Arhiva
StoryEditor

Vodatel je bio odlična prilika i mi smo je iskoristili

30. Kolovoz 2007.
Piše:
lider.media

Strateški je cilj Metroneta postati vodeći pružatelj broadband usluga. S postojećom infrastrukturom, svim uspjesima na hrvatskom tržištu i sa svim svojim resursima, Vodatel se sjajno uklopio u Metronetovu strategiju

Razgovarao: Miodrag Šajatović Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Tvrtka Metronet telekomunikacije objavila je prije nekoliko dana preuzimanje Vodatala. Vrijednost te transakcije iznosi 80 milijuna kuna. Metronetu, provajderu koji trenutačno drži 17 posto tržišta, ovo je druga ovogodišnja akvizicija.

• Preuzimanje Vodatela, vaš najnoviji poslovni potez, prilično je odjeknuo u javnosti. Nakon dubrovačkog Chaos neta, preuzeli ste, u razmaku od svega nekoliko mjeseci, već drugu tvrtku. Je li to tek početak ili kraj Metronetovih akvizicija? - Ako već moram birati iz ponuđenog, rekao bih svakako - početak. Snažnu orijentaciju širenju i razvoju potvrdili smo i dvjema akvizicijama koje navodite. Razvoj je primarno obilježje našeg poslovanja i upravo je razvoj u fokusu svake Metronetove poslovne aktivnosti. Preuzimanja su tek jedan od alata u ostvarivanju strateškog cilja. Ulaganje u vlastitu mrežu i vlastitu infrastrukturu naš je glavni modus operandi, ali istodobno svaki važan tržišni sudionik, a posebice u tako propulzivnoj branši kakva je telekomunikacija, mora opipavati tržišno bilo i pratiti sve prilike koje tržište nudi. Preuzimanja Chaosa i Vodatela bile su odlične prilike i Metronet ih je iskoristio.

• Kada očekujete povrat tih investicija? - Metronet je i dalje u fazi ulaganja u najmoderniju mrežu u Hrvatskoj. Ulaganja obuhvaćaju tehnologije i razvoj usluga na našem telekom-tržištu te se sukladno i tome horizont povrata tih investicija produljuje. Kada krenemo u tako značajne investicije, očekujemo povrat za dvije do tri godine.

• Koji su bili ključni razlozi ulaska u preuzimanje Vodatela? - Strateški cilj Metroneta jest postati vodeći pružatelj broadband usluga. Vodatel se s postojećom infrastrukturom, svim uspjesima na hrvatskom tržištu i svim svojim resursima sjajno uklopio u Metronetovu strategiju. U Vodatelu smo prepoznali tržišnog igrača koji se uspješno izborio za vodeće mjesto u pružanju integriranih Triple play usluga rezidencijalnim korisnicima, s razvijenim sustavom IP TV rješenja, te kao takav predstavlja izuzetno komplementaran dio buduće poslovne orijentacije Metroneta, koja je počela u svibnju 2007. lansiranjem usluga za rezidencijalne korisnike te male i srednje poduzetnike.

• Što ta akvizicija donosi Metronetu, što Vodatelu, a što korisnicima? - Akvizicija je donijela velike benefite i nama i Vodatelu, no upravo će korisnici itekako profitirati tom akvizicijom. Svakako moram naglasiti brži dolazak usluge do korisnika. Kvaliteta usluge, brzina, povoljna cijena, sve su to benefiti koje hrvatskim građanima i poslovnim korisnicima donosi ta akvizicija.

• Kako će nova konsolidirana tvrtka izgledati: u brojkama i u strategiji? - Potkraj 2007. godine konsolidirani prihod iznosit će oko 150 milijuna kuna. Zajedno ćemo imati više od 1.500 velikih i srednje velikih kompanija na našoj mreži koje koriste integrirane glasove, podatkovne usluge, internet i IT rješenja te usluge naše tvrtke. Akvizicija Vodatela je nastavak strategije u razvoju najkvalitetnijih i inovativnih usluga za rezidencijalne korisnike koje će uključivati glasovne poruke, internet, televiziju, a na zahtjev i ostale dodatne usluge, a sve to na jednom računu koji će ispostaviti Metronet.

• Još od početaka liberalizacije telekomunikacijskog tržišta poznavatelji su dijagnosticirali da je apetit konzumenata premali za dvoznamenkasti broj djelatnih operatera. Kako vi vidite daljnji razvoj tržišta i smatrate li da će se ono i dalje konsolidirati? - Da, svi smo već sada svjedoci tog trenda. Preuzimanja treba sagledati iz perspektive njihova doprinosa tržištu. Dijagnoza koja zanima i tvrtke i korisnike i regulatorna tijela jest - osnažuje li određeno preuzimanje tržište ili ga pak slabi? Naš je slučaj jasan - preuzimanje je značilo stvaranje jačega tržišnog igrača s kvalitetnom ponudom, a Metronet i Vodatel su se dokazali u tom pogledu i osnažuju tržišno natjecanje. Konsolidacija je bila neminovnost, osobno sam bio dobar prognostičar i nerijetko sam o tomu govorio u javnosti. Jedan od najpouzdanijih pokazatelja, ne ulazeći uopće u strategiju svakog pojedinačnog poduzeća i njegove vizije, jest i omjer ponude i potražnje i veličina tržišta na kojemu poslujete. Poznavanje navika istog tog tržišta na kojemu djelujete također je bitna karakteristika svake tvrtke koja želi rasti. Upravo se Metronet pokazao odličnim primjerom, skeniramo tržište u svakom njegovu segmentu, a svaki poslovni potez povukli smo u najbolje vrijeme.

• Govoreći o omjeru ponude i potražnje koji spominjete, smatrate li zaista da u Hrvatskoj već postoji dovoljno velika baza korisnika koja operaterima jamči isplativost pružanja Triple playa i ostalih naprednih tehnologija? - I sami ste svjesni u kojoj je mjeri telekomunikacijsko tržište dinamično i sami koristite mnoge usluge koje su vam danas na raspolaganju. Komunikacija je srž bivanja i operaterima je danas sve zahtjevniji zadatak građanima maksimalno izaći ususret i ponuditi im alate komunikacije koji apsolutno zadovoljavaju njihove potrebe. Iako se mnogima činilo da je potražnja u Hrvatskoj u trećem tisućljeću mnogo manja od aktualne ponude, optimističan sam jer znam da potražnja raste, a korisnici su sve informiraniji i zahtjevniji. Brzina, kvaliteta, cijena, dostupnost, jednostavnost korištenja usluge, multifunkcionalnost tek su neki od kriterija kojima se danas vode korisnici pri sagledavanju ponude. Integrirana rješenja logičan su korak - i internet i TV i telefon u jednome sadašnjost su, ali i dobar temelj za razvoj svih budućih usluga koje će hrvatskim korisnicima omogućiti najkvalitetniju komunikaciju.

• Metronet je gotovo u tišini 2005. godine počeo polagati optiku i, koliko nam je poznato, imate uglavnom vlastitu infrastrukturu. Ipak, na mnogim područjima ulazite na teritorij već položenih kablova čije vlasništvo mnogi svojataju. Kako Metronet vidi rješenje vlasništva nad DTK infrastrukturom? - Otkako poslujemo, aktivni smo sudionik tržišta. Samo sudjelovanje ne smatramo velikom obvezom i preodgovorni smo za pasivnu ulogu. Proaktivnost je utkana u sve postulate Metronetova poslovanja. Od početka našeg rada aktivno kontaktiramo i s odgovornim ministarstvom i s regulatorom. Davali smo brojne prijedloge za rješavanje situacije u koju su operateri zapali zbog neriješenih vlasničkih odnosa nad ključnom infrastrukturom. Ipak, svjesni smo da svatko treba raditi upravo ono za što je najkompetentniji, o vlasništvu nad DTK-vom infrastrukturom trebaju odlučivati mjerodavni kojima to i jest primarni zadatak u opisu posla.

• Koje usluge Metronet trenutačno pruža i gdje vidite najviše prilike za razvoj? - Stranice Lidera koje ste namijenili našem razgovor ne bi bile dovoljne kad bih vam krenuo opisivati kvalitete i prednosti svake naše usluge. Zato ću samo kazati da nudimo glasovne, internetske i podatkovne usluge koje se temelje na broadbandu u svim segmentima - od velikih poslovnih korisnika do građanstva. Metronet je u mnogočemu poseban operater, i ponosni smo na još jedno veliko postignuće - jedini smo operater koji građanima nudi usluge koje su, do uvođenja naše ponude ovog proljeća, bile povlastica velikih poslovnih korisnika. Naš je veliki korak širenje ponude na rezidencijalno tržište. Metronet optičkim priključcima namjerava nadopuniti postojeću MetroBroadband uslugu za kućanstva i male poslovne korisnike koja se trenutačno pruža putem ADSL2+ tehnologije. Cilj Metroneta je pokrivanje 100.000 kućanstva do kraja 2007. godine te 300.000 kućanstva do kraja 2008. godine, u Zagrebu, Splitu, Rijeci i Osijeku. To su brojke za optičke priključke (FTTH), dok ćemo do kraja godine ADSL2+ tehnologijom pokriti više od pola milijuna korisnika.

• Europa u broadbandu vidi ključ razvoja gospodarstva, a u pokrivenosti broadbandom Hrvatska prilično zaostaje za Europom. Koliko Metronet želi pridonijeti hvatanju priključka za Europu i koliko uistinu pridonosi? - Bez skromnosti, Metronet mnogo pridonosi razvoju broadbanda u Hrvatskoj i, u krajnjoj liniji, uveli smo business broadband u Hrvatsku. Broadband je ključna riječ u današnjem obrazovanju i poslovanju, a Metronet će i dalje davati sve od sebe kako bi i građanima i tvrtkama ukazao na sve prednosti komunikacije na širokopojasnom internetu i tako postao konkurentan razvijenoj Europi. Naš su veliki doprinos i Inteligentni gradovi, projekt u koji ulažemo mnogo znanja i energije i iznimno nas veseli. Varaždin je sjajni primjer koji zorno dočarava sve što broadband danas nudi i koliko pridonosi konzumentima svojih usluga. Metronet marljivo radi na umrežavanju svih varaždinskih ključnih punktova, umrežili smo većinu gradskih tvrtki i javnih objekata, mnogo je toga u planu za taj grad i njegove stanovnike. • Kakvi su vaši odnosi s konkurentima i s regulatorom? - Uvijek su bili korektni i, što se Metroneta tiče, takvima će i ostati.

• Kakvi su vam poslovni planovi za 2008.? Koliki tržišni udjel planirate zauzeti sljedeće godine, a koliki vam je srednjoročni i dugoročni plan? - U tekućoj godini već smo premašili poslovni plan za 15 posto. U 2008. godini očekujemo 330 milijuna kuna konsolidiranog prihoda bez Vodatela. Srednjoročno, očekujemo 10-postotni tržišni udjel na hrvatskom fiksnom telekom-tržištu i čvrstu poziciju broj dva na svakom segmentu na kojem smo prisutni. S obzirom na to da je Metronet još mlada tvrtka, bez obzira na veliki uspjeh koji je postigla, o dugoročnim ciljevima još ne bih govorio.

• Razmatrate li širenje posla izvan granica RH? - Želimo se širiti gdje god ima prostora, a to obuhvaća i regiju. No, još je malo rano da govorimo o tome. Ipak, mogu reći radimo, radimo...

• Kako gledate na skori IPO HT-a? Hoće li to jednoga dana scenarij i za Metronet? - Metronet se uvijek fokusirao na vlastito poslovanje i provođenje vlastitih odluka, a pozdravljao je sva događanja koja su pridonosila razvoju tržišta, bez obzira na to tko je od ostalih operatera u njih bio uključen. IPO Metronetu zasad još nije opcija, ali naglašavam da je Metronet već prisutan na hrvatskom tržištu kapitala zahvaljujući svome uspješnom uvrštenju obveznica.

• Zajedno s Vipnetom pobijedili ste na natječaju za telekomunikacijske usluge Zagrebačkom holdingu, no HT je diverzijom taj natječaj srušio. Tko u tome trpi najveću štetu i hoćete li se javljati na novi raspisani natječaj? - Tko trpi najveću štetu uopće nije dvojbeno - sam holding. To je golem mehanizam, sve modernija organizacija koja je, budimo svjesni, sve ove mjesece izgubljene u ponavljanju natječaja morala plaćati višestruko skuplje usluge. I to je sve što ću kazati na ovu temu. Svjestan sam da hrvatsko tržište, bez obzira na znatni rast koji ostvaruje, još ipak zna odležati pokoju dječju bolest, posebice u skupini javnih nadmetanja.

• Kako teče liberalizacija tržišta? Koči li je HT i dalje? Koliko vam vremena treba da se realizira jedna kolokacija? Koliko trenutačno imate kolokacija? - Liberalizacija tržišta u posljednjih godinu dana osjetno je napredovala, ali prema Metronetovu mišljenju to još nije dovoljno da bi izazivači i brzi mladi telekomi imali dovoljno prostora za rast. Nacionalni monopolist i dalje koristi sva dopuštena i nedopuštena sredstva kako bi spriječio ubrzani rast... Svaka kolokacija je priča za sebe. Metronet je zasad uspješno realizirao 60 kolokacija, a do kraja godine zasigurno će premašiti brojku 100.

•Koji su vam ključni klijenti? Što ste oteli HT-u - Prije svega, moram napomenuti da je Metronetu svaki klijent bitan, bez imalo lažne skromnosti i pristojnosti koju nalaže korporativni rječnik. Klijente ne dijelimo po važnosti, a svakom pristupamo prema istom, logičnom ključu - odslušamo sve njegove potrebe i njima prilagodimo ponudu. Ponosan sam što su CRM i retention menadžment bitan dio našega poslovanja i klijenti ga cijene. Od velikih klijenata, u smislu broja lokacija i priključaka, na mreži Metroneta su, među ostalima, Mercator, DHL, Merkur osiguranje, Školska knjiga, Investitori Kvarner, Bauhaus....

Metronet je ostvarenje mog sna

• Kako je imati Quaestusa za vlasnika koji u ime devet uglednih hrvatskih tvrtki upravlja njihovim investicijama? Svi su oni vrlo uspješni i zasigurno imaju visoke kriterije. Što treba da bi se zadovoljilo bizniske ‘teškaše’ poput Škegre i Lukača, Prke, Ergovića...? - Visoka motiviranost, ambicioznost i predanost svih nas u Metronetu koji smo svojim radom dokazali da zaslužujemo povjerenje ovakvih znalaca. Metronet je bio san naše male skupine pokretača. Imati investitora koji vas ne samo zna i može nego i želi pratiti u svakom poslovnom potezu za mene je ostvarenje tog sna. • Koliko su dosad investitori ukupno uložili u Metronet? - Uložili su oko 60 milijuna kuna, u dvije faze. Bude li potrebno, i u budućnosti će stati iza razvojnih planova Metroneta. •Da možete iznova podizati kompaniju, što biste drukčije učinili? - Ne razmišljam u kategoriji ‘što ako’... Svaka odluka koju smo donosili bila je maksimum u trenutku u kome je donesena. Svako prošlo iskustvo smatram vrijednim i osnovom koja nas educira za svaki budući potez. Ipak, kad već pitate, još nailazim na ljudima koji smatraju da sam premlad za ovaj posao. A ja znam - da sam mogao drugačije, krenuo bih još prije...
26. travanj 2025 03:48