Biznis i politika
StoryEditor

Potaknut povećanjem cijena Hrvatski FMCG sektor porastao gotovo 6 posto

17. Rujan 2024.
kupovina, prodaja, kupnja, shopping, trgovinafoto Shutterstock
FMCG industrija u Hrvatskoj zabilježila je rast vrijednosti od 5,9 posto u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iako je još uvijek taj rast pretežno potaknut povećanjem cijena od 4,7 posto, dodatno dolazi i od rasta količinske prodaje (1,1 %), pokazuje istraživanje NIQ Shopper Trends

Potrošači u Adriatik regiji postaju opušteniji u 2024. godini što se očituje u njihovoj spremnosti da plate više za kvalitetu jer je svijest o cijenama znatno pala u odnosu na prethodnu godinu. Nadalje, velik dio kupaca kupuje mimo svojih početnih namjera. Iako se velika većina planira kupovinu namirnica, 6 od 10 njih na kraju kupi dodatne artikle, kaže se u najnovijoj analizi State of the Nation Q2 2024 koju je objavila analitička kuća NIQ.

Analiza ‘NIQ Shopper Trends‘ pokazala je također kako se u 2024. ekonomija Adriatik tržišta stabilizirala, inflacija je usporena, a potrošnja stanovništva se povećala. Zanimljivo je da je u drugom kvartalu rast cijena unutar FMCG sektora bio znatno niži u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Posljedično, ovaj trend doveo je do povećanja rasta količina.

- Unatoč složenom učinku inflacije na potrošače, evidentno je da je inflacijski pritisak sada značajno usporen, a potrošnja cvjeta. Zemlje Adriatik regije bilježe brže stope rasta količinske potrošnje u usporedbi s istočnom Europom. Možemo očekivati da će se ovaj pozitivan trend nastaviti kako se ekonomski izgledi poboljšavaju, tako i potrošnja potrošača - komentirao je Miroslav Tasić, generalni direktor NIQ-a za Adriatik regiju, rezultate istraživanja.

Promocije i dalje imaju presudan utjecaj na ponašanje potrošača i značajno utječu na tržišne trendove u 2024. Na svim Adriatik tržištima važnost promotivnih kupnji porasla je u tekućoj 2024. godini u usporedbi s 2023. U Sloveniji su kupnje potaknute promocijom u 2024. činile 27  posto, u Hrvatskoj 30  posto, dok je u Srbiji promotivni doprinos bio još puno veći, 38  posto.

- To, međutim, ne znači da su potrošači manje osjetljivi na cijene, nisu zaboravili pritisak povećanja cijena s kojim su se suočavali u posljednje dvije godine. Potrošači su sada iskusniji, obrazovaniji i naučili su nova ponašanja i usvojili nove marke, dakle navike. Potraga za promocijama, sudjelovanje u programima vjernosti, rigorozniji odabir kanala i prihvaćanje privatnih robnih marki trendovi su koji će poduprijeti daljnji rast potrošnje - zaključuje Tasić.

FMCG  industrija u Hrvatskoj

FMCG industrija u Hrvatskoj zabilježila je rast vrijednosti od 5,9  posto u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iako je još uvijek pretežno potaknut povećanjem cijena od 4,7  posto, dodatno dolazi od rasta količine (1,1  posto). Stopa rasta Hrvatske je pozitivna, ali niža nego što je bila u posljednja tri kvartala.

Sljedeće kategorije prehrane zabilježile su najveću vrijednosnu prodaju tijekom drugog tromjesečja 2024. godine: ohlađeno svježe meso, pivo, gotovi mesni proizvodi, sir i sladoled. Sve ove kategorije bilježe količinski rast u 2024. godini u odnosu na isto tromjesečje prošle godine, pri čemu jedino gotovi mesni proizvodi bilježe količinski pad, a ujedno je u ovoj kategoriji zabilježen najveći cjenovni rast od 9 posto u odnosu na prošlu godinu.

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024. vrijednosno su se istaknuli deterdženti za rublje, toaletni papir, dezodoransi, sredstva za čišćenje kućanstva i kuhinjski papirnati ručnici. Od navedenih kategorija, svaka kategorija bilježi pozitivan količinski rast osim kuhinjskih papirnatih ručnika. Najveći rast cijena od 13  posto zabilježen je u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. kod deterdženata.

Svi su kanali doživjeli rast vrijednosti u zadnjih godinu dana zaključno s lipnjem 2024. u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Convenience kanal je zabilježio značajan rast od 27,1  posto, dok su hipermarketi imali najniže stope rasta od 8,8  posto. Dodatno, male i velike trgovine mješovitom robom i kiosci smanjuju broj prodajnih mjesta za 2  posto u 2024. u odnosu na 2023. godinu.

U zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024., prvih 5 proizvođača zabilježilo je sporiju stopu rasta vrijednosti od 7,3  posto u usporedbi s cjelokupnom FMCG industrijom, koja je porasla za 12,7  posto tijekom istog razdoblja. Proizvodi privatnih robnih marki slijede sličan trend, sa stopom rasta od 9,7  posto. Privatne robne marke činile su 20,3  posto tržišnog udjela u Hrvatskoj u zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024. Nasuprot tome, drugi proizvođači generiraju rast FMCG-a višom stopom rasta od prosjeka industrije.

Štoviše, tržište tehnologije i trajnih dobara u Hrvatskoj bilježi rast vrijednosti od 12,3  posto u zadnjih 12 mjeseci. Najveći rast zabilježen je u sektoru malih kućanskih aparata od 20,6  posto. Tržište je bilo pod velikim utjecajem sportskih natjecanja u drugom tromjesečju 2024., što je utjecalo na trend rasta prodaje televizora, koji su nadmašili tržišni trend i pridonijeli ukupnom porastu tržišta T&D za 12,5  posto u prošlom tromjesečju.

Top 5 brendova, koji predstavljaju 63 posto tržišta, bilježe slabiji rast od prosjeka tržišta dok iznadprosječni rast tržišta bilježe Top 10-15 brendovi koji dosežu 9  posto vrijednosnog tržišnog udjela. Rast cijena je usporen u 2024. Kanal maloprodaje raste u zadnjih 12 mjeseci, dok je zbog visokog doprinosa rasta vrijednosti prodaje televizora najveći rast u drugom tromjesečju 2024. zabilježio kanal koji se bavi prodajom isključivo elektronskih uređaja.

Tržište Srbije

U Srbiji je u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. ukupna prodaja robe široke potrošnje porasla za 9,0  posto u vrijednosti zahvaljujući povećanju volumena (6,1  posto) i jedinične vrijednosti (2,9  posto), pokazujući nastavak i pozitivan trend povećane potrošnje. U skladu s usporavanjem inflacije početkom ove godine, došlo je do zamjetne promjene u kupovnom ponašanju potrošača, pri čemu su kategorije koje nisu neophodne bilježile najveći rast u FMCG sektoru. Glavne kategorije koje su imale najveći rast količine u FMCG-u uključuju neesencijalne kategorije kao što su maramice za hvatanje boja rublja, vlažni toaletni papir, rum, energetska pića i tonici za lice.

Najbolje rangirane kategorije prehrane prema njihovoj prodajnoj vrijednosti tijekom drugog tromjesečja 2024. su alkoholno pivo, bezalkoholna pića, sladoled, ohlađeni mesni proizvodi-spremni za konzumaciju i mljevena kava (ne instant). Od navedenih kategorija sladoled je najviše porastao u drugom kvartalu 2024. godine, 32  posto vrijednosno, potaknut isključivo količinskim rastom od 32  posto. Najveći rast cijena od navedenih kategorija zabilježen je kod bezalkoholnih pića od 9  posto.

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024. kao vrijednosno najprodavaniji izdvajaju se deterdženti za pranje rublja, toaletni papir, omekšivači rublja, jednokratne dječje pelene i dezodoransi u odnosu na isto tromjesečje prošle godine. Dezodoransi su zabilježili najveći količinski rast od 11  posto. Najveći rast cijena u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023. zabilježen je kod deterdženata od 9  posto. Od navedenih kategorija neprehrane toaletni papir je jedina kategorija s padom cijene od 12  posto.

Svi tipovi kanala bilježe rast vrijednosti u Srbiji u zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024. Najveći rast vrijednosne prodaje zabilježio je kanal diskontera, 13,3  posto.

FMCG industrija prolazi kroz značajan rast vrijednosti od 9  posto u drugom tromjesečju 2024. u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Top 5 proizvođača bilježi brži tempo rasta od 17,6  posto, što potiče rast FMCG industrije, budući da su drugi proizvođači zabilježili nižu stopu rasta od cijele FMCG industrije. Privatne robne marke (PL) pokazuju sporiju stopu rasta u prvim kvartalima 2024. nego u 2023., s 8,1  posto. U Srbiji privatne robne marke drže tržišni udio od 13,5  posto.

S druge strane, sektor tehnologije i trajnih dobara u Srbiji bilježi rast od 5,1  posto u vrijednosti u zadnjih godinu dana. Najveći rast zabilježen je u sektoru Telekoma od 23,2  posto. Tržište je bilo pod utjecajem sportskih natjecanja u drugom tromjesečju 2024., što je utjecalo na veću prodaju televizora koja je porasla za 10  posto, no na razini zadnjih 12 mjeseci grupa proizvoda je negativna. Trend cijena je negativan u zadnja četiri tromjesečja.

Prvih 10 brendova pokriva 65  posto tržišta i bilježe slabije rezultate u odnosu na tržišne trendove. Iznad tržišnih prosjeka rastu brendovi koji ne ulaze u top 10 rangiranih po vrijednosti. Kanal maloprodaje značajno raste u zadnjih 12 mjeseci unatoč negativnom trendu u trećem tromjesečju 2024. godine dok je maloprodaja električne opreme vratila pozitivan rezultat u 2024. godini.

Tržište Slovenije

Slovenija ima manji nominalni rast FMCG industrije od ostalih navedenih zemalja Adriatik regije. Nominalni rast u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na isto razdoblje prošle godine iznosio je 0,7  posto. Pozitivan količinski rast u drugom tromjesečju 2024. (1,1  posto) nastavak je trenda količinskog oporavka Adriatik tržišta. Stopa količinskog rasta Slovenije je pozitivna, ali niža nego u posljednja tri kvartala. U usporedbi sa Srbijom i Hrvatskom, gdje cijene još uvijek rastu, Slovenija bilježi drugačiji trend s padom cijena (-0,4  posto) u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023.

Sljedeće prehrambene kategorije zabilježile su najveću vrijednosnu prodaju u Sloveniji u drugom tromjesečju 2024.: pivo, ohlađeni mesni proizvodi, rashlađeno pakirano svježe meso, sirevi i čokoladni proizvodi. Od svih navedenih kategorija količinski pad bilježe rashlađeni mesni proizvodi (-4,0  posto) i čokoladni proizvodi (-14,4  posto). Najveći rast cijena zabilježili su čokoladni proizvodi (6,6  posto), dok su sirevi zabilježili pad cijena (-3,9  posto).

Unutar neprehrambenih kategorija u drugom tromjesečju 2024., papirnata konfekcija, deterdženti za rublje, proizvodi za pranje posuđa, dezodoransi i proizvodi za njegu lica su najbolje rangirane kategorije po prodajnoj vrijednosti. Među njima dezodoransi bilježe najveći količinski rast od 8  posto u drugom tromjesečju 2024. u odnosu na drugo tromjesečje 2023., a slijede ih ostale navedene kategorije, dok jedino deterdženti imaju količinski pad od -1  posto. Istovremeno, najveći rast cijena među ovim kategorijama zabilježili su proizvodi za njegu lica (4  posto), dok su pad cijena zabilježili proizvodi papirnate konfekcije (-7,7  posto) i proizvodi za pranje posuđa (-1,7  posto).

Svi kanali bilježe rast vrijednosti u Sloveniji u drugom tromjesečju 2024. Najviše se ističu drogerije sa stopom rasta vrijednosti od 6,2  posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, dok su istovremeno manji formati (trgovine mješovitom robom i kiosci) zabilježili pad.

Udio privatnih robnih marki u Sloveniji iznosi 36,2  posto, što je najviše među Adriatik tržištima, te je u stalnom porastu sa stopom rasta od 5,1  posto. Prvih 5 proizvođača pokazalo je nižu stopu rasta vrijednosti (5,1  posto) u usporedbi s cjelokupnom FMCG industrijom (6,5  posto) tijekom zadnjih 12 mjeseci zaključno s lipnjem 2024.

Istodobno, vrijednost tržišta industrije tehnologije i trajnih dobara u Sloveniji raste za 3,4  posto u zadnjih 12 mjeseci. Dok je prvo tromjesečje 2024. bilo prilično na istoj razini u usporedbi s prvim tromjesečjem 2023., rast od 6  posto u vrijednosti je zabilježen u drugom tromjesečju 2024.

Najveći uzlet ovog trenda došao je od povećanja vrijednosti prodaje televizora koji su bili “tražena kategorija” zbog važnih događaja ovog ljeta, Olimpijskih igara i Eura 2024.

Rast cijena usporava, ali glavni kućanski uređaji i dalje pokazuju zdrav rast vrijednosti, koji dolazi iz svih praćenih kategorija osim zamrzivača, koji još uvijek pate od prezasićenosti iz vremena COVID-a. Inovacije u usisavačima pokreću rast ove kategorije što zauzvrat donosi rast vrijednosti cijelom odjelu malih kućanskih aparata.

Slovensko tržište je vrlo homogeno jer prvih 5 brendova predstavlja 70  posto tržišta panela, ali rastu sporije od tržišta u zadnjih 12 mjeseci 2024. godine. Iako je trend vrijednosti za online prodaju negativan u zadnjih 12 mjeseci, ovaj trend se preokreće jer smo vidjeli povratak skromnog rasta ovog kanala u drugom tromjesečju 2024.

14. listopad 2024 22:27