Biznis i politika

MSC i BlackRock u pregovorima zbog prodaje luka u Panami

MSC i BlackRock žele preuzeti luke, ali Kina i Trump ruše planove pa se Panama našla u središtu geopolitičke bitke

U ožujku ove godine hongkonški konglomerat CK Hutchison najavio je prodaju svog portfelja od 43 prekomorske luke konzorciju predvođenom Terminal Investment Limitedom (TiL), tvrtkom pod okriljem švicarsko-talijanske brodarske kompanije MSC, i infrastrukturnim fondom GIP u vlasništvu američkog upravitelja imovinom BlackRocka. Vrijednost transakcije procjenjuje se na 23 milijarde američkih dolara. Za CK Hutchison to bi značilo značajnu financijsku injekciju, a za konzorcij strateško širenje utjecaja u globalnom pomorskom prometu.

Međutim, u paketu su i dvije ključne luke u Panami, što je izazvalo političku buru između Washingtona i Pekinga. Američki predsjednik Donald Trump optužio je Kinu da 'kontrolira Panamski kanal' i poručio da će 'vratiti američki utjecaj' nad tim strateškim pravcem. Istovremeno, kineske vlasti izrazile su zabrinutost zbog mogućeg narušavanja tržišnog natjecanja, a državni mediji u Pekingu otišli su toliko daleko da su dogovor nazvali 'izdajom kineskog naroda'.

Konzorcij traži kompromis: Panama pod povećalom

Kako bi preduhitrili moguće blokade i osigurali regulatorna odobrenja, predstavnici MSC-a i BlackRocka nedavno su održali sastanak s kineskom Državnom upravom za regulaciju tržišta (SAMR), izvijestio je Financial Times pozivajući se na izvore upućene u pregovore. Sastanak je održan neposredno prije službenog podnošenja prijave za regulatorni pregled preuzimanja luka koje trenutačno drži CK Hutchison.

Akvizicija je posebno osjetljiva zbog dviju panamskih luka koje bi u konačnici došle pod upravljanje konzorcija. Prema planu, upravo bi BlackRockov infrastrukturni fond GIP preuzeo operativnu kontrolu nad tim lokacijama. No nakon Trumpovih javnih upozorenja i sve glasnijeg otpora iz Pekinga, čitav dogovor postao je politički riskantan.

Kako navode upućeni, konzorcij trenutno pregovara o mogućim prilagodbama strukture transakcije koje bi mogle umiriti obje strane, znači,  kineske regulatore i američku administraciju. Među razmatranim opcijama je i parcijalno razdvajanje dogovora ili uključivanje dodatnih ulagača kako bi se umanjio geopolitički naboj transakcije.

Plan B, pritisci i nagađanja: sve opcije na stolu

U sjeni glavnih pregovora, CK Hutchison navodno razmatra i alternativni 'Plan B',  moguću prodaju preostalih deset luka koje se nalaze na kineskom kopnu. Taj bi potez bio odvojen od aktualnog dogovora i još je u vrlo ranoj fazi razmatranja. Potencijalni kupci uključuju kineske državne kompanije, no takva transakcija vjerojatno ne bi bila realizirana prije zaključenja glavnog sporazuma.

Glasnogovornik CK Hutchisona demantirao je da kompanija trenutačno razmatra takvu prodaju, nazvavši nagađanja netočnima. Ipak, ostaje nejasno bi li takav ustupak ublažio otpor kineskih vlasti i time otvorio put za prodaju panamskih luka.

Dodatna mogućnost uključuje i odgodu panamskog dijela transakcije, s obzirom na to da je upravo on izazvao najviše prijepora. Na nedavnoj godišnjoj skupštini CK Hutchisona u svibnju, uprava nije otkrivala nove detalje. Izvršni direktor grupe Dominic Lai tek je kratko poručio dioničarima da kompanija 'nikada ne bi učinila ništa protuzakonito ili suprotno regulativi'.

Spominje se i mogućnost uključivanja novih partnera u konzorcij, poput kineskog brodarskog diva Cosca ili logističke kompanije DP World. Visoki dužnosnik Cosca izjavio je u ožujku da kompanija 'ne isključuje mogućnosti koje odgovaraju našim strateškim ciljevima'. DP World i BlackRock odbili su komentirati ta nagađanja, dok je CK Hutchison odbacio mogućnost promjene investitora ili odgode samo panamskog dijela.

Ulagači oprezni, politička budućnost neizvjesna

Dionice CK Hutchisona u Hong Kongu skočile su 33 posto u dva dana nakon objave transakcije, no od tada su pale i sada se nalaze oko 15 posto iznad razine prije objave što je znak da investitori nisu uvjereni da će sporazum biti dovršen. Kineski regulator SAMR već je u ožujku najavio da će provesti detaljan pregled sporazuma 'radi očuvanja poštenog tržišnog natjecanja', a negativni tonovi iz službenih medija dodatno su otežali pregovore.

- Ako kineska vlada ne pristane na razdvajanje dogovora, vrlo je vjerojatno da neće biti odobren - izjavio je Dan Baker, viši analitičar u tvrtki Morningstar.

U međuvremenu, panamske vlasti pokrenule su reviziju postojećeg koncesijskog ugovora za upravljanje dvjema lukama, koji je obnovljen tek 2021. godine. Prema informacijama bliskim pregovorima, CK Hutchison i njegovi partneri ne planiraju nastaviti s prodajom panamskih luka dok se politička situacija ne razjasni. No optimizam unatoč svemu nije sasvim nestao pa izvori bliski transakciji tvrde da se 'napredak ipak ostvaruje'.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju