Biznis i politika
StoryEditor

Marinko Došen (AD Plastik): Godinu pred nama obilježit će troškovna efikasnost

31. Prosinac 2022.
Marinko Došen, Ad plastik

Standardi kvalitete i održivosti koje europski proizvođači moraju zadovoljiti znatno su viši od azijskih i samim time teško im je konkurirati cijenom konačnog proizvoda

Posljednje su tri godine donijele niz neželjenih događaja koji će trajno utjecati na poznate obrasce poslovanja i življenja. Izazovi s kojima se još suočavamo naučili su nas mnogim ozbiljnim i vrijednim lekcijama. Jedna od najvažnijih bila je svladati upravljanje neizvjesnostima.

Trajno su se promijenili načini razmišljanja i poslovanja, što nepovratno mijenja i daljnji tijek razvoja industrije. U proteklom smo razdoblju osjetili sve ranjivosti i nedostatke globalizacije, koja je prije početka pandemije bila u svom punom zamahu. Zato će u budućnosti alociranje sigurno biti znatno opreznije i razumnije. Razvidan je i intenzivan proboj azijskih proizvođača automobila na europsko tržište, ali izaziva glasno negodovanje domaćih proizvođača automobila. Standardi kvalitete i održivosti koje europski proizvođači moraju zadovoljiti znatno su viši od azijskih i samim time teško im je konkurirati cijenom konačnog proizvoda.

Automobilska industrija prolazi kroz jednu od najvećih kriza u svojoj povijesti, ali ujedno doživljava i digitalnu povijesnu transformaciju. Ma koliko kriza bila duboka i teška, razvidno je da uvijek postoje i prilike, koje je autoindustrija prepoznala. Svjedočimo jednom od najdinamičnijih i najproduktivnijih razdoblja u segmentu istraživanja i razvoja autoindustrije, a sve je usmjereno prema razvoju novih i boljih rješenja mobilnosti, sigurnosti i održivosti. Nedvojbeno je budućnost industrije u električnim vozilima, koja omogućavaju sigurnu i autonomnu vožnju.

Tranzicija dulja od očekivane

Premda je većina razvojnih aktivnosti usmjerena prema elektrifikaciji vozila, tranzicijsko razdoblje ipak bi moglo biti dulje od planiranoga. Unatoč tehnološkim rješenjima koja se gotovo svakodnevno unapređuju, električna vozila za sada nije moguće proizvesti po istim cijenama kao i ona na dizelski ili benzinski pogon. Zbog toga ona nisu jednostavno dostupna krajnjim korisnicima, o čemu treba voditi računa. Neupitno je da je ugljikov otisak tijekom životnoga vijeka električnih vozila znatno manji, ali još će nam trebati vremena da bismo mogli reći da su električna vozila potpuno ‘zelena‘. Sigurno će se još mnogo govoriti o vijeku trajanja i odlaganju njihovih baterija, ali i raznim unapređenjima koja će vozila budućnosti načiniti održivijima. Održivost za cilj ima unaprijediti kvalitetu života svakog pojedinca i zato je potrebno objektivizirati situaciju. Apsolutno moramo prihvatiti nove perspektive koje zelena tranzicija donosi, ali istodobno trebamo biti realni i razumni u prosuđivanju i provođenju njezinih aktivnosti.

Bilo kako bilo, razvoj električnih vozila za našu je kompaniju dodatni poticaj i izazov, ali i prilika koja otvara nove prostore za unaprjeđenje poslovanja. Budući da su električna vozila laganija i njihov se daljnji napredak razvija u tom smjeru, komponente na bazi polimera koje mi proizvodimo sve više su zastupljene. Za nas je to dodatna prilika koju nećemo propustiti.

Iako je u automobilskoj industriji još razvidna kriza zbog nedostatka poluvodiča, prema svim najavama ona postupno ide prema kraju. Kako je nedavno najavio i čelni čovjek Stellantisa Carlos Tavares, očekuje se da bi problemi s poluvodičima trebali završiti do kraja sljedeće godine. Iako je to jako dobar i željen pokazatelj, oprez je i dalje potreban jer sljedeća će godina i dalje biti vrlo izazovna i intenzivna. Na tržištu vlada neizvjesnost, a nekontrolirani porast cijena energenata i sirovina dodatno otežava situaciju.

Razvoj električnih vozila za našu je kompaniju dodatni poticaj i izazov, ali i prilika koja otvara nove prostore za unaprjeđenje poslovanja

Kriza s kojom se suočavamo znatno se razlikuje od svih dosadašnjih koje poznajemo. Posljednje se tri godine izmjenjuju okolnosti i vanjski utjecaji pa bez predaha ulazimo iz krize u krizu. Sa zastojima u proizvodnji, koji su prije tri godine u našoj industriji bili gotovo nezamislivi, danas se gotovo redovito susrećemo. Mijenjaju se samo uzroci zastoja: od pandemije, logističkih problema, nedostatka sirovina, geopolitičke situacije pa do raznih posljedičnih situacija. Gotovo je nemoguće u tome ostati neokrznut, zato je upravljanje troškovima jedna od najvažnijih aktivnosti u autoindustriji.

Preduvjet za uspješno poslovanje

Iznimno je dobar pokazatelj da se potražnja za automobilima ne smanjuje, ali sve je razvidnije da se Europska unija suočava s ozbiljnom recesijom. Kamatne stope jedan su od većih izazova za gospodarstvenike i u nekim zemljama Europe već se bilježi njihov velik rast. To će se, sigurno, preliti i na hrvatsko tržište, a rast kamatnih stopa znači veću cijenu novca, posljedično teže zaduživanje i pristup svježem novcu, što je jedan od najvažnijih izazova ekonomije. Ulaskom u eurozonu znatno smo smanjili rizike, ali u sljedećem kratkoročnom razdoblju treba uložiti dodatne napore kako bi se pomoglo opstanku industrije.

Svijet se, jednostavno, nepovratno mijenja i ostaje nam vjerovati da je to dugoročno promjena nabolje. Visoki standardi korporativnog upravljanja i održivosti postaju gotovo jednako važni kao i financijski pokazatelji pri procjeni kompanije, a ljudi i njihove kompetencije najbolji su pokazatelj uspješnosti. U tom su smislu visoka razina osviještenosti i razvijenost društvene odgovornosti preduvjet za uspješno poslovanje.

Geopolitička situacija i nestabilnost najveći su rizici u trenutačnom poslovanju. Posljedično to utječe i na divljanje cijena pa će troškovna efikasnost obilježiti godinu pred nama. Zato je smanjenje troškova proizvodnje jedan od ključnih ciljeva automobilske industrije, a u skladu s time nastavlja se i trend udruživanja proizvođača.

AD Plastik Grupa prolazi jedno od najzahtjevnijih razdoblja, ali intenzivno radimo na prilagodbi i očuvanju stabilnog poslovanja. U nimalo jednostavnoj godini ugovorili smo više od dvjesto milijuna eura novih poslova za europsko tržište, što je jako dobar pokazatelj. Sljedeća će godina biti vrlo izazovna, no najvažnije je očuvati financijsku stabilnost i održivost poslovanja. Tu će godinu obilježiti i kontinuirani razvoj internih procesa kako bismo spremni dočekali novi val uzleta automobilske industrije, koji sigurno dolazi, nadamo se – u što skorijoj budućnosti. 

23. lipanj 2024 15:50