Hanfin ‘pješčanik’ će poduzećima pokazati kako izgleda IPO, bez rizika
Projekt PutNaTržište je tzv. sandbox koji simulira ulazak tvrtki na tržište kapitala, od pripreme prospekta do komunikacije s investitorima
U Hrvatskoj se rijetko događa da se tržište kapitala spominje u kontekstu nečega što zvuči ustvari zabavno. Ipak, novi projekt Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) pod nazivom 'PutNaTržište' mogao bi promijeniti tu percepciju. Riječ je o prvom hrvatskom 'sandboxu' odnosno simulaciji financiranja putem tržišta kapitala, što je u svojoj neobično zabavnoj definiciji svojevrsni laboratorij u kojem poduzeća mogu vidjeti, kako bi tobože izgledao njihov izlazak na burzu i to bez stvarnih rizika, bez regulatornih kazni i bez stvarnog novca.
Ispitivanje tržišta
Zasad se tek 'ispituje tržište', odnosko kako poručuju iz Hanfe, trenutačno je otvorena javna rasprava o toj inicijativi, kao i poziv za strateške partnere koji će sudjelovati u daljnjem razvoju projekta.
- Važno je napomenuti da se u ovoj fazi ne radi o prijavama tvrtki za sudjelovanje u samom sandboxu, već o prikupljanju interesa partnera i komentara dionika tržišta na prijedlog općih uvjeta kojim će se definirati pravila rada sandboxa. Kriteriji za odabir partnera te opći okvir inicijative navedeni su u dokumentu koji je predmet javne rasprave, a svi komentari dionika mogu utjecati na konačne uvjete - poručili su iz Hanfe.
Tek nakon što javna rasprava završi, pristupit će se kreiranju samog sandboxa. Tada se planira objava javnog poziva zainteresiranim tvrtkama, kojim će se definirati rokovi i uvjeti prijave za sudjelovanje. Pri tome će se voditi računa da kriteriji obuhvate dovoljno širok krug potencijalno zainteresiranih tvrtki različitih profila i veličina.
Tobožnje tržište
Pojam sandbox, koji priziva slike djece i pijeska, u ovom bi slučaju bilo okruženje za odrasle i to ni više ni manje nego za poduzetnike koji žele naučiti kako funkcionira svijet kapitala, IPO-a i obveznica. U tom 'pješčaniku' oni mogu graditi, testirati i rušiti svoje modele financiranja, dok Hanfa i njezini partneri promatraju, analiziraju i savjetuju.
Hanfa je 'PutNaTržište' osmislila kao edukacijsko-simulacijski program koji poduzećima omogućuje da isprobaju sve korake koje bi morali proći da se zaista financiraju putem tržišta kapitala. Program obuhvaća tri ključne faze: dijagnostiku odnosno procjenu spremnosti poduzeća, simulaciju financiranja, primjerice pripremu prospekta i roadshowa te simulaciju života na tržištu, a pod tim se misli na izvještavanje, objave i druge obveze korporativnog upravljanja.
Sve to se odvija bez pravnih posljedica, jer, kako se u dokumentaciji jasno navodi, 'nijedan dokument izrađen u okviru sandboxa nema pravnu valjanost'. Hanfa u pješčaniku ne izdaje odobrenja, već isključivo pruža edukativnu povratnu informaciju.
Namijenjeno SME-ima
Sudjelovanje je besplatno i otvoreno malim i srednjim poduzećima iz Hrvatske i EU-a koja razmišljaju o širenju poslovanja, promjeni strukture duga, IPO-u ili izdavanju obveznica. Hanfa posebno naglašava da se kroz sandbox želi pomoći tvrtkama koje imaju potencijal, ali nedostaje im znanje, iskustvo ili resursi da doista zakorače na tržište kapitala.
S druge strane, projekt okuplja i čitavu mrežu stručnih i institucionalnih partnera, od Zagrebačke burze i HBOR-a do konzultanata, odvjetnika i ESG savjetnika. Oni u projektu sudjeluju volonterski, bez naknade, ali s mogućnošću kasnije suradnje s poduzećima koja su prošla kroz sandbox. Time se stvara svojevrsni ekosustav stručnosti i povjerenja između tržišta, nadzornika i poduzetnika.
Bez rizika, ali s lekcijama
U praksi, tvrtka koja uđe u sandbox prolazi proces sličan stvarnom IPO-u: od izrade prospekta, ESG izvještaja i investicijske prezentacije, do komunikacije s 'investitorima' i 'burzom'. Hanfa i partneri zatim analiziraju te dokumente i daju povratne informacije, tipa što funkcionira, što treba popraviti i gdje su slabe točke.
Jedna od zanimljivijih faza simulacije uključuje čak i analizu mogućnosti izdavanja 'zelenih' ili 'održivih' obveznica, dobivanje simuliranog kreditnog rejtinga ili ESG ocjene. Time sandbox, osim klasične edukacije o tržištu kapitala, postaje i platforma za popularizaciju održivog financiranja.
Iako je sve simulacija, Hanfa predviđa da će poduzeća koja prođu kroz sandbox biti bolje pripremljena za stvarni izlazak na tržište. No sve ne prolazi bez obveza, ako se nakon 'probne igre' tvrtke odluče na pravi IPO ili izdanje obveznica, obvezna su prvo ponuditi suradnju partnerima koji su ih pratili u sandboxu. Time se održava kontinuitet i potiče stvaranje povjerenja između regulatora, tržišta i poslovne zajednice.
Nema troškova
Važno je i to da se sve odvija bez troškova i bez gubitka reputacije, jer ništa što se dogodi u sandboxu nije javno. To znači da tvrtke mogu učiti na pogreškama bez straha od lošeg PR-a ili reakcija investitora. U tom smislu, sandbox se može smatrati sigurnim laboratorijem poslovnog učenja. Hrvatsko tržište kapitala godinama pati od kroničnog nedostatka novih izdanja, niskog povjerenja investitora i ograničene likvidnosti, pa u takvom okruženju, projekt poput 'PutNaTržište' predstavlja legitimni pokušaj da se most između poduzetnika i burze konačno počne graditi sustavno.
Ako sandbox, koji je još fazi konzultacija s poduzetnicima, uspije potaknuti makar nekoliko malih i srednjih poduzeća da pređu s kreditnog na tržišno financiranje, bit će to više nego simboličan uspjeh. Bit će to signal da se tržište kapitala može učiti, razumjeti i na kraju koristiti.
