ACEA

Bez jednostavnih čipova staje proizvodnja automobila u Europi

Nestašica osnovnih čipova prijeti zaustaviti europske tvornice. ACEA upozorava da su zalihe pri kraju, a izuzeća iz Kine ne uklanjaju kratkoročni rizik

Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) upozorilo je da je proizvodnja u europskim tvornicama 'danima' udaljena od zaustavljanja traka zbog blokade isporuka osnovnih čipova koji se ugrađuju u pomoćne i sigurnosne sustave vozila.

- Dijelovi već prestaju stizat a zaustavljanje traka moglo bi biti udaljeno samo nekoliko dana -  poručila je glavna direktorica ACEA-e Sigrid de Vries, apelirajući na brzo diplomatsko rješenje spora.

Što je zapelo

U središtu krize je spor oko Nexperije. Nakon što je nizozemska vlada u rujnu preuzela kontrolu nad Nexperiom (europski proizvođač, u vlasništvu kineskog Wingtecha), Peking je blokirao izvozne dozvole za Nexperijine pogone u Kini. Time je prekinut tok 'osnovnih' auto-čipova prema Europi i SAD-u ali i ključnih diskretnih poluvodiča i jednostavnih mikrokontrolera kakvi se ugrađuju u module podizača stakala, osvjetljenja, pumpi, grijača, sjedala ili pomoćnih upravljačkih jedinica, bez njih vozilo ne može s trake.

Tijekom vikenda kinesko Ministarstvo trgovine signaliziralo je djelomična izuzeća (case-by-case) za dio Nexperijinih proizvoda, no ograničenja i dalje vrijede i ne otklanjaju kratkoročni rizik obustava.

Zašto su najjednostavniji čipovi najkritičniji

Automobilska elektronika sadrži na tisuće jeftinih komponenata, od tranzistora, dioda, MOSFET-a, regulatora do malih mikrokontrolera, koje se naručuju u golemim serijama, strogo kvalificirane po dobavljaču i proizvodnoj liniji. Preusmjeravanje na drugi izvor realno traje mjesecima. Zbog toga i kratki prekidi u opskrbi 'osnovnim' čipovima mogu zakočiti cijeli automobil, iako im je jedinična vrijednost u centima.

Potražnja nije kolabirala, ali je krhka

Do rujna je tržište novih auta u EU blago raslo i to za oko +0,9 posto u odnosu na lani dok je udio potpuno električnih (BEV) iznosio 16,1 posto.  Sam rujan je bio snažan, Europa je rasla oko +10,7 posto. Unatoč tome, proizvođače stišću viši troškovi, američke carine, sporiji prelazak kupaca na struju i jača konkurencija iz Kine. Ako sada 'zapnu' i ti osnovni čipovi, lako možemo vidjeti kašnjenja isporuka već krajem 2025. ili početkom 2026.

Inče, auto-sektor u EU izravno i neizravno zapošljava 13,6 milijuna ljudi i generira više od 8 posto BDP-a EU, donosi 414,7 milijarde eura u poreznim prihodima, 93,9 milijarde eura trgovinskog suficita te ulaže 84,6 milijarde godišnje u istraživanje i razvoj. Svaki tjedan zastoja multiplicira se kroz OEM-ove i desetke tisuća dobavljača, navodi ACEA.

EU je 2023. usvojila European Chips Act kako bi ojačala otpornost i dvostruko povećala udio u globalnoj proizvodnji čipova do 2030. No svaka nova kriza podsjeća da EU i dalje ovisi o azijskim čvorištima pakiranja i testiranja te o vidljivosti zaliha u dubljim slojevima lanca. Europski revizorski sud u novom izvješću ističe da je strateška autonomija 'u tijeku', s rizicima u implementaciji i koordinaciji ulaganja

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju