
Čelnici hrvatskih kompanija: Stabilnost tražimo u fleksibilnosti

Mate Botica
Unatoč mnogim geopolitičkim izazovima, domaće kompanije jačaju lokalne veze i nastavljaju ulagati u razvoj poslovanja
Čelnici hrvatskih kompanija iznenađeni su, ali ne i obeshrabreni trenutačnim trgovinskim prepucavanjima i političkim odlukama. Kao da su posljednjih pet godina poslovanja u uvjetima otežanima pandemijom koronavirusa, pucanjem opskrbnih lanaca, inflacijom… stekli svojevrsnu imunost na nenormalne pojave i spremni su prilagoditi poslovanje.
Mate Botica (OIV): Povećanje carinskih stopa direktno utječe na naše poslovanje
– Carinske stope SAD-a prouzročit će velike promjene u svjetskoj trgovini, nacionalnim ekonomijama, a reflektirat će se, zasigurno, i na globalna geopolitička preslagivanja. Gospodarstvo preferira stabilne uvjete poslovanja, a nesigurnost i nagle promjene troškovnih i tržišnih varijabli itekako stvaraju izazove. Nove carinske stope SAD-a nagla su i velika promjena uvjeta poslovanja, a zbog veličine, strukture i važnosti američkoga gospodarstva imat će dalekosežne posljedice na svjetsko gospodarstvo. Sjedinjene Države najveće su gospodarstvo svijeta, generiraju 26 posto globalnog BDP-a i najveći su svjetski uvoznik s tri bilijuna dolara uvoza.
Ti podaci ilustriraju važnost SAD-a i njegov utjecaj na globalno gospodarstvo i međunarodnu trgovinu. Dodatno, njegov utjecaj u nadnacionalnim trgovinskim i političkim tijelima (WTO, WB, IMF, UN) još je veći. Ovako velike promjene carinskih stopa upućuju na promjene globalne paradigme 70 godina rastuće međunarodne trgovine i do sada uspostavljenih trgovinskih pravila. SAD, predvodnik globalizacije i liberalizacije svjetske trgovine, pokretač je tih promjena. Eskalacija carinskih ratova neizbježna je, a njezina posljedica bit će promjena konkurentnosti, prilagodbe i restrukturiranja dijelova nacionalnih ekonomija. Povećanje carinskih stopa SAD-a direktno utječe i na OIV-ovo poslovanje.
U redovitom poslovanju upotrebljava se tehnologija američkih proizvođača te je moguće da će zbog toga cijene usluge porasti. Europsko gospodarstvo morat će se prilagoditi, restrukturirati i reorganizirati. To će svakako imati dugoročan utjecaj na 27 članica, njihov gospodarski rast, a time i na ukupni gospodarski output Europsje unije. Nužne su mjere opreza, ponajprije u pripremi za različite makroekonomske scenarije u vezi s novim poslovnim pothvatima i investicijama, restrukturiranjem portfelja usluga i optimizacijom operativnih troškova.
Nenad Klepač (Vindija): Unatoč globalnim izazovima nastavljamo širiti izvozna tržišta
– Kao lider domaće prehrambene industrije pomno pratimo globalna i regionalna kretanja kako bismo na vrijeme prepoznali izazove, ali i prilike za rast. Političke promjene i promjene u trgovinskim politikama utječu na poslovanje, posebice kad su u pitanju međunarodni odnosi, carinske barijere i porezni okviri. Međutim, svojom dugoročnom strategijom i prilagodljivosti tržišnim uvjetima osiguravamo stabilnost poslovanja, minimiziramo rizike i nastavljamo rasti unatoč globalnim izazovima. Vindija kontinuirano unaprjeđuje poslovne procese i prilagođava strategije kako bi osigurala dugoročnu otpornost.
Fokusirani smo na diverzifikaciju nabavnih kanala, optimizaciju proizvodnje i jačanje suradnje s domaćim proizvođačima, čime dodatno jačamo lokalnu poljoprivrednu proizvodnju i smanjujemo utjecaj globalnih tržišnih nestabilnosti. Također se snažno oslanjamo na domaću sirovinsku bazu i dugogodišnje partnerske odnose s dobavljačima, čime smanjujemo izloženost poremećajima u globalnoj trgovini. Ulaganjem u inovacije i tehnološki razvoj osiguravamo konkurentnost u svim tržišnim uvjetima. Promjene u zakonodavnom okviru, osobito u području sigurnosti hrane, označavanja proizvoda i ekoloških standarda, izravno utječu na prehrambenu industriju.
Unatoč globalnim izazovima Vindija nastavlja širiti izvozna tržišta, pri čemu se oslanjamo na prepoznatljivost brenda i vrhunsku kvalitetu proizvoda. U prehrambenoj industriji povjerenje potrošača ne gradi se isključivo komunikacijom, već dugoročnim dokazivanjem kvalitete vrhunskim proizvodima i transparentnim proizvodnim procesima. Vjerujemo da se percepcija vrijednosti temelji na stvarnom iskustvu potrošača, što postižemo kontinuiranim ulaganjem u unapređenje proizvodnih tehnologija i standarda. Sustavnim ulaganjima u kvalitetu – od primarne proizvodnje do finalnog proizvoda – osiguravamo dosljednost i vrhunsku razinu sigurnosti hrane. Kao kompanija s dugogodišnjom tradicijom i stabilnim tržišnim položajem Vindija ostaje posvećena održivom rastu i razvoju. Nastavit ćemo ulagati u modernizaciju proizvodnih procesa, jačati suradnju s domaćim gospodarstvom te odgovarati na potrebe potrošača inovativnim i kvalitetnim proizvodima.
Mirko Mrakužić (dm Hrvatska): Naučili smo uspješno poslovati unatoč neizvjesnosti
– Sektor maloprodaje izrazito je dinamičan jer, između ostaloga, uvelike ovisi o životnim stilovima potrošača i njihovim navikama. Stoga su fleksibilnost i prilagodba poslovanja nešto što u sektoru trgovine dobro poznajemo. Trenutačna je situacija ipak daleko od uobičajene. No ako gledamo samo proteklih pet godina, možemo govoriti o velikim i do tada neviđenim poremećajima na tržištu, odnosno o promjenama koje su utjecale na cjelokupno gospodarstvo i svakodnevni život građana, počevši od pandemije koronavirusa preko poremećaja u opskrbnim lancima i inflatornih pritisaka na globalnoj razini do, na nacionalnoj, uvođenja eura i ograničenih cijena.
Malo je reći da smo naučili očekivati neočekivano, ali nastavili smo uspješno poslovati unatoč neizvjesnosti. Svim smo se tim promjenama uspješno prilagodili. Odgovorili smo na njih uvodeći nove usluge i razvijajući ponudu, a pritom smo ostali dosljedni i poslovali smo u skladu s vrijednostima i filozofijom dm-a, koja u središte stavlja potrebe ljudi. O rezultatima najbolje govori da smo i tijekom tog razdoblja zadržali vodeću poziciju na hrvatskom drogerijskom tržištu te je dm ostvarivao kontinuiran rast prometa. Pokretanje dm online shopa, dostupnost proizvoda, razvoj digitalnih usluga te bolja integracija online poslovanja, ulaganje u cijene te jamstvo dobrih cijena omogućili su nam da zadržimo povjerenje kupaca.
Ključnu ulogu u osiguravanju kontinuiranog rasta dm-ovih poslovnih pokazatelja imale su jasna vizija i strategija razvoja našeg poslovanja. Moguće je da će neizvjesna situacija na globalnom tržištu utjecati na brzinu realizacije te vizije jer se situacija mijenja praktički svakodnevno. Ta razina nestabilnosti i nesigurnosti od nas će još jednom zahtijevati brzu prilagodbu, još prisniju suradnju s dobavljačima i partnerima, ali i odgovor na razini cijeloga gospodarstva, a ne samo pojedinih poslovnih subjekata.
Marinko Došen (Ad Plastik): Opskrbne lance moramo učiniti otpornijima
– Politička nestabilnost, sve veći protekcionizam i carinske barijere uvelike redefiniraju globalne lance vrijednosti. Iako nama američko tržište nije materijalno važno, posljedice se prelijevaju i na nas. SAD je drugo najveće izvozno tržište za europska vozila, a europski proizvođači koji imaju tvornice u SAD-u izvoze do 60 posto vozila koja ondje proizvedu na druga tržišta. Uvođenje carina moglo bi poremetiti tokove, povećati troškove i utjecati na strateške odluke proizvođača. To dodatno naglašava važnost fleksibilnosti, brze prilagodbe i traženja vlastitih niša za rast unutar nestabilnoga globalnog okvira.
Kad tržište postane nepredvidivo, jedina stvar koju zaista možeš kontrolirati je vlastita fleksibilnost. Zato smo se posljednjih godina fokusirali na diverzifikaciju kupaca, tržišta i proizvodnih procesa. Otvorili smo nova tržišta u srednjoj i istočnoj Europi, čime smo smanjili ovisnost o tržištima zahvaćenima političkim napetostima. U ovakvim dinamičnim vremenima moramo učiniti opskrbne lance otpornijima. To znači više lokalne proizvodnje, više zaliha na regionalnoj razini i manju ovisnost o udaljenim dobavljačima. I to ne samo iz troškovnih razloga nego i radi stabilnosti i sigurnosti isporuka. Nije jednostavno, ali nije ni nemoguće i tu Europa mora zauzeti čvršće stajaište.
Industrija se mijenja brže nego ikad prije i sve to zahtijeva drukčiji pristup od onoga koji je bio dovoljan prije deset godina. Srećom, mi smo kompanija koja se zna prilagođavati. Već sada razvijamo dijelove za vozila koja će na cestu tek za koju godinu i to nam daje sigurnost da ćemo i dalje biti relevantni. Tomu dodatno pridonosi i činjenica da smo u posljednje dvije godine ugovorili gotovo 300 milijuna eura novih poslova, što nam omogućuje stabilnost u nadolazećem razdoblju. Bit će izazova – kao i uvijek. Ali dok god budemo dovoljno agilni i spremni učiti, vidim prostor za rast. Ne nužno eksplozivan rast, ali stabilan, održiv i strateški pametan.