Biznis i politika
StoryEditor

Globalna automobilska industrija pod velikim pritiskom: Što će donijeti američke carine?

05. Veljača 2025.
foto Getty Images/istockphoto
Proizvođači automobila bili su oprezni u pogledu značajnih i skupih strateških promjena dok još nema saznanja o dugoročnijem smjeru američke trgovinske i energetske politike

Automobilske tvrtke pripremaju se za ono što bi moglo biti još veći šok za globalni lanac opskrbe automobilima od pandemije koronavirusa usred neizvjesnosti oko trajanja i opsega globalnog rata carina Donalda Trumpa. Samo nekoliko dana nakon što je američki predsjednik izdao izvršnu naredbu kojom se primjenjuju carine od 25 posto na sav uvoz iz Kanade i Meksika, kao i 10 posto na robu uvezenu iz Kine, Trump je stavio namete na meksički uvoz na čekanje na mjesec dana nakon ‘vrlo prijateljskog‘ razgovora s meksičkom predsjednicom Claudijom Sheinbaum. Ubrzo nakon toga, kanadski premijer Justin Trudeau također je postigao dogovor sa SAD-om o 30-dnevnoj pauzi carina, prenosi Financial Times.

Proizvođači automobila bili su oprezni u pogledu značajnih i skupih strateških promjena dok još nema saznanja o dugoročnijem smjeru američke trgovinske i energetske politike, iako su rukovoditelji General Motorsa, Stellantisa i Tesle signalizirali da će povećati proizvodnju u SAD-u kako bi neutralizirali bilo kakav utjecaj carina.

Što bi mogao biti najgori mogući scenarij?

Mnogi direktori u automobilskoj industriji okrenuli su se iskustvu Trumpova prvog predsjedničkog mandata u smanjivanju rizika od međunarodnog carinskog rata, rekavši da američki predsjednik nije proveo prijetnje dodatnim nametima protiv svojih trgovačkih partnera. Stručnjaci za lanac opskrbe kažu da bi najgori scenarij vjerojatno doveo do lanca bankrota među slabijim dobavljačima autodijelova.

Ian Henry, stručnjak za proizvodnju automobila koji vodi konzultantsku tvrtku AutoAnalysis, upozorio je da bi poremećaj opskrbnog lanca mogao biti gori nego tijekom pandemije ako potraje trgovinski rat i proizvođači automobila ne budu bili u mogućnosti pružiti dovoljno financijske potpore kako bi opstali dobavljači.

Mikael Bratt, izvršni direktor švedskog proizvođača sigurnosnih pojaseva i zračnih jastuka Autoliv, rekao je da će odmah započeti razgovore o prenošenju troškova viših tarifa na kupce ako se uvedu protiv Meksika, što će u konačnici predstavljati veći trošak za vozila prodana u SAD-u.

Koji su proizvođači automobila najizloženiji?

Tradicionalna ‘velika trojka‘ proizvođača automobila, koja je proširila svoj utjecaj po cijelom kontinentu od potpisivanja Sjevernoameričkog sporazuma o slobodnoj trgovini 1994., najosjetljivija je na udar na profit. GM je najizloženiji, rekli su analitičari, a ni vlasnik Chryslera Stellantis ne stoji puno bolje. Ford je najmanje izložen jer uvozi najmanji udio vozila izvan SAD-a. GM proizvodi svoj popularni Chevrolet Silverado s visokom maržom u tvornicama u Meksiku i u Kanadi, što povećava njegovu izloženost.

Analitičar BNP Paribasa James Picariello rekao je da bi proizvođač automobila vjerojatno mogao prebaciti proizvodnju u SAD za oko 300.000 od 350.000 kamiona koje trenutno uvozi, ali bi takav pothvat potrajao 12-18 mjeseci jer bi prilagodio isporuke dobavljačima i zaposlio radnike. To bi dodalo oko milijardu dolara troškova za rad, rekao je, budući da su radnici zarađivali više u SAD-u nego u Meksiku. Operativna zarada GM-a pretrpjela bi udarac od sedam posto, ali to izgleda povoljno u usporedbi s mogućim smanjenjem od 50 posto koje bi moglo proizaći iz tarife od 25 posto. Ulagači i analitičari pretpostavljaju da će bilo kakve carine na robu iz Kanade i Meksika u konačnici biti smanjene, jer u suprotnom ‘brojevi postaju preveliki da bi industrija pravilno preživjela‘.

Jesu li njemački proizvođači automobila pošteđeni ako se ne uvedu carine protiv EU?

Čak i prije bilo kakvih carina protiv EU, europski proizvođači automobila su izloženi. Volkswagen je u najgorem položaju, s 45 posto svoje prodaje u SAD-u koja dolazi od automobila proizvedenih u Meksiku i Kanadi, iako američko tržište čini mali udio u ukupnim prihodima grupe. Budući da su sva vozila luksuznih marki Audi i Porsche prodana u SAD-u proizvedena izvan zemlje, procjenjuje se da će meksička carina od 25 posto smanjiti globalnu zaradu Volkswagen grupe prije poreza za više od 15 posto.

- Imamo tvornicu u Meksiku i, neovisno o tome koja je uprava na čelu, naš je plan ojačati u SAD-u - rekao je prošlog mjeseca izvršni direktor Audija Gernot Döllner i dodao kako su su carine pogrešne i da vjeruje u slobodnu trgovinu.

Njemački proizvođač automobila BMW manje je izložen jer se 65 posto njegovih automobila u SAD-u proizvodi lokalno, a također je i neto izvoznik iz SAD-a.

- Možda će biti nestabilnih situacija koje bi mogle biti manje predvidljive, ali ja sam stvarno optimističan u pogledu SAD-a - rekao je Jochen Goller, član uprave BMW-a i dodao kako misli  da će to biti jedno od tržišta u rastu za njih u sljedećoj godini.

Hoće li Tesla izaći kao pobjednik Trumpovih carina?

Ulagači su polagali nade da će bliske veze Elona Muska s Trumpom zaštititi Teslu od posljedica predsjednikove politike, ali najveći svjetski proizvođač električnih vozila i dalje je izložen. Tesla sastavlja sva svoja vozila koja se prodaju u SAD-u lokalno, ali 20 do 25 posto svojih komponenti za Model 3, Model Y i Cybertruck nabavlja iz Meksika, prema Barclaysu.

- Tijekom godina pokušali smo lokalizirati naš opskrbni lanac na svakom tržištu, ali još uvijek se jako oslanjamo na dijelove iz cijelog svijeta za sva naša poslovanja - rekao je glavni financijski direktor Vaibhav Taneja na brifingu o zaradi prošlog tjedna, upozoravajući na udar na njegovu profitabilnost zbog Trumpovih carina.

Tvrtka bi također mogla biti meta osvetničkih carina od strane Kanade. Bivša ministrica financija Chrystia Freeland, koja se natječe da zamijeni Trudeaua na mjestu premijera, rekla je da bi Ottawa trebala uzvratiti na američke carine dodavanjem velikih pristojbi na Tesla vozila kako bi kaznila Muska.

Carinski rat također dolazi dok se Tesla bori s padom prodaje u Europi zbog usporavanja potražnje za električnim vozilima, povećane konkurencije i negativne reakcije potrošača na Muskov politički aktivizam. Prema francuskom industrijskom udruženju La Plateforme Automobile, prodaja Tesle u siječnju u Francuskoj bila je 63 posto niža nego godinu dana ranije.

Koji su proizvođači automobila najmanje izloženi?

Manji japanski proizvođači automobila, kao što su Mitsubishi Motors i Subaru, mogli bi imati koristi od nedostatka proizvodnje u Meksiku i Kanadi. Honda je također relativno dobro pozicionirana, budući da se dvije trećine njezine prodaje u SAD-u sklapa lokalno, prema Barclaysu. Takao Kato, izvršni direktor Mitsubishi Motorsa, rekao je novinarima u ponedjeljak da će carine imati mali utjecaj na tvrtku i da bi čak mogla dobiti blagi ‘vjetar u leđa‘ od povećanog izvoza u SAD ako se carine ne prošire na ostatak Azije.

Međutim, naknadno je povukao svoj komentar, rekavši da sve u svemu, čini se da ima više ‘suprotnih vjetrova‘, i pojasnio da bi Japan mogao imati koristi ako se uspije izvući iz toga da bude meta visokih carina.

Također je malo vjerojatno da će Renault biti teško pogođen jer nema prodaje u SAD-u ili Kanadi. Dionice francuskog proizvođača automobila pale su u ponedjeljak za samo 0,6 posto, daleko ispod pada koji su pretrpjeli drugi europski proizvođači automobila koji više povezani s SAD-om.

 

11. veljača 2025 12:20