Biznis i politika
StoryEditor

Infrastrukturne investicije: Baš je dobro što su prometnice svaki čas na servisu

06. Studeni 2022.

Komunalni problemi, stare cijevi, zastarjeli vodovi, derutne ceste i dalje muče građane i poduzetnike. No u središnjoj Hrvatskoj ne manjka investicija u održavanje, a i rekonstrukciju infrastukture

Putujući kroz Karlovac, često smo posljednjih mjeseci morali čekati u koloni zbog velikih infrastrukturnih radova. Neki od nas koji znamo prečice uspijevali smo to ublažiti, ali da se u tom gradu gradi, neosporno je. Grad će investirati gotovo 100 milijuna kuna u rekonstrukciju 9,5 kilometara prometnica, gradnju sedam kilometara nogostupa i 9,5 kilometara distributivne telekomunikacijske mreže (DTK) te u obnovu i rekonstrukciju javne rasvjete. Poručuju nam da se gradi i oborinska kanalizacija. Radovi su započeli lani u proljeće, a završetak se planira do kraja 2025. godine.

Nastavak ulaganja

Dinamično je u središnjoj Hrvatskoj. U gradu na četiri rijeke tako ističu i projekt ‘Poboljšanja vodnokomunalne infrastrukture aglomeracije Karlovac – Duga Resa‘ karlovačkog Vodovoda i kanalizacije s dugoreškom tvrtkom Komunalno, u koji je uključena općina Barilović. Taj je projekt vrjedniji od 413 milijuna kuna, od čega se iz EU fondova sufinancira 68 posto. Riječ je o rekonstrukciji/gradnji sanitarnog sustava odvodnje (ukupno: rekonstrukcija 6,9 km, gradnja 65 km) i vodoopskrbe (ukupno: rekonstrukcija 28,1 km, gradnja 5,8 km) uz 27 crpnih postaja i još nekih popratnih investicija. Osim toga, posljednjih su godina završeni ili su još u tijeku projekti rekonstrukcija postojećih prometnica u vrijednosti od 20-ak milijuna kuna.

– Rekonstrukcijom prometnica u pravilu se rekonstruiraju/grade i nogostupi, javna rasvjeta, oborinska odvodnja, DTK. Zadnjih godina kao dobra praksa pokazalo se istodobno uključivanje u te zahvate i drugih zainteresiranih investitora koji su vlasnici, odnosno upravljaju ostalom infrastrukturom, kao što su sanitarna odvodnja, vodoopskrba, električna i telekomunikacijska infrastruktura, plin i sl. – napominju u karlovačkom poglavarstvu.

Ističu i infrastrukturne projekte u poduzetničkim/poslovnim zonama, poput poslovne zone Gornje Mekušje, gdje je u razdoblju od 2018. do 2020. uređeno građevinsko zemljište i sagrađena komunalna infrastruktura, a vrijednost investicije je oko 16 milijuna kuna. Za poslovnu zonu Selce početkom ove godine ishođena je lokacijska dozvola. Sada se rješavaju imovinsko-pravni odnosi za gradnju prometnice koja je planirana za dvosmjerni promet s oborinskom odvodnjom, DTK kanalizacijom i javnom rasvjetom. Radovi su planirani u 2025. godini, a okvirna procjena vrijednosti projekta je osam milijuna kuna.

– U idućim godinama Grad Karlovac planira nastavak ulaganja u obnovu i gradnju komunalne infrastrukture. Realizacija izrade projektne dokumentacije i radova ovisi o mogućnostima osiguranja financijskih sredstava u proračunu Grada Karlovca te o dinamici rješavanja imovinskopravnih odnosa – poručuju.

Iako još nemaju podatke o vrijednostima svih projekata, iz onog što je dostavljeno jasno je da će ukupna vrijednost projekata premašiti, moguće dosta, 20 milijuna kuna.

Izvanredno i redovito održavanje

I Županijska uprava za ceste Sisačko-moslavačke županije ulaže znatna sredstva za izvanredno i redovito održavanje prometnica, poručuju iz tamošnjeg poglavarstva. U ovoj je godini sufinanciranjem Županijske uprave za ceste i gradova i općina (omjer financiranja 50% – 50%) završeno izvanredno održavanje 22 dionice ceste ukupne dužine 44,25 kilometara, u vrijednosti 36,8 milijuna kuna. Potres s kraja 2020. nanio je veliku štetu cestama i mostovima te prouzročio nekoliko klizišta.

– U sanaciju posljedica potresa na prometnoj infrastrukturi do sada je uloženo gotovo 29 milijuna kuna, koje su osigurali Fond solidarnosti Europske unije i Hrvatske ceste. Trenutačno su u tijeku radovi na tri mosta s područja Petrinje, Gline i Martinske Vesi te sanacija jednoga klizišta na području Petrinje i dva na području općine Hrvatska Kostajnica. Vrijednost radova u tijeku je 18,5 milijuna kuna. Idućih tjedana započet će sanacija mosta Svinica te rekonstrukcija i sanacije dviju cesta na području Petrinje, koje se također financiraju sredstvima FSEU. Očekivana vrijednost radova je nešto veća od 13 milijuna kuna – nabrajaju u županijskom poglavarstvu.

Dodaju da očekuju privođenje kraju gradnje autoceste Zagreb – Sisak, na što se čeka već dugi niz godina.

I u Zagrebačkoj županiji te u prijestolnici imaju planove. Grad Zagreb trenutačno rješava komunalne probleme odvoza smeća, ali i one uzrokovane potresom. Iz županijskog poglavarstva pak navode, primjerice, projekt ‘Regionalni vodoopskrbni sustav Zagrebačke županije – Zagreb istok‘ ukupne vrijednosti 884 milijuna kuna (bez PDV-a), od čega više od 50 posto sufinancira EU. Projekt je započeo 2019., a trebao bi završiti u ožujku sljedeće godine. I gradovi u toj županiji ulažu.

Novac iz fondova

Primjerice, Samoborci nastoje povući što više novca iz EU fondova kako bi obnovili zastarjelu infrastrukturu.

– U proteklih 18 mjeseci uloženo je u brojne prometnice, ceste, odvojke, sanaciju odrona i zacjeljivanje otpadnih voda, izvanredno održavanje i asfaltiranje cesta ili dijelova cesta, sanacije, rekonstrukcije u ukupnoj dužini većoj od pet kilometara, u vrijednosti 9,9 milijuna kuna – poručuju iz Grada Samobora.

Osim toga, izdvojeno je više 1,5 milijuna kuna za gradnju pješačke staze, asfaltiranje parkirališta i nogostupa. U sklopu toga saniran je i pješački most te je sagrađena i nadograđena javna rasvjeta. Počela je, poručuju iz samoborske gradske uprave, dugo očekivana rekonstrukcija Ulice grada Wirgesa u dužini od 2,4 kilometra, a investicija je vrijedna 18 milijuna kuna. Investitor su Hrvatske ceste, a Grad Samobor ulaže 4,5 milijuna kuna za gradnju pješačke i biciklističke staze uz cestu. I za projekte vodoopskrbe i odvodnje dobiven je novac iz EU fondova – ukupno osam milijuna kuna, a za sufinanciranje od 7,1 milijun kuna putem Fonda solidarnosti EU prijavljene su investicije čija je realizacija planirana do kraja svibnja 2023. godine.

Jedna od njih je, primjerice, sanacija kolektora sustava javne odvodnje grada Samobora oštećenih u potresu ukupne dužine 9,6 kilometara.

– Naše komunalno poduzeće u prvoj polovici 2023. uvodi novi sustav prikupljanja otpada: uvode se otpadomjeri za spremnike od 1100 litara i polupodzemni spremnici, tzv. ekodipovi, za višestambene zgrade. Ukupna vrijednost cijelog sustava je oko četiri milijuna kuna, trošak će biti podijeljen između Grada Samobora, Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost te poduzeća Komunalac – poručuju.

Za aktualno financijsko razdoblje EU 2021. – 2027. žele realizirati ‘Projekt razvoja sustava odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda aglomeracije Samobor‘. Ukupna vrijednost projekta procjenjuje se na 400 milijuna kuna (bez PDV-a).

I u Zaprešiću ne sjede skrštenih ruku. U tijeku je najveći infrastrukturni projekt u povijesti grada, ali i jedan od najvećih projekata vodoopskrbe i odvodnje u Hrvatskoj, vrijedan 684 milijuna kuna (s PDV-om), a cilj je povećati priključenost stanovništva na javne kanalizacijske sustave (13.267 dodatnih stanovnika), omogućiti pročišćavanje otpadnih voda, osigurati racionalnije korištenje vode te pridonijeti očuvanju zdravlja ljudi, zaštiti izvorišta voda za piće i, na kraju, zaštiti vodnih resursa i okoliša. Osigurana su nepovratna sredstva EU iz Kohezijskog fonda u iznosu od čak 70,88 posto prihvatljivih troškova, a ostalo će sufinancirati Hrvatske vode, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Grad Zaprešić i okolne općine. Planirani završetak provedbe projekta je 31. prosinca 2023. godine.

Hrvatske ceste planiraju završetak južne zaobilaznice, državne ceste Zaprešić – Prigorje Brdovečko u dužini od 6,42 kilometra, čime će se skratiti put do Zagreba te poboljšati veza tog dijela Zagrebačke županije i Slovenije.

– Predstoji nastavak gradnje dionice Obrubići – Šibice. Hrvatske ceste provele su postupak prethodnog savjetovanja te se do kraja godine očekuje provedba javne nabave i odabira izvođača radova. Procijenjena vrijednost te dionice je oko 40 milijuna kuna, a početak radova predviđa se u proljeće, uz rok gradnje od devet mjeseci – poručuju iz zaprešićkog poglavarstva.

Ovo je tek, mogli bismo reći, sažetak investicija. Ima ih još, nadamo se da će biti uspješno završene, bez većih administrativnih prepreka.

10. studeni 2024 04:21