Netiquette: pravila korištenja interneta

Nema opravdanja za one koji na radnome mjestu surfaju po pornografskim ili drugim internetskim stranicama koje nisu u vezi s poslom. I većina hrvatskih kompanija to sankcionira
Piše: Krešimir Vidović
Internet je kao svjetska mreža računala ujedno i zajednica različitih korisnika iz cijeloga svijeta. Kako se broj korisnika interneta neprestano povećava, odavno se javila potreba reguliranja njihova ponašanja određenim pravilima.
Pravila ponašanja na internetu slična su onima u svakodnevnom živo-tu, stoga je uvredljivo i neprimjereno ponašanje jednako neprihvatljivo kao i u drugim oblicima ljudske komunikacije.
Savjeti za poslovnu korespondenciju
- E-mail mora biti jasno napisan, bez dijelova koji se ponavljaju, ne duži od 20-ak redaka.
- Poruka mora imati naslov (subject) koji sadržava i opisuje bit poruke koja se šalje.
- Svaki e-mail trebao bi imati pozdravnu rečenicu i podatke o pošiljatelju (signature).
- Nije poželjna upotreba emotikona ili kratica u poslovnoj komunikaciji.
- Poželjno je personalizirati svoj e-mail uvodnom rečenicom radi ostavljanja boljeg dojma i prepoznat-ljivosti.
- Poželjno je brzo odgovaranje na primljene e-mail poruke
- Ako korisnik neko vrijeme nije na poslu, treba postaviti autoodgovor s obavijesti o duljini izbivanja.
- Valja pravilno koristiti To, From, Bc, Bcc polja u e-mailu.
- Treba provjeriti može li ili želi li primatelj primiti poruku s velikim privitkom
- Formatiranje poruke (uređivanje teksta i pozadine) nije poželjno jer zauzima više resursa i postoji mogućnost da je primatelj neće pravilno pročitati.
Pravila za ponašanje na internetu nastala su na temelju RFC-ova (Request for Comments) dokumenta 1855 koji opisuje standarde koji čine internet. Prvi dokument napisan je 1969. godine, a danas postoje čak 4.402. U dokumentu 1855 navode se upute i savjeti za korištenje interneta, a zove se Netiquette.
To je javno dostupan, minimalni skup pravila ponašanja koji služi kao predložak različitim tvrtkama, organizacijama i pružateljima usluga za stvaranje vlastitoga kodeksa ponašanja korisnika i administra-tora.
Pojam Netiquette, koji je nastao od engleskih riječi NETwork i etIQUETTE, obuhvaća skup formalnih i neformalnih pravila za ponašanje korisnika na internetu.
Formalna su pravila propisana i njihovo se nepoštovanje kažnjava gubitkom prava pristupa internetu ili čak pravnom tužbom, a neformalna su pravila dogovorna i nisu propisana.
Pravila ponašanja na internetu mogu se podijeliti u dvije skupine. Prva se odnosi na pravila ponašanja u privatnoj komunikaciji dviju osoba (e-mail), a druga definira komunikaciju grupe ljudi, što se odnosi na news grupe, distribucijske liste, forume i IRC.
E-mail nije sigurna pošta
Prvo što pri slanju e-maila treba znati jest da elektronička pošta na internetu nije sigurna. Zato sadržaj poruke, ako se ne koriste postupci enkripcije, ne smije sadržavati dijelove koji, primjerice, ne bi bili poslani na običnoj dopisnici.
Pri reproduciranju materijala važno je poštovati vlasnička prava (copyright) jer je kršenje autorskih prava protuzakonito, a većina zemalja ima zakone o zaštiti tih prava.
'Lanci sreće', kojima su neko vrijeme zatrpavani poštanski sandučići, pojavili su se i na internetu. Njihovo je slanje e-mailom zabranjeno, a nepoštovanje te odredbe može uzrokovati zabranu pristupa servisu ili forumu. Zabranjeno je i slanje komercijalnih oglasa (spam maila).
Kako neki programi za e-mail brišu zaglavlje koje sadržava podatke za odgovor, poželjno je na kraju poruke staviti .sig, tj. signature datoteku koja u najviše četiri retka navodi kontaktne podatke i zapravo je korisnička online posjetnica.
Pri slanju elektroničke pošte treba provjeriti e-mail adresu primatelja kako bismo se uvjerili da će poruku primiti onaj kojemu je namijenjena jer postoje adrese koje referenciraju grupu ljudi iako izgledaju kao osobna e-mail adresa.
Ako e-mail šaljemo osobi koju ne poznajemo dobro ili osobi koja živi u drukčijoj kulturi, kao i u običnoj komunikaciji, treba paziti da jezik ili smisao za humor ne stvore neugodnost ili onemoguće komunikaci-ju.
Za razliku od medija poput telefonije, radija, televizije ili poštanske pošiljke, na internetu cijenu slanja i primanja elektroničke pošte plaćaju podjednako i pošiljatelj i primatelj. Primatelj e-maila može imati troškove kao što su bandwidth, diskovni prostor ili korištenje procesora pa je potrebno voditi računa o količini poslanih podataka. Pri pisanju je poželjno da se ne koristite samo velikim slovima jer ona ozna-čavaju vikanje.
Ponašanje na mailing listama se nadzire
Osim pravila za elektroničku poštu, u tom obliku komunikacije vrijede još neka specifična pravila. Radi boljeg razumijevanja pravila ponašanja poželjno je čitanje mailing liste ili news grupe mjesec do dva prije nego što se na njih nešto pošalje.
Nije dopušteno pri poslovnom korištenju interneta
- Upotrebljavanje tuđega korisničkog računa (imena, lozinke) ili posuđivanje vlastitoga drugima.
- Lažno predstavljanje pri korištenju mrežnih usluga i servisa te uporaba podataka koji nisu javno dos-tupni, već su namijenjeni privatnoj upotrebi drugih osoba.
- Neautorizirani pokušaji dobivanja pristupa tuđem korisničkom računu i resursima, mijenjanje ili uniš-tavanje tuđih informacija te ometanje korisnika preko elektroničke pošte u bilo kojem obliku.
- Stavljanje informacija u javnu upotrebu bez suglasnosti njihova vlasnika.
- Distribuiranje informacija koje nisu u skladu s općeprihvaćenim načelima ponašanja na mreži i moralnim normama te narušavaju ugled pojedinca i tvrtke. To se ponajviše odnosi na preuzimanje datoteka preko p2p (peer-to-peer) protokola poput audio i videosadržaja bez dopuštenja autora, što je ujedno povreda autorskih prava, a zauzima i resurse te usporava protok podataka na razini tvrtke.
- U radno vrijeme pregledavati sadržaje koji nisu vezani za posao.
- Pregledavanje stranica i preuzimanje pornografskog sadržaja te trošenje vremena na online klađenje i kockanje.
- Slanje velikih količina podataka i komercijalnih oglasa (spam maila).
Ako i dalje postoje nejasnoće, korisnik bi trebao pročitati FAQ (Frequently Asked Questions) popisa u kojem se nalaze odgovori na često postavljana pitanja.
Poruke i članci trebaju biti kratki (ne veći od 1-2 kb) i u vezi s onime o čemu se raspravlja, stoga je skretanje s teme neprimjereno. Ako se u privicima šalju veliki dokumenti, a kopije tih dokumenata postoje na web ili FTP poslužiteljima, onda treba slati samo URL dokumenta.
Na grupu je poželjno slati sadržaj koji je koristan i zanimljiv svim sudionicima rasprave, a sadržaj koje se tiče jedne osobe primjerenije je slati e-mailom. Ako je tema zanimljiva većem broju grupa, korištenje mogućnosti crosspostanja bolje je od pojedinačnog slanja sadržaja na svaku grupu posebno.
Kako je svaki sudionik prepoznatljiv po svojem nicku (nadimku koji je korisnik sam odabrao), tako je i sadržaj pod njegovim imenom samo njegova odgovornost, a nipošto odgovornost administratora ili pak organizacije u sklopu koje dotični korisnik djeluje.
Za prijavu uočenih kršenja pravila ponašanja postoji abuse služba koja i sama provjerava ponašanje korisnika. U većinu news grupa šalju se samo tekstualne poruke. Netekstualne se poruke zovu binarne i njih treba slati u posebno namijenjene grupe koje u nazivu sadržavaju riječ 'binaries'.
Zbog dužeg učitavanja takvih poruka, a često i nepravilne interpreta-cije news reader programa, slanje je netekstualnog sadržaja na neodgovarajuću grupu neprihvatljivo.
Svaka tvrtka ima svoja pravila
Kako internet omogućuje slobodan pristup informacijama, korisnici računala ne moraju poznavati način rada ili prirodu prijenosa podataka, ali moraju poznavati definirana pravila ponašanja donesena u ustanovi ili tvrtki u kojoj rade.
Stoga tvrtke, odnosno organizacije koje pružaju uslugu pristupa i korištenja interneta izrađuju dokument u kojem navode opća pravila ponašanja na mreži i smjernice za komuniciranje prilikom korištenja interneta.
Sadržaj pravilnika podijeljen je na nedopuštene aktivnosti i predložene smjernice za komuniciranje preko e-maila, useneta i mailing lista.
Sve veće hrvatske kompanije pri zapošljavanju zahtijevaju od zaposlenika potpisivanje cijelog niza pravila kojih se moraju pridržavati dok rade na tvrtkinim računalima, a to obuhvaća i korištenje resursa (npr. tvrtkina e-maila) samo u poslovne svrhe.
Nedopuštene aktivnosti u hrvatskim tvrtkama obuhvaćaju pravila čije nepoštovanje uzrokuje određene poslovne sankcije. Navest ćemo neke od njih, ali moramo naglasiti da pravilnici variraju od tvrtke do tvrtke te da su sljedeća pravila najopćenitija.
Svaki zaposlenik koji ima pristup računalu trebao bi imati vlastiti korisnički račun (ime, lozinku) i za sve aktivnosti pod tim računom odgovoran je samo vlasnik korisničkog računa. Stoga je zabranjeno upotrebljavanje tuđeg računa ili posuđivanje vlastitoga drugim osobama.
Samo sadržaji vezani za posao
Zabranjeno je i lažno predstavljanje pri korištenju mrežnih usluga i servisa te uporaba podataka koji nisu javno dostupni, već su namijenjeni privatnoj upotrebi drugih osoba. Nisu dopušteni neautorizirani pokušaji dobivanja pristupa tuđem korisničkom računu i resursima ni mijenjanje ili uništavanje tuđih informacija te ometanje korisnika preko elektroničke pošte u bilo kojem obliku.
Osim stavljanja informacija u javnu upotrebu bez suglasnosti njihova vlasnika, nije dopušteno ni distri-buiranje informacija koje su suprotne općeprihvaćenim načelima ponašanja na mreži i moralnim normama te narušavaju ugled pojedinca i tvrtke.
To se ponajviše odnosi na preuzimanje datoteka preko p2p (peer-to-peer) protokola poput audio i videosadržaja bez dopuštenja autora, što je ujedno povreda autorskih prava, a zauzima i resurse te usporava protok podataka na razini tvrtke.
Sve to može dovesti do pada produktivnosti cijele tvrtke jer se radno vrijeme troši na ono što nije vezano za posao, a zau-zimanjem i usporavanjem drugog internetskog prometa ostali korisnici i zaposlenici sporije obavljaju svoje poslovne zadatke.
Osim preuzimanja audio i videosadržaja zabranjeno je pregledavanje stranica i preuzimanje pornog-rafskog sadržaja te trošenje vremena na online klađenje i kockanje. Nije dopušteno ni slanje velikih količina podataka i komercijalnih oglasa (spam maila).
Uz te zabrane vrijede, naravno, i stroge zabrane koje su regulirane Kaznenim zakonom Republike Hrvatske, primjerice, pregledavanje stranica s dječjom pornografijom, provaljivanje u tuđe sustave, ra-čunalne krađe itd.
Oprezno i zbog virusa
Korisnike pri komuniciranju e-mailom treba upozoriti na viruse. Danas kompanije žele iskoristiti prednosti interneta i tako proširiti i poboljšati svoje komunikacijske mogućnosti, a da se pritom ne izlože mogućim napadima. Svakodnevno se pojavljuju novi virusi koji mogu nanijeti izravnu i neizravnu štetu.
Neotkriveni napadi mogu uništiti cijele baze podataka, smanjiti produktivnost i naštetiti ugledu poduzeća ako se preko njegova sustava zaraze i sustavi njegovih poslovnih partnera i klijenata. Usprkos razvijenoj tehnologiji zaštite virusi i drugi napadi i dalje su velik problem.
Virusi su sveprisutni i teško je zaključiti u kojoj se poruci krije potencijalni virus. Opreznim ponašanjem s privicima korisnici mogu spriječiti potencijalnu štetu. Oprez podrazumijeva neotvaranje poruka od nepoznatih ljudi ni poruka sumnjiva sadržaja pa ni ako je pošiljatelj poznat.
Mnogi se virusi koriste po-stojećim adresarima i šalju poruke sa slučajnim dokumentima, što može dodatno zbuniti korisnika. Virus može nanijeti veliku štetu. Neki virusi 'upadaju' u informacijski sustav tvrtke i brišu i mijenjaju vrlo važne poslovne informacije. Čak i ako ne promijene informacije, virusi mogu usporiti cijeli sustav, zbog čega zaposlenici sporije rade na internetu pa se tako smanjuje produktivnost.