Kineski proizvođač električnih vozila Xpeng objavio je da će ove godine zaposliti 4.000 ljudi i uložiti milijune dolara u umjetnu inteligenciju (AI), kako bi se suočio sa sve žešćom konkurencijom na tržištu. Iako je BYD trenutno najveći proizvođač električnih vozila u Kini, pa i u svijetu, Xpeng laganim korakom sustiže konkurenciju pa se za tvrtku predviđa kako će u narednim godinama stići, ako ne i prestići svog glavnog konkurenta BYD. Xpeng je prošle godine prodao više od 400 tisuća vozila što je značajan rast u odnosu na 2022. kada su prodali 100 tisuća vozila. Xpeng se fokusirao na premium segment EV tržišta nudeći napredne tehnologije, pa ne čudi i najava novog ulaganja u umjetnu inteligenciju i sustave autonomne vožnje od 486,36 milijuna dolara.
Novim zapošljavanjima i velikim ulaganjem tvrtka nastoji sustići žestoku konkurenciju u Kini. Dodatni zaposlenici predstavljali bi 25-postotno povećanje broja zaposlenih u tom proizvođaču električnih vozila kojeg podržava Volkswagen, u odnosu na njih 15.829 koliko ih je bilo krajem 2022. godine. Naime, Volkswagen je u prošlogodišnjem srpnju objavio da će uložiti oko 700 milijuna dolara u Xpeng i kupiti 4,99 posto udjela u tvrtki.
Nove poteze najavio je izvršni direktor He Xiaopeng koji je rekao kako će sredstva biti uložena u istraživanje i razvoj umjetne inteligencije za pametnu vožnju. Uz nove investicije, otkrio je kako Xpeng planira lansirati i 30 novih modela u roku od tri godine.
- Suočeni s pesimističkom makroekonomskom situacijom, mnogi poslovni partneri povlače se i boje se investirati. Mislim da je ovo prilika za naš razvoj. U 2024. ćemo preokrenuti trend i ući u brzi pozitivni ciklus u četvrtom kvartalu ili ranije - rekao je He.
Xpengovi planovi razlikuju se od planova rivala koji uglavnom režu troškove zbog slabije potražnje unatoč raznim popustima i subvencijama koje se nude. Kineski proizvođač električnih vozila Nio u studenom je tako najavio gašenje 10 posto radnih mjesta kako bi poboljšao učinkovitost u uvjetima rastuće konkurencije.
Suočeni sa slabijom potražnjom na domaćem tržištu, kineski proizvođači automobila kao pokretačku snagu rasta vide izvoz. Sve izraženiji utjecaj Kine kao izvoznika vozila uzrokuje pak nesuglasice u inozemstvu. Kinesko ministarstvo trgovine priopćilo je ranije ovog mjeseca da će poticati industriju vozila s pogonom na nove energente u odgovoru na ograničenja vanjske trgovine i da će surađivati s inozemnim tvrtkama, u okolnostima europske istrage o kineskim subvencijama za taj sektor.
Najava novih investicija Xpenga dolazi u trenutku kada su i Brisel i Washington zabrinuti zbog pretjeranih kapaciteta za proizvodnju električnih vozila u Kini. Zbog toga su nedavno i američki dužnosnici upozorili Kinu da će Washington i njegovi saveznici poduzeti nove mjere ako Peking pokuša ublažiti svoje probleme s viškom kapaciteta dampingom proizvoda na međunarodnim tržištima, uključujući električna vozila i litijeve baterije.
Kineski izvoz
Prema podacima šangajske konzultantske tvrtke Automobility, kineski je izvoz automobila dosegnuo rekordnih 4,9 milijuna prošle godine, u odnosu na 1,1 milijun godinu prije, čime je Kina pretekla Japan kao najveći svjetski izvoznik automobila. Od tih 4,9 milijuna, oko 1,2 milijuna su bili električni automobili, a 29 posto tih električnih su bile Tesle.
Stopa iskorištenosti kapaciteta kineskog sektora proizvodnje automobila kretala se oko 70 do 75 posto u posljednjim kvartalima, ispod raspona od 76 do 82 posto koji je prevladavao prije 2020., prema Gavekal Researchu, istraživačkoj skupini iz Pekinga.
Poticaj prema izvozu došao je kada je kineska proizvodnja električnih vozila prošle godine porasla za 38 posto na 9,5 milijuna automobila. Iako je tempo rasta usporen, udio električnih vozila u prodaji novih automobila porastao je s 26 posto u 2022. na 32 posto prošle godine. Usporeni tempo rasta prodaje potaknuo je i priče o velikim konsolidacijama što bi ostavilo samo nekoliko tvrtki na kineskom tržištu automobila.
Wang Chuanfu, osnivač najvećeg svjetskog proizvođača električnih vozila BYD, bio je pozitivniji u pogledu tržišnih izgleda, rekavši da će stopa penetracije kineske prodaje električnih vozila ove godine dosegnuti 50 posto.
Kako bi ipak ublažili reakcije sa Zapada, koji se pribojava poplave kineskih električnih automobila, Peking je obećao ‘potporu zdravom inozemnom širenju‘ koji uključuje veću suradnju sa stranim partnerima te veću kontrolu proizvodnje na vlastitom tlu, što su svi analitičari pozdravili, rekavši kako je to jasan znak ublažavanja međunarodne zabrinutosti od strane Kine.