Svjesni smo izazovnog i turbulentnog stanja gospodarstva i zato trebamo podržavati sve kompanije koji otvaraju poslovne prilike u Hrvatskoj i regiji unatoč lošoj situaciji. Turizam Hrvatskoj donosi velike cifre, a snaga sektora oduvijek raste.
Naši kriteriji za investiranje ostaju nepromijenjeni, želimo pomoći zdravim kompanijama da postanu još jače i veće nego što su danas - rekao je Michal Kedzia, partner za Adria regiju u private equity kompaniji Enterprise Investors na samom početku suorganiziranog događanja američke gospodarske komore i Enterprise Investorsa s nazivom Ispitivanje otpornosti hrvatske makroekonomije. Kako inovacije i turizmom potaknuta potrošnja potiču uspješna poduzeća?
Enterprise Investors jedna je od najvećih private equity kompanija u srednjoj i istočnoj Europi, a od osnivanja 1990. godine prikupila je sredstva za devet fondova čija vrijednost kapitala iznosi više od 2,5 milijardi eura. Ti fondovi investirali su 2,2 milijarde eura u 151 društvo iz raznih sektora, te izlaskom iz 135 društava ostvarili povrat od 4,2 milijarde eura. Na prostoru Hrvatske, kompanija je poznata po preuzimanju slovenskog Intersporta, hrvatskog Studenca, Lonije i Pan-Peka.
- Turističke kompanije su puno toga dobro napravile ne bi li preživjele Covid-19, ali i ostale gospodarske nedaće. Vidljivo je da se u sektoru dosta ulaže u kvalitetu usluge i Hrvatska se profilira u destinaciju koja već ima nekoliko mikro-lokacija koja njeguju kvalitetu na vrlo visokoj razini. U tom kontekstu, vidljiva je pozitivna promjena u smislu kvalitete i ponude, a radujemo se i adventu koji je dobar primjer kontinentalnih destinacija koje se dobro profiliraju - za Lider je komentirala Ana Doko Jelušić, izvršna direktorica AmCham-a.
Podsjećamo, poslovni prihodi turističkih kompanija obuhvaćenih nedavnom analizom Hrvatske udruge turizma za prvih devet mjeseci ove godine viši su 22 posto u odnosu na prihode ostvarene u istom razdoblju 2019. godine, no istovremeno su rashodi poslovanja porasli 41 posto. Pritom su troškovi sirovina i materijala porasli 45 posto, a troškovi rada za 26 posto.
Na panelu nakon uvodnih govora sudjelovali su Michał Kȩdzia, partner za Adria regiju u tvrtki Enterprise Investors, Anita Cvetić Oreščanin, članica Uprave u Poslovnoj Inteligenciji, Miljan Ždrale, voditelj Poljoprivrednog sektora za središnju i jugoistočnu Europu u Europskoj banci za obnovu i razvoj, Gordan Kolak, predsjednik Uprave u Končaru i Michał Seńczuk, predsjednik Uprave Studenca.
Hrvatska je zemlja s ogromnim energetskim potencijalom
Vremena su izazovnija, ali to ne znači da ne postoje prilike. Uvijek vrijedi ono pravilo da će opstati oni koji plivaju unatoč oluji. Nemam kristalnu kuglu i ne mogu znati što će se dogoditi u budućnosti, ali sposobne kompanije uvijek će naći način - komentirao je Kedzia.
Hrvatska je profitirala od turističke sezone, ali sigurno je da će sljedeće godine biti u borbi s jeftinijim destinacijama, smatra Ždrale.
U usporedbi sa Sjedinjenim Američkim Državama, Ujedinjenim Kraljevstvom i zemljama Zapadne Europe, Hrvatska zaostaje po pitanju digitalnog razvoja. Ipak, brojne hrvatske IT kompanije rade na digitalizaciji pa danas postoji puno više znanja u implementiranju takvih strategija.
- Migracije u cloud postaju sve češće kod velikih firmi u Hrvatskoj i to je stvarno sjajno. Prije nekoliko godina takve projekte smo viđali samo u Zapadnoj Europi i SAD-u. Cloud poslovanje omogućava tvrtkama da bolje posluju i drago mi je da sve više kompanija gleda cloud migracije kao isplativu investiciju koja će razviti njihovo poslovanje - poručila je Cvetić.
Cijene energenata u Hrvatskoj (ali i cijeloj Europi) ovih dana postaju sve veći izazov. Veća potrošnja ne utječe samo na kućanstva i male potrošače, već i na velike kompanije čiji su se rashodi unazad nekoliko mjeseci drastično povećali.
- Moramo investirati više sredstava u obnovljive izvore energije. Hrvatska je zemlja s ogromnim potencijalom po tom pitanju i već desetcima godina ulažemo puno novaca u hidroelektrane i ostale izvore. Kao zemlja moramo biti svjesni da uvozimo jednu četvrtinu energije koju konzumiramo - izjavio je Kolak.
Dodao je da se povećane cijene energenata trebaju uzeti u obzir kada gledamo ovogodišnje poslovne rezultate hrvatskih i europskih kompanija.
- Vidimo dva poslovna modela u hrvatskim tvrtkama. Neke ulažu sav napor u to da maksimalno iskoriste cijelu sezonu i tako do sljedeće, a neke turizam iskorištavaju da s tim sredstvima istražuju opcije od kojih mogu profitirati tokom cijele godine. Uvijek treba gledati širu sliku, ovo je trenutak kada racionalnost preuzima važnu ulogu - zaključio je Seńczuk.