Biznis i politika
StoryEditor

Kina je 2023. zaključila s još deflacije i povijesnim padom izvoza

12. Siječanj 2024.
Kina, problemi, krah, gospodarstvo, slom

Kinesko gospodarstvo imalo je lošu godinu, a izgledi za 2024. ne izgledaju ništa bolje. 

Izvoz za cijelu godinu pao je prvi put od 2016. jer je globalna potražnja za robom proizvedenom u Kini (osim automobila) usporila, prema najnovijim podacima carine. Dužnosnici su rekli da će se pada teško riješiti 2024., objavio je Reuters. 

To nisu bili jedini loši podaci koje je Kina objavila u petak. Drugo najveće svjetsko gospodarstvo bori se ne bi li zaustavilo deflacijske pritiske. Inflacija potrošačkih cijena u 2023. bila je najslabija u posljednjih 14 godina.

Indeks potrošačkih cijena za prosinac blago se poboljšao u odnosu na studeni, ali je pao za 0,3 posto u odnosu na isti mjesec 2022., objavio je u petak tamošnji Državni zavod za statistiku. Za cijelu 2023. godinu cijene su porasle za samo 0,2 posto u odnosu na 2022., što je najslabije očitanje od 2009., kada je indeks potrošačkih cijena pao za 0,7 posto zbog globalne recesije.

Izvoz mjeren u američkim dolarima iznosio je 3,38 trilijuna dolara u 2023., što je pad od 4,6 posto u usporedbi s godinom prije. U 2022. kineski izvoz porastao je za sedam posto u odnosu na godinu ranije. Posljednji put kada je Kina zabilježila pad prekomorskih isporuka bilo je 2016., kada je izvoz pao za 7,7 posto. 

Uvoz je također pao prošle godine, za 5,5 posto na 2,56 trilijuna dolara. To je drugo najveće svjetsko gospodarstvo ostavilo s trgovinskim suficitom od nevjerojatnih 823 milijarde dolara.

- Globalni gospodarski oporavak bio je slab u protekloj godini. Spora vanjska potražnja pogodila je kineski izvoz -  rekao je Lyu Daliang, glasnogovornik Glavne carinske uprave, na nedavno održanoj konferenciji za medije u Pekingu.

Očekuje da će se Kina i dalje suočavati s ‘teškoćama‘ na izvoznim tržištima jer će globalna potražnja vjerojatno ostati slaba, a ‘protekcionizam i unilateralizam‘ kočiti rast, dodao je.

Prosinac je također bio treći mjesec zaredom u kojem je mjera potrošačke inflacije pala na godišnjoj razini, što je najdulji niz pada od 2009. 

- Tekuća niska temeljna inflacija vjerojatno odražava oslabljenu domaću potražnju zbog tekućeg pada nekretnina i stresnog tržišta rada - rekli su analitičari Goldman Sachsa. 

Tvorničke cijene također su bile smanjene. Indeks proizvođačkih cijena pao je 2,7 posto u prosincu u odnosu na isto razdoblje 2022., što je 15. uzastopni mjesec pada.

Analitičari iz Capital Economicsa očekuju da će temeljna inflacija blago porasti, potpomognuta cikličkim oporavkom kineskog gospodarstva, ali deflacijski pritisci neće nestati, smatraju. 

- Slab globalni rast i kontinuirano prekomjerno ulaganje u Kinu znači da će rizici od deflacije još neko vrijeme lebdjeti nad njezinim gospodarstvom - rekli su analitičari iz Capital Economicsa.

Nije sve tako sivo 

Međutim, u podacima od petka bilo je pozitivnih vijesti. U prosincu je izvoz porastao 2,3 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine, označavajući drugi mjesec zaredom rasta i sugerirajući blagi napredak u globalnom apetitu za kineskom robom. Izvoz zemlje padao je šest uzastopnih mjeseci prije studenog.

S 240 milijardi dolara trgovina s Rusijom dosegla je novu rekordnu razinu 2023., što je 26 posto više u odnosu na prethodnu godinu. Sve u svemu, činio je četiri posto ukupne kineske trgovine.

SAD je ostao najveći trgovinski partner Kine u jednoj zemlji u 2023., s udjelom od 11,2 posto u ukupnoj trgovini. Međutim, to je predstavljalo pad u odnosu na 2022., godinu koje je zabilježen prvi pad od 2019., kada su Washington i Peking bili usred dugotrajnog trgovinskog rata.

ASEAN, deseteročlani blok u jugoistočnoj Aziji, i Europska unija činili su 15,4 odnosno 13,2 posto ukupne trgovine s Kinom, pokazuju podaci kineske carine. Zemlja je također zabilježila porast od 69 posto u ukupnoj vrijednosti izvoza automobila prošle godine, najveći među svim kategorijama, objavio je CNN.

Po obujmu, Kina je isporučila 5,22 milijuna vozila u 2023., što je 57 posto više u odnosu na 2022. To je dijelom zahvaljujući velikom rastu električnih vozila, rekao je Lyu.

- Jedan od svaka tri automobila koja izveze Kina je električno putničko vozilo. Gledajući u budućnost, vjerujemo da kineska automobilska industrija još uvijek ima snažnu sveobuhvatnu konkurentsku prednost i može nastaviti pružati više i bolje inovativne proizvode kako bi zadovoljila potrebe globalnih potrošača - dodao je.

22. studeni 2024 13:21