Biznis i politika
StoryEditor

Izvozničke muke: Njemačka postala riskantno tržište

14. Lipanj 2023.
Njemačka, recesija, pad, grmljavina, nevrijemefoto Shutterstock

Nakon tri neizvjesne godine, s naglaskom na turboturbulentnu prošlu, prvo ovogodišnje polugodište hrvatskim je izvoznicima ipak donijelo malu dozu smirenja. Dobavni su se lanci manje-više stabilizirali, cijene energije pale su, inflacija se lagano primiruje… No opuštanja nema i tako skoro neće ga ni biti. Sada je u prvi plan iskočio problem recesije u Njemačkoj, a i šire u eurozoni.

Za mnoštvo hrvatskih izvoznika Njemačka je pojedinačno najveće izvozno tržište, a signali koji s njega dolaze često su kontradiktorni. U moru istraživanja raznih njemačkih instituta o poslovnom raspoloženju poduzetnika optimizam i pesimizam redovito se smjenjuju na mjesečnoj razini, kao i pojedinačni statistički podaci o stanju najvećega europskoga gospodarstva, koji čas pokazuju oporavak, čas pad, a s njima rastu i padaju i očekivanja makroekonomista za drugu polovicu godine. Da bismo barem donekle rasčistili kakva je stvarna trenutačna poslovna situacija ‘na terenu‘, pitali smo čelne ljude kompanija koje su članovi Liderova Kluba izvoznika kakvi su recentni trendovi u njihovoj branši i kako im se prilagođavaju, koji su im ključni izazovi poslovanja te kakvi im signali dolaze s njihovih izvoznih tržišta. Njihove cjelovite odgovore od ovog tjedna svakodnevno objavljujemo na Liderovom portalu (lidermedia.hr).

Odgovori se, od branše do branše, naravno razlikuju, ali uglavnom se kao zajednički nazivnik pojavljuje fokus izvozničkih kompanija na otvaranje novih tržišta. To se osobito odnosi na kompanije koje su pretežito orijentirane na njemačko tržište i kojima je visoka izloženost tom tržištu sada postala rizik.

– Trendovi nisu dobri jer se očekuje da će stagnacija na tradicionalnim tržištima, ponajprije Njemačke i Italije, trajati najmanje i cijelu 2024. godinu. Stoga nam je ova godina posvećena tome da se pronađu zamjenska tržišta i kupci. Dominantno su to manje zemlje, koje će se vjerojatno lakše prilagoditi nepoznanicama na koje nailaze. Primjerice, manja tržišta poput skandinavskih zemalja, Austrije i Švicarske i dalje imaju stabilnu potražnju, pa nam je fokus u ovoj godini smanjiti rizik njemačkog tržišta, koje nam je u prošloj godini donosilo više od 50 posto prihoda – ističe Nikola Požgaj, direktor Požgaj Grupe.

U podacima DZS-a o vanjskotrgovinskoj razmjeni u prvom kvartalu ove godine još se ne vidi da je Njemačka postala zona visokog rizika za hrvatske izvoznike. I u tom je razdoblju, naime, bila na vodećoj poziciji među hrvatskim izvoznim tržištima, s ostvarenih 712 milijuna eura izvoza, što je rast od 8,2 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje. No sasvim je sigurno da dolazi promjena u strukturi izvoza u tu zemlju, jer dok proizvođači robe vezane uza sektor graditeljstva zdvajaju, neki drugi, primjerice Končar, upravo s Njemačkom rade sve više. Magični je pojam za dobar posao u Njemačkoj, kao i u drugim razvijenim europskim zemljama, ‘zelena tranzicija‘.

Cijeli članak možete pročitati u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.

20. studeni 2024 00:24