Svijet bi se mogao suočiti s nestašicom litija kako potražnja za tim metalom raste, a neki analitičari predviđaju da bi se to moglo dogoditi već 2025.
BMI, istraživačka jedinica Fitch Solutionsa, bila je među onima koji predviđaju deficit opskrbe litijem do 2025. U nedavno objavljenom izvješću, BMI je pripisao deficit velikoj potražnji za njim u Kini koja premašuje ponudu.
- Očekujemo prosječan godišnji rast od 20,4 posto na godišnjoj razini samo za kinesku potražnju litija za električna vozila tijekom 2023.-2032. - navodi se u izvješću.
Nasuprot tome, kineska opskrba litijem porast će samo 6 posto u istom razdoblju, kažu iz BMI-ja, dodajući da ta stopa ne može zadovoljiti niti jednu trećinu predviđene potražnje. Kina je treći najveći svjetski proizvođač litija, koji je sastavni element baterija za električna vozila.
U svijet je 2021. proizvedeno 540.000 metričkih tona litija, a do 2030. Svjetski ekonomski forum predviđa da će globalna potražnja dosegnuti više od 3 milijuna metričkih tona. Prema predviđanjima S&P Global Commodity Insights, prodaja električnih vozila trebala bi dosegnuti 13,8 milijuna u 2023. godini, ali će naknadno porasti na preko 30 milijuna do 2030. godine (ako bude litija).
- Nestašica litija je stvaran problem. Predviđamo rast ponude ali nažalost potražnja će rasti mnogo bržim tempom – kaže Corinne Blanchard, direktorica istraživanja litija i čiste tehnologije u Deutsche Bank. Do kraja 2025. Blanchard vidi ‘skromni deficit‘ od oko 40.000 do 60.000 tona litij karbonata, ali predviđa širi deficit koji će iznositi 768.000 tona do kraja 2030.
Drugi analitičari ne vide deficit tako brzo, ali ipak predviđaju manjak do kraja desetljeća. Prema tvrtki za istraživanje energije, stotine projekata rudarenja litija trenutno su u fazi istraživanja, ali složenost geologije i dugotrajan proces izdavanja dozvola još uvijek predstavljaju izazove.
Zbog te kompleksnosti, trenutno u svijetu postoji tek 101 rudnik litija. Potpredsjednica tvrtke Rystad Energy Susan kaže kako bi opskrba litijem u sljedećih nekoliko godina mogla biti dostatna na svjetskoj razini, međutim napominje kako će regionalna neravnoteža i dalje biti neizbježna ističući da regionalni rudarski i prerađivački kapaciteti u SAD-u i Europi neće moći držati korak s potražnjom za EV baterijama.
Cijene litijeva karbonata porasle su na rekordno visoku razinu od gotovo 600 000 juana (oko 76 tisuća eura) po toni u studenom 2022., što je više od 12 puta više od cijena u siječnju 2021. Rudnicima litija općenito je potrebno ‘10 godina ili više‘ kako bi postali potpuno funkcionalni i kako bi se litij mogao početi izvlačiti i procesuirati – kaže Austin Devaney, glavni komercijalni direktor u tvrtki Piedmont Lithiuma.
- Vjerujemo da će na kraju biti dovoljno litija da se pokriju zahtjevi elektrifikacije u početku, no u bliskoj budućnosti, očekujemo ograničenje opskrbe koje bi se moglo protegnuti i više godina - rekao je Devaney.