Konstantin Mirin je istaknuti stručnjak u području umjetne inteligencije i tehnoloških inovacija. S diplomom iz AI-a, Mirin vodi inovativne tehnološke timove od 2010. godine i postiže izvanredne rezultate. Počevši iz Ukrajine, izgradio je iz temelja te napravio uspješan exit nekoliko tvrtki. Njegova karijera uključuje značajne prekretnice, poput exita iz softverske konzultantske tvrtke 2016. godine, lansiranja AI istraživačkog laboratorija u Postindustriji 2020. godine i prodaje AI tehnologije u sektoru nakita 2023. godine.
Također aktivno sudjeluje u mentorstvu i dijeljenju znanja, osnažujući brojne startup osnivače i tehnološke poduzetnike diljem svijeta. S Konstantinom Mirinom smo razgovarali o primjeni AI-a u tehnološkom razvoju, o podršci koju pruža osnivačima te dobili nekoliko savjeta iz prve ruke o tome kako izgraditi uspješan startup.
AI-em se bavite od početka karijere, dakle više od 10 godina. Koje promjene su se dogodile u primjeni AI u poduzetničke svrhe? Kako AI može potaknuti inovacije u tehnološkom sektoru te pomoći u skaliranju startupa?
Tijekom posljednjih deset godina, AI je doživio izuzetno brz razvoj. Na početku moje karijere, AI se koristio primarno za akademska istraživanja i specifične industrijske primjene. Danas je AI postao neizostavan alat u mnogim poslovnim procesima. Potiče inovacije omogućujući personalizirana korisnička iskustva, optimizaciju poslovnih procesa i predviđanje tržišnih trendova.
Startupi mogu koristiti AI za skaliranje optimizacijom operacija, poboljšanjem marketinga kroz analitiku podataka i razvojem novih proizvoda koji zadovoljavaju specifične potrebe korisnika.
Današnja AI tehnologija vrlo je pristupačna i u kombinaciji s jezičnim modelima i “low-code” platformama omogućuje njezinu primjenu u poslovnim procesima bez potrebe za dubokim inženjerskim znanjima. Iako su kompleksni zadaci i dalje složeni, zadaci srednje razine postali su jednostavni, a jednostavni zadaci pretvoreni su u "out-of-the-box" značajke poslovnih proizvoda.
Koji su najznačajniji izazovi s kojima se suočavate u primjeni AI? Kako su izazovi evoluirali u posljednjih 10 godina?
Jedan od najvećih izazova u primjeni AI je dostupnost kvalitetnih podataka. Bez dovoljno podataka, AI modeli nisu učinkoviti.
U početku je izazov bio prikupljanje podataka, dok je danas veći izazov obrada i zaštita tih podataka. Etika i transparentnost AI sustava postaju sve važniji jer korisnici žele razumjeti kako se njihovi podaci koriste. Pored toga, brzina promjena u tehnologiji zahtijeva stalno učenje i prilagođavanje.
Brzi napredak velikih jezičnih modela (LLM-ova) čini nepraktičnim temeljiti konkurentsku prednost poslovanja samo na tehnologiji u ovom aspektu. Stoga je integracija moderne AI u poslovne procese za postizanje 10 puta veće produktivnosti danas ključna.
Imali ste dva sjajna exita - 2016. softverska konzultantska tvrtka i 2021. mobilno izdavaštvo. Koje ste inovativne strategije primijenili kako biste razvili i prodali poslovanje? Koliko su strategije primjenjive na danasnje startupove nekoliko godina kasnije i u drugim domenama?
Ključne strategije koje su dovele do uspjeha uključivale su fokus na korisničke potrebe, brzu iteraciju proizvoda i učinkovitu upotrebu resursa, kao i analizu tržišta te razumijevanje konkurencije. Međutim, ključni faktor uspjeha bila je pravovremenost. Obje su tvrtke započete u trenutku kada konkurencija nije bila toliko intenzivna kao danas.
Iako su strategije poput razgovora s korisnicima, pružanja vrhunske podrške u svakoj mobilnoj aplikaciji, pa čak i onima koje su besplatne, te analiza tržišta i dalje relevantne, strategije koje su vodile do uspjeha prije deset godina danas možda ne bi bile jednako učinkovite. Danas je prilagodljivost i sposobnost brzog reagiranja na promjene na tržištu važnija nego ikada prije.
U Beču 2018. ste bili proglašeni za najboljeg startup mentora. Kako pomažete startupima da uspiju i što mislite da vas diferencira od drugih mentora?
Moj pristup je vrlo praktičan. Volim raditi s timovima na konkretnoj implementaciji ideja i rješavanju problema. Mislim da je moja sposobnost da kombiniram tehničko znanje s poslovnim strategijama ono što me razlikuje.
Također, moj međunarodni iskustvo mi omogućava da startupima pružim globalnu perspektivu i pristup mrežama koje možda sami ne bi mogli doseći.
Osim toga, smatram da je ključno pomoći startupima u definiranju njihovog mjesta na širem tržištu. Čak i ako kasnije suze fokus za potrebe marketinga, razumijevanje njihove pozicije u vrijednosnom lancu je od kritične važnosti.
Bili ste član žirija u startup netjecanjima diljem Europe. Možete li nam reći nešto o vašem iskustvu kao sudac i usporediti recentno natjecanje u Hrvatskoj sa ostalim natjecanjima u kojima ste sudjelovali?
Kao sudac, uvijek tražim inovativnost, izvedivost poslovnog modela i strast timova. Natjecanja u Hrvatskoj su me impresionirala zbog visokog stupnja kreativnosti i energije među sudionicima. Iako možda nemaju uvijek iste resurse kao startupi u tehnološkim centrima poput Berlina ili Londona, vidim veliki potencijal i volju za uspjehom.
Također bih istaknuo da je većina startupova bila osnovana od strane "makera", tj. osoba koje dolaze iz domene “core” djelatnosi, koji često nemaju širu marketinšku perspektivu, što je bila zajednička slabost. No, kao inženjeru, posebno mi je zanimljivo vidjeti kako inženjeri ulaze u poduzetništvo na takav način.
S obzirom da ste involvirani u startup scenu više zemalja, što mislite o istoj unutar Hrvatske? Da li pratimo tehnološke trendove?
Hrvatska startup scena je u usponu. Postoji mnogo talentiranih pojedinaca i interes za tehnologiju raste. Iako još uvijek zaostajemo za nekim zapadnim zemljama u smislu infrastrukture i investicija, vidim puno entuzijazma i sposobnosti za praćenje globalnih trendova. Ključ će biti u daljnjem razvijanju ekosustava i osiguravanju podrške za nove poduzetnike.
Također bih naglasio potrebu za većim investicijama i agresivnijim poslovnim planovima – kako u smislu ambicija poduzetnika, tako i u očekivanjima investitora. Rast od 10% godišnje nije karakterističan za startup poslovanje, a instaliranje dva stroja u šest mjeseci više je nalik DIY pristupu nego pravom biznisu. Naravno, to dolazi s rizicima za obje strane – i za investitora i za poduzetnika, ali s malom tolerancijom na rizik cijeli ekosustav može stagnirati. U ovoj situaciji, investitori su u boljoj poziciji jer mogu rasporediti svoj kapital u više startupova, dok poduzetnik mora dati 100% jednoj ideji i nema mogućnost povratka.
Već ste dugi niz godina mentori i to dosad u osam zemalja. Možete li iz iskustva reći zašto svaki startup treba mentora i kako ga dobro izabrati?
Mentor može pružiti neprocjenjive savjete, pomoći u izbjegavanju uobičajenih pogrešaka i ubrzati proces učenja. Najveća vrijednost mentora je u tome što vam pomaže da budete sigurniji u ideje koje želite implementirati, te vam pruža širu sliku od one koju sami imate. Mentor vam daje nepristran uvid iz perspektive osobe koja nije financijski zainteresirana za uspjeh vašeg poduhvata, već savjetuje na temelju svog iskustva.
S mentorom možete napredovati puno brže. Važno je izabrati mentora koji ima relevantno iskustvo i dijeli vašu viziju. Kemija između mentora i tima također je ključna – trebate nekoga kome možete vjerovati i s kim možete otvoreno komunicirati.
Koje su najvažnije lekcije koje ste naučili kao mentor?
Najvažnije lekcije koje sam naučio kao mentor su da uspjeh zahtijeva upornost i spremnost na prilagodbu. Također, važno je slušati svoj tim i korisnike. Inovacije dolaze iz različitih perspektiva, stoga je otvorenost prema povratnim informacijama ključna.
Prije deset godina vidio sam da investicijski fondovi u SAD-u daju seed runde od 20-30 tisuća dolara poduzetnicima isključivo na temelju njihovih timova i prezentacija. Tada sam mislio da je to bacanje novca – bez detaljne provjere, istraživanja tržišta, bez dubine. Međutim, danas mogu reći da su ti ljudi bili potpuno u pravu. Tim definira uspjeh. Početna ideja nije toliko bitna s pravim timom. Oni će se prilagoditi, istraživati, boriti se za resurse, prikupljati sredstva, sklapati partnerstva itd. S druge strane, inovativne ideje s malo ili bez konkurencije u prostranstvu tržišta vjerojatno će propasti ako tim nije pravi.
Dakle, iako savjetujem o poslu, tehnologiji i tržištu, istina je da se već u prvom razgovoru često može vidjeti koliko će tim biti uspješan, bez obzira na to koliko dobar posao kao mentor obavio.
I za kraj, koja tri savjeta bi dali svima koji sada ulaze u poduzetničke vode?
Prvo, budite strastveni i vjerujte u svoju ideju. Drugo, budite spremni na neuspjehe i učite iz njih. Treće, okružite se ljudima koji dijele vašu viziju i mogu vas podržati u najtežim trenucima.
Konstantin Mirin svojim radom i iskustvom pokazuje kako kombinacija inovacija, strateške primjene AI i mentorskog pristupa može transformirati tehnološki sektor i omogućiti startupima da uspiju u dinamičnom poslovnom okruženju. Njegovo prisustvo u Hrvatskoj donosi dodatnu vrijednost lokalnoj zajednici, jer već podržava domaće poduzetnike i pomaže im u razvoju i rastu njihovih poslova. Konstantinovo iskustvo i globalna perspektiva pružaju hrvatskim startupima jedinstvenu priliku za učenje i povezivanje s međunarodnim tržištima, što doprinosi jačanju tehnološkog ekosustava u zemlji.
Sadržaj nastao u suradnji s tvrtkom Postindustria