
Digitalne usluge šire se i na poduzetnike, nove funkcionalnosti od 2026.

Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije najavilo je novi projekt koji bi trebao administrativno rasteretiti poduzetnike
Svega dva tjedna nakon predstavljanja platformi mGrađani i Životne situacije, Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije najavilo je da uskoro započinje njihov novi projekt koji bi trebao dodatno administrativno rasteretiti poduzetnike.
U planu je, naime, nadogradnja usluge NIAS za elektroničku identifikaciju online korisnika digitalnih usluga, odnosno njezino proširenje na poslovne subjekte. Prema objašnjenju Ministarstva, državni servis NIAS moći će koristiti mikro, mali, srednji i veliki poduzetnici, obrti, poljoprivredna gospodarstva te organizacije civilnog društva za elektroničku identifikaciju i autentifikaciju svojih korisnika.
– Također, eksternalizacijom NIAS-a omogućit će se administrativno rasterećenje i uštede na strani gospodarstva i civilnog društva, poboljšati kvaliteta i dostupnost e-usluga građanima te osigurati prekogranična interoperabilnost sa sustavima drugih država članica. Ovim projektom se po prvi puta u povijesti izlaže tehničko državno rješenje na korištenje privatnom sektoru – tvrde u Ministarstvu.
Poduzetnici će, dakle, uskoro moći koristiti državni sustav NIAS za identifikaciju korisnika svojih usluga, što će im smanjiti papirologiju i eventualno omogućiti bolju evidenciju korisničkih podataka.
Osim toga, u sklopu Centra dijeljenih usluga, Ministarstvo radi i na uspostavi moderne infrastrukture za umjetnu inteligenciju koja će institucijama omogućiti obradu velikih količina podataka i razvoj inovativnih digitalnih rješenja.
Nadogradnju NIAS sustava razvijat će neke od državnih agencija, dok se za druge usluge provodi javna nabava. Primjerice, aplikaciju mGrađani razvila je tvrtka Ericsson Nikola Tesla putem javne nabave, a izrada i održavanje koštali su gotovo milijun eura, financirano iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti.
Novosti tek nagodinu
Podjsetimo, korisnici mGrađana trenutno imaju pristup dvadesetak usluga. Primjerice, mogu podnijeti prijavu na diplomske studijske programe, dobiti uvid u sudske predmete, upravne postupke, status u mirovinskom sustavu i poreznu karticu, koristiti popuste Dječje kartice Mudrice, registrirati vozilo, pregledavati statuse zahtjeva za ostvarivanje prava u slučaju stečaja poslodavca te dobiti uvid u obvezne naknade za poslovni subjekt.
– Nakon integracije početnih 20 usluga, slijedi daljnje uključivanje javnih usluga, a cilj je da s vremenom mobilna platforma i aplikacija mGrađani postane jedinstvena aplikacija koja će građanima trebati za pristup svim javnim uslugama koje država pruža putem mobilnih uređaja – poručuju iz Ministarstva.
Napominju, međutim, da na mobilnom uređaju neće moći biti dostupne sve usluge, posebno one s kompleksnijim funkcionalnostima.
– U narednom razdoblju planira se razvoj novih kompleksnih usluga, no to je proces koji uključuje suradnju većeg broja tijela javne vlasti. Nove usluge u mobilnoj aplikaciji mGrađani mogu se očekivati tijekom 2026. godine – dodaju.