Biznis i politika

Automobilske carine blokiraju transatlantski trgovinski sporazum

Njemačka upozorava da je smanjenje carina ključno za finalizaciju šireg trgovinskog dogovora između SAD-a i EU-a

Kako bi Sjedinjene Američke Države i Europska unija mogle finalizirati širi trgovinski dogovor, SAD će najprije morati provesti u djelo dogovoreno sniženje carinske stope na uvoz automobila proizvedenih u Uniji, ističe Njemačka.

Krajem srpnja SAD i EU postigli su trgovinski dogovor prema kojem će se na uvoz većine europske robe u SAD plaćati carina od 15 posto, no brojni ključni detalji, uključujući carine na uvoz farmaceutskih proizvoda i automobila, još uvijek čekaju na razradu.

Otkad je američki predsjednik Donald Trump u travnju najavio više carine, uvoz automobila proizvedenih u Europskoj uniji carini se po stopi od 27,5 posto. Iako je postignut okvirni dogovor, europski proizvođači strahuju od naglog preokreta, budući da Trump još nije izdao izvršnu odredbu za snižavanje automobilskih carina.

Za finalizaciju trgovinskog dogovora potrebno je hitno sniženje automobilskih carina, upozorila je njemačka vlada.

- Konkretno, automobilske carine moraju hitno biti snižene, kao što je dogovoreno. Svjesni smo i značajnog opterećenja na izvozno orijentirano gospodarstvo. ... Naša je uloga nastaviti u potpunosti podržavati Europsku komisiju u ovom procesu - izjavio je glasnogovornik njemačke vlade na konferenciji za medije.

Sjedinjene Američke Države glavno su izvozno tržište automobilske industrije Europske unije, prema podacima koje je Eurostat objavio u srpnju, uz čak petinu udjela u ukupnoj dodanoj vrijednosti europske proizvodnje automobila za inozemna tržišta u 2023. godini.

Ekonomski značaj američkog tržišta

SAD je glavno izvozno tržište automobilske industrije EU-a. Prema podacima Eurostata objavljenim u srpnju 2025., petina ukupne dodane vrijednosti europske proizvodnje automobila za inozemna tržišta ostvaruje se upravo na američkom tržištu.

Automobilska industrija EU-a zapošljavala je 2023. ukupno 2,47 milijuna radnika, a trećina proizvodnje namijenjena je inozemstvu. Najveći broj radnika na izvoznim poslovima radi u Njemačkoj, što dodatno pojačava pritisak na Berlin da osigura snižavanje carina.

Europski i američki čelnici postigli su okvirni dogovor kako bi smanjili napetosti koje su nastale zbog viših carina i potencijalno tarifnih ratova. Osim automobilskih carina, pitanje farmaceutskih proizvoda također ostaje neriješeno, što dodatno komplicira finalizaciju sporazuma. Analitičari upozoravaju da kašnjenje u snižavanju carina može utjecati na investicije europskih proizvođača u SAD-u, dok bi uvoz američke tehnologije u EU mogao ostati skuplji nego što je predviđeno.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju