
Carine na uvoz automobila trebale bi po odluci američkog predsjednika Donalda Trumpa stupiti na snagu početkom travnja, a one na uvoz autodijelova najkasnije početkom svibnja. Uvoznici će prema odredbama američko-kanadsko-meksičkog sporazuma o trgovini (USMCA) moći pribaviti certifikat kako bi plaćali namet samo na dijelove uvezene iz inozemstva, priopćila je Bijela kuća.
Carine bi trebale potaknuti potaknuti proizvođače automobila da, umjesto u Kanadi i Meksiku, povećaju ulaganja u SAD-u, ponovio je Trump u srijedu.
Početkom ožujka Washington je uveo carine od 25 posto na uvoz iz Meksika i Kanade, uz jednomjesečnu odgodu nameta na vozila proizvedena u skladu s uvjetima sporazuma USMCA. Nove odredbe nisu produljile tu odgodu.
Većina proizvođača automobila u Sjevernoj Americi uživala je od 1994. godine i sklapanja sporazuma NAFTA blagodati slobodne trgovine. U 2020. godini Trumpov sporazum s Meksikom i Kanadom USMCA postavio je nova pravila radi poticaja regionalne proizvodnje.
U 2024. godini gotovo polovina automobila prodanih u SAD-u stigla je iz drugih zemalja, pokazuju podaci istraživačke tvrtke GlobalData.
Sindikati optimistični
Carine će podići troškove proizvodnje i prodaje automobila u SAD-u i konačnici će značiti više cijene, suženi izbor za potrošače i manji broj radnih mjesta u proizvodnji u SAD-u, poručili su iz udruge Autos Drive America koja predstavlja vodeće inozemne proizvođače automobila poput Honde, Hyundaija, Toyote i Volkswagena.
I Tesla će osjetiti posljedice, objavio je Elon Musk na X-u nakon priopćenja Bijele kuće.
– Carine će utjecati na cijenu dijelova Teslinih automobila koji se dopremaju iz drugih zemalja – objasnio je Musk u objavi.
– Utjecaj na troškove neće biti trivijalan – dodao je.
U Tesli nisu odmah odgovorili na upit Reutersa da komentiraju Muskovu objavu.
Sindikat United Auto Workers pohvalio je Trumpovu odluku.
– Carine bi radničkoj klasi u SAD-u mogle vratiti tisuće dobro plaćenih radnih mjesta u auto industriji u roku od nekoliko mjeseci, jednostavnim dodavanjem smjena ili linija u brojnim nedovoljno iskorištenim tvornicama automobila – rekao je predsjednik UAW-e Shawn Fain.