Biznis i politika
StoryEditor

Donald Trump ipak ublažava 25 postotne carine na automobile

30. Travanj 2025.
Donald Trump, autoindustrija, carinefoto Shutterstock
Trump je ublažavanje nazvao ‘mostom prema premještanju proizvodnje u SAD‘, a uredba dolazi kada se obilježava 100 dana drugog mandata

Američki predsjednik Donald Trump potpisao je izvršne uredbe kojima se djelomično ublažavaju njegove ranije uvedene carine od 25 posto na uvoz automobila i auto dijelova. Ova mjera predstavlja značajnu promjenu smjera u trgovinskoj politici jer su dosadašnje carine izazvale kritike kako bi mogle poskupjeti vozila, smanjiti prodaju i oslabiti konkurentnost američke autoindustrije na globalnoj razini.

Trump je ublažavanje nazvao ‘mostom prema premještanju proizvodnje u SAD‘, a uredba dolazi u trenutku kada administracija obilježava prvih 100 dana drugog mandata. U razgovoru s novinarima poručio je da proizvođače žele podržati u ‘kratkoročnom prijelaznom razdoblju‘ kako bi izbjegli dodatno kažnjavanje industrije koja se još oporavlja.

- Nismo ih htjeli penalizirati. Samo im želimo pomoći dok preusmjeravaju proizvodnju - rekao je Trump.

Konkretne mjere

Nova uredba omogućuje vozilima koja su sastavljena u SAD-u, ali koriste uvozne dijelove, da izbjegnu visoke carinske troškove. Predviđena je jednogodišnja povratna naknada u iznosu od 3,75 posto na prodajnu cijenu vozila, temeljem računice da 15 posto njegove vrijednosti čine dijelovi podložni carini. U drugoj godini povrat iznosi 2,5 posto, jer se očekuje manji udio uvoznih komponenti.

Prema anonimnom izvoru iz Ministarstva trgovine, proizvođači su upozorili predsjednika da su im potrebni mjeseci, pa i godine, da reorganiziraju lance opskrbe i izgrade nove pogone. U sljedećih mjesec dana najavljeni su novi planovi zapošljavanja i izgradnje tvornica, što je administraciji predstavljeno kao izravna posljedica ove uredbe.

Odziv industrije

John Elkann, predsjednik uprave Stellantisa, pozdravio je mjere olakšica, ističući kako kompanija nastavlja suradnju s američkom administracijom u cilju jačanja konkurentnosti i izvoza. Mary Barra, izvršna direktorica General Motorsa, navela je kako predsjednikova politika omogućava GM-u dodatna ulaganja u SAD, dok je Jim Farley, izvršni direktor Forda, istaknuo kako upravo Ford prednjači u domaćoj proizvodnji u odnosu na konkurente.

- Ako bi svi proizvođači koji prodaju vozila u SAD-u slijedili Fordov udio domaće proizvodnje, u SAD-u bi se godišnje proizvodilo četiri milijuna više vozila - rekao je Farley.

Međutim, analitičari upozoravaju da ad hoc promjene tarifne politike štete sektoru koji traži predvidivo i stabilno okruženje. Sam Fiorani iz konzultantske tvrtke AutoForecast Solutions upozorio je da prilagodbe u proizvodnji traju godinama i uključuju višemilijunske investicije.

- Autoindustrija se ne može preusmjeriti preko noći. Ovo su složeni sustavi s globalnim lancima opskrbe - kazao je Fiorani.

Prema podacima Kelley Blue Booka, prosječna cijena novog vozila u SAD-u u ožujku iznosila je 47.462 dolara. Prema analizi ekonomista Arthura Laffera, Trumpovog savjetnika i dobitnika Medalje slobode, izvorne carine bez izmjena mogle su povećati cijenu vozila za dodatnih 4.711 dolara.

image

Carine- graf 2020 - 2025.

foto

Trump je inicijalno uveo visoke carine u nastojanju da revitalizira američku proizvodnju i smanji ovisnost o uvozu. Međutim, većina ekonomista smatra da bi proširena tarifa politika mogla usporiti gospodarski rast, povećati inflaciju i ugroziti domaću prodaju automobila, unatoč korekcijama kojima se pokušava amortizirati udar na proizvođače. Tarife su posebno teške za automobilski sektor čiji se dijelovi često više puta premještaju preko granica unutar Sjeverne Amerike prije konačne montaže. Povećanje troškova može dodatno pogurati kupce prema tržištu rabljenih vozila, što stvara dodatni pritisak na cijene i dostupnost.

30. travanj 2025 10:39