod od 110 kV između Ličkog Osika i Gračaca kao i većina telekomunikacijskih stupova u Hrvatskoj, ali njihova su i slična postrojenja u Poljskoj, na Islandu i u Africi
Kvalitetno izvršenje posla, poštovanje rokova te prezentacija naše tvrtke kao moderne, potentne i efikasne kompanije, koja uz pravilno rukovođenje i odane radnike zasigurno ulijeva povjerenje stranim investitorima, omogućit će nam definitivno osvajanje skandinavskog tržišta te još jači prodor na područje svih europskih zemalja Razgovarala: Sandra Pocrnić Mlakar |
Ovogodišnji dobitnik Zlatne dionice tvrtka je koja osvaja svijet: Dalekovod je postavio rasvjetu u Tunelu Sv. Rok, njihova je infrastruktura na autocesti Zagreb-Rijeka između Vrbovskog i Kupjaka, dalekovod od 110 kV između Ličkog Osika i Gračaca kao i većina telekomunikacijskih stupova u Hrvatskoj, ali njihova su i slična postrojenja u Poljskoj, na Islandu i u Africi. Specijalnost tvrtke Dalekovod elektroprivredna je i telekomunikacijska infrastruktura, golema postrojenja s delikatnom funkcijom, a ponose se time da njihovi stručnjaci danas mogu riješiti svaki izazov u svojoj djelatnosti. Među .460 zaposlenika Dalekovoda, 326 je visokoobrazovanih stručnjaka i devet magistara, a nijedna kvalifikacija nije niža od KV-a. Tvrtka ima 1.160 dioničara i 85 posto dionica u vlasništvu je fizičkih osoba, većinom bivših i sadašnjih zaposlenika. Nijedna fizička osoba nema više od jedan posto, a pravna više od 10,2 posto udjela. - Planovi o osvajanju liderske pozicije u Srednjoj i Istočnoj Europi, koje su si zacrtali prije nekoliko godina, upravo se ostvaruju - kaže generalni direktor Dalekovoda mr. sc. Luka Miličić, menadžer koji danas sa zadovoljstvom promatra kako njegove vizije postaju realnost - Dalekovod je već treću godinu za redom proglašen najboljom građevinskom tvrtkom u Jugoistočnoj Europi. Prije nekoliko godina zacrtali smo si da želimo postati vodeće poduzeće u svojoj djelatnosti u Srednjoj i Jugoistočnoj Europi sa sjedištem u regiji, te ostvarivati više od 50 posto prihoda iz inozemstva! Prvi dio naše vizije upravo se ostvaruje, dok se drugi dio počinje ostvarivati upravo jakim izlaskom na strana tržišta. Na tim se tržištima nastojimo pojaviti i kao domaći proizvođači i izvođači radova, ali i kao članovi međunarodnih konzorcija za izvođenje infrastrukturnih projekata. Prema našoj procjeni, nastavimo li ovim tempom, Dalekovod, d. d. će u bliskoj budućnosti biti istinski lider Srednje i Jugoistočne Europe, s ugledom u cijelom svijetu. |
• Što za Dalekovod znači dobivanje Zlatne dionice? • Koji je sljedeći korak u razvoju tvrtke? Hoćete li se odlučiti za novu emisiju dionica i hoće li Dalekovod ići na prvu kotaciju Zagrebačke banke? U sljedećem razdoblju planirano nove akvizicije u bližem okruženju, stvaranje čvrstog grozda tvrtki s ciljem kvalitetne ponude prema sistemu 'ključ u ruke' te daljnje ulaganje u znanje i razvoj. I, napokon ali ne i manje važno, potkraj godine planiramo dovršiti sve aktivnosti kako bismo dionice Dalekovoda na početku iduće uvrstili u prvu kotaciju. • Tko su najveći konkurenti Dalekovoda na tržištu Srednje i Jugoistočne Europe? S obzirom da osvajate i tržište Bliskog istoka i Afrike, koje su zemlje u vašoj djelatnosti najjače i na tim tržištima? Kakve mogućnosti otvaraju poslovi na Islandu, u Norveškoj i Poljskoj? Preduvjeti uspješnog konkuriranja s ovom vrstom proizvoda i usluga jesu kvaliteta i sposobnost udovoljavanja zahtjeva kupaca, koji su specifični s obzirom na različite norme i standarde u pojedinim zemljama, a Dalekovod ima dobre referencije i dokazao se u brojnim poslovima širom svijeta, pa možemo reći da zahvaljujući odličnoj strategiji imamo jaku i neupitnu konkurentsku prednost. Koliko je do prodora na tržište Bliskog istoka, najprisutniji smo u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, i to s programom ovjesne i spojne opreme za dalekovode te antenskih stupova. Afričko tržište definitivno smo osvojili prodajom antenskih stupova te ostalom ovjesnom i spojnom opremom u Gani, Beninu i Alžiru. Inače, na tom su tržištu prisutne internacionalne kompanije iz Indije, Turske i Kine, pa se i u tom dijelu svijeta Dalekovod dokazao kao konkurentna tvrtka. Uskoro očekujemo i određene poslove na gradnji prijenosnih i drugih infrastrukturnih objekata u Nigeriji, Namibiji, Alžiru, Kazahstanu, Ukrajini i Albaniji. U Poljskoj smo pak prisutni pri projektiranju i prodaji metalnih konstrukcija odnosno stupova za dalekovode, antenskih stupova te ovjesne i spojne opreme za elektrifikaciju željeznice. Dobro izvršenje posla, poštovanje rokova te prezentacije naše tvrtke kao moderne, potentne i efikasne kompanije, koja uz pravilno rukovođenje i odane radnike svakako ulijeva povjerenje stranim investitorima, omogućit će nam definitivno osvajanje skandinavskog tržišta te još jači prodor na područje svih europskih zemalja. • Kvalifikacijska struktura zaposlenika u Dalekovodu vrlo je visoka, a naglašavate i da su sva tehnološka rješenja koja primjenjujete vlastita te da nemate licencija. Koliko su vlastita tehnologija i pamet važni pri izlazu na strana tržišta, a koliko su pritom važne kvalifikacija i motivacija radnika? Jedna smo od rijetkih uspješnih tvrtki u rukama pretežno malih dioničara koja neprestano investira, razvija se, orijentirana je na mlad i školovan kadar te na formiranje grozda povezanih poduzeća, koja će svojim sinergijskim djelovanjem svakako osigurati jak nastup na domaćem tržištu te još snažniji izlazak na inozemna tržišta. • Što biste, na temelju svog iskustva na svjetskom tržištu, preporučili hrvatskim tvrtkama koje nisu izvoznici, a željele bi to postati? • Koji je prvi korak pri osvajanju novog tržišta u zemlji u kojoj dotad niste radili? Kako ste nedavno dobili, primjerice, veliki posao u Gani? Pritom valja napomenuti da smo u tome dosad bili prepušteni sami sebi i svojoj snalažljivosti, a malo ili gotovo ništa nismo participirali u uslugama koje bi trebala pružati poslovna udruženja, komora ili gospodarski atašei u veleposlanstvima. Posao s Ganom dobiven je tako što se kupac raspitivao za podrijetlo robe koju je već nabavljao i s njome bio zadovoljan, želeći iz posla izbaciti posrednika i tako smanjiti troškove. Na naše zadovoljstvo, bila je riječ o proizvodima Dalekovoda rađenima dotad za stranog naručioca koji ih je plasirao na afričko tržište. • Koji je bio prvi veliki izvozni posao Dalekovoda i kada? Jeste li najprije osvajali susjedne zemlje ili vam je bilo svejedno u kojoj zemlji radite? • Dalekovod ima nekoliko tvrtki i u dalekim stranim zemljama. Kako uspijevate upravljati tako razvedenim sustavom? Što je najveći problem u koordinaciji i upravljanju? Koliko se često, kao generalni direktor, sastajete s menadžerima tvrtki na drugim kontinentima? Ako je trebalo, a i ako je zakonodavstvo određene zemlje davalo prednost, osnivali smo mješovita poduzeća kako bismo kvalitetnije udovoljili zahtjevima tendera. Uoči dobivanja konkretnog posla, uključivao sam se osobno sa svojim najbližim suradnicima u njegovo zaključivanje. U posljednje vrijeme, s obzirom na našu odlučnu orijentaciju na izvoz, obujam takvih aktivnosti značajno raste, pa smo u sklopu cjelovite reorganizacije koju provodimo ove godine, osim službe za korporativno upravljanje, formirali stratešku poslovnu jedinicu Inženjering kao profitni centar, dušu tvrtke, koja usklađuje sve te aktivnosti između mreže podružnica i ovisnih društava. • Kako se organiziraju poslovi u dalekim zemljama kao što je Afrika ili Skandinavija? Odlaze li u te zemlje menadžeri Dalekovoda ili pak zapošljavate tamošnje stručnjake? Kako se rješava pitanje boravka naših stručnjaka i njihovih obitelji u stranim zemljama? • Budući da se Dalekovod već dokazuje i na zahtjevnome skandinavskom tržištu i odgovara svim kriterijima zemalja EU, hoće li se za vas što promijeniti ulaskom Hrvatske u EU za nekoliko godina? |
Klaster snova s Končarom i Elkom |
• Najavljujete da će udruga Hrvatskih izvoznika povezati izvoznike u konzorcije koji će u inozemstvu nastupati jedinstveno i nadopunjavati jedni druge komplementarnim proizvodima i uslugama. Potvrđuju li vaša iskustva prednosti takvog nastupa? • Koje hrvatske tvrtke i djelatnosti čine ‘grozd’ okupljen oko Dalekovoda, konzorcij koji zajedno s Dalekovodom izlazi na strana tržišta? Ostvarili smo niz sinergijskih efekata, što nas dodatno uvjerava da je takav pristup na inozemnom tržištu jedino moguć i da na taj način hrvatski konzorcij može biti konkurentan i na svjetskom tržištu. U budućnosti sebe vidimo i na poslovima u BiH (koridor C5), u Africi, naročito u Alžiru, gdje se zajedno s IGH-om i Konstruktorom pokušavamo pozicionirati pri gradnji autoputova prema sistemu 'ključ u ruke', što smo uspješno svladali na domaćem tržištu. |