Opinion maker

Želite imati otpornu tvrtku? Budite onda prilagodljiv lider

Prilagodljivost je mentalni sklop kojim prihvaćate paradokse i nesavršenosti umjesto da svijet pojednostavnjujete u binarne kategorije

Piše: Tomislav Brezinščak, McKinsey & Co.
 

Zbog trenutačnih geopolitičkih i drugih neizvjesnosti otpornost se našla na prvome mjestu na popisu prioriteta svake tvrtke. Ipak, razgovori s globalnim svjetskim direktorima pokazali su kako su oni i dalje većinom usredotočeni na velike globalne promjene te da ne ulažu dovoljno vremena i energije u izgradnju otpornosti. Naše istraživanje 'Provjera pulsa otpornosti: Korištenje suradnje za snalaženje u nestabilnom svijetu' pokazalo je kako se čak 84 posto direktora osjeća nespremno za buduće krize, a 60 posto članova upravnih odbora smatra kako im tvrtke nisu dovoljno pripremljene za budući događaj koji bi mogao negativno utjecati na njihovo poslovanje.

Važno je napomenuti da upravo direktori imaju sveobuhvatan pogled na tvrtku, zbog čega su najčešće najbolja osoba za procjenu razine otpornosti i njezino povećanje. Istraživanja su pokazala kako je kvaliteta gotovo polovine poduzeća izravno povezana s time koliko je kvalitetan direktor, i to, između ostaloga, prema tome koliko ulaže u pripremu tvrtke na potencijalnu disrupciju poslovanja te postavljanje prema njoj kao prema prilici. Ako su kvaliteta i razina otpornosti tvrtke toliko povezane s kvalitetom vodstva njihovih direktora, onda ne iznenađuje što su nam istraživanja otkrila da su tvrtke gotovo dvostruko uspješnije od konkurencije kad njihov vodeći tim djeluje usklađeno u slijeđenju postavljene vizije.

U našem istraživanju 'Povećanje otpornosti vaše tvrtke' uočeno je da je obilježje tzv. izazovnog vodstva kojim lideri potiču zaposlenike na izlazak iz zone komfora u rješavanju problema snažno povezano s razinom tvrtkine otpornosti, što je bilo posebno vidljivo tijekom pandemije koronavirusa

Što znači biti prilagodljiv lider

Želite li biti prilagodljiv lider, to prije svega znači aktivno i sustavno slušati te si priznati da je nemoguće imati sve odgovore. To također znači da redovito virtualno ili licem u lice razgovarate sa zaposlenicima kako biste razumjeli što ljudima zaista treba na njihovu profesionalnom putu. Ne pretpostavljate, već pitate. Ne generalizirate, već osluškujete nijanse. Biti prilagodljiv znači mnogo više od sposobnosti snalaženja u kriznim situacijama. To je, zapravo, mentalni sklop kojim spremno prihvaćate paradokse, proturječja i nesavršenosti umjesto da svijet pojednostavnjujete u binarne kategorije.

Lideri koji njeguju prilagodljivost sposobni su sagledavati više perspektiva istodobno i prepoznaju da su problemi često višeslojni te da mogu supostojati različita rješenja. U našem istraživanju 'Povećanje otpornosti vaše tvrtke' uočeno je da je obilježje tzv. izazovnog vodstva kojim lideri potiču zaposlenike na izlazak iz zone komfora u rješavanju problema snažno povezano s razinom tvrtkine otpornosti, što je bilo posebno vidljivo tijekom pandemije koronavirusne bolesti. Takvo vodstvo zahtijeva hrabrost, ali i povjerenje u ljude: ne nameće se, nego poziva druge da daju najbolje od sebe u neizvjesnim okolnostima.

Dok poslovanje teče glatko, mnogo je lakše imati ujednačenu viziju i komunikaciju, ali problem nastaje kad neki događaj negativno utječe na poslovanje jer tada više od četrdeset posto poduzeća prestane biti dosljedno u prenošenju svoje vizije. Kako bi se izbjegao takav scenarij, direktor mora biti ključna figura koja razumije sve četiri razine otpornosti svoje tvrtke (financijsku, operativnu, organizacijsku i vanjsku) te na temelju tog znanja može djelovati kako bi ojačao njezinu otpornost. Konkretno, i za hrvatske i za strane poduzetnike ista je formula za ojačavanje otpornosti. Naše istraživanje 'Glavni izvršni direktor kao glavni direktor za otpornost' navodi pet ključnih koraka.

Ključni koraci za jačanje tvrtke

Prvo – ugradite otpornost u viziju svoje tvrtke. Kad je svrha poduzeća usklađena s njegovom sposobnošću da odgovori na promjene, cijela organizacija djeluje usmjereno i stabilnije. Drugo – usredotočite se na cjelovitu otpornost. To znači da ćete sustavno promišljati o tome kako stoje vaši operativni kapaciteti, kakva je vaša interna kultura i organizacija te kako se nosite s vanjskim promjenama. Spomenute četiri razine otpornosti moraju se međusobno nadopunjavati. Treće – ne odgađajte donošenje odluka u vrijeme krize. U ključnim trenucima, bilo da je riječ o gubitku tržišta, kriznoj reputacijskoj situaciji bilo o regulativnoj promjeni, vi kao direktor morate jasno istupiti, postaviti prioritete i donijeti odluke koje dugoročno štite tvrtkinu snagu.

Četvrto – ulažite u svoje zaposlenike. Prepoznajte, zapošljavajte i razvijajte ljude koji pokazuju prilagodljivost, otvorenost prema učenju i spremnost da preuzmu odgovornost u složenim situacijama. I peto – izgradite snažne odnose s vanjskim dionicima. Stvarajte i njegujte povjerenje s partnerima, klijentima, regulatorima, zajednicom i drugim relevantnim akterima jer upravo ti odnosi mogu pomoći napraviti razliku između otpornosti i krize. 

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju