Europa je blizu ulaska u recesiju, a američko gospodarstvo vjerojatno će dočekati ista sudbina. To je oštra poruka koju je u srijedu uputio A.P. Moller-Maersk A/S, drugi svjetski kontejnerski prijevoznik i predvodnik tržišta globalne trgovine vrijednog 29 trilijuna dolara, prenosi Bloomberg.
- Stvarno je teško biti vrlo optimističan s ratom na pragu i većom energetskom krizom ove zime, što utječe na povjerenje potrošača, a samim time i na potražnju - rekao je izvršni direktor Maerska Soren Skou u intervjuu za Bloomberg Television. Vrlo je vjerojatno da ili jesmo ili ćemo uskoro biti u recesiji, svakako u Europi, ali potencijalno i u SAD-u.
Tvrtka sa sjedištem u Kopenhagenu izjavila je da očekuje pad globalne potražnje za kontejnerima od dva do četiri posto ove godine, u usporedbi s prethodnom usmjeravanjem potražnje na donjoj granici raspona od plus-minus jedan posto. Prognoza je dovela do pada Maerskovih dionica za čak 5,7 posto u ranom trgovanju, najviše od kraja rujna.
Nakon nekoliko kvartala naglog rasta profita, sve lošiji izgledi Maerska u skladu su s globalnom ekonomijom koja pada usred sve veće inflacije i poremećenih opskrbnih lanaca koji se, iako donekle popuštaju, još uvijek suočavaju s poremećajima povezanim s ruskim ratom u Ukrajini i kineskom striktnom politikom karantene Covida.
- Puno je tamnih oblaka na horizontu. To opterećuje kupovnu moć potrošača što zauzvrat utječe na globalnu transportnu i logističku potražnju - rekla je tvrtka u svom izvješću o zaradi za treće tromjesečje.
Vozarine se trebaju spustiti na normalne razine
Globalna trgovina kreće se unatrag ove godine, rekao je Skou u intervjuu za Bloomberg TV s Annom Edwards i Markom Cudmoreom.
- Trajna roba je svakako u padu, vjerojatno je puno ljudi pretjerano ulagalo u trajnu robu u ranom dijelu pandemije, a zatim, naravno, vidimo učinak usporavanja gospodarstva, rata u Europi i kako je to utjecalo na povjerenje potrošača - dodao je.
Maersk, koji kontrolira oko jednu šestinu svjetske kontejnerske trgovine, rekao je ranije ovog tjedna da su vozarine pale brže od očekivanog i da se skladišta u SAD-u i Europi pune kako potrošačka potražnja za robom opada.
U srijedu je tvrtka rekla da se očekuje da će globalno tržište kontejnera biti ‘uglavnom ravno do negativno‘ u 2023. s rizicima ‘iskrivljenima prema dolje‘ zbog makroekonomskih izgleda.
- Prirodno je, a također i dobro, da se te vozarine s ovih super-visokih razina spuste na nešto što je normalnije - rekao je Skou, dodajući da je to ‘itekako bolje za gospodarstvo i za naše klijente‘.
‘Vrlo je jasno‘ da su vozarine ‘na silaznoj putanji‘, rekao je i dodao nam je tek za otkriti gdje će ovo završiti ili se normalizirati.
Ipak, zarada u trećem tromjesečju prije kamata i poreza porasla je na 9,48 milijardi dolara, objavila je tvrtka. To je u usporedbi s prosječnom procjenom od 8,63 milijarde dolara u Bloombergovoj anketi analitičara. Maersk je zadržao vlastitu prognozu dobiti za ovu godinu.