
Elektronička naplata cestarine - što čeka 300 blagajnika HAC-a?

Iako je novi sustav naplate cestarine digitalizirani sustav, niti on ne može funkcionirati bez zaposlenika
Hrvatske autoceste provele su značajnu reorganizaciju radne snage smanjivši broj stalnih radnika za 711 mjesta u proteklih sedam godina, no istovremeno zadržavaju gotovo 300 blagajnika naplate cestarine. U kontekstu pripreme novog elektroničkog sustava naplate koji će ukinuti naplatne kućice, odlučili smo saznati što će biti s radnom snagom nakon uvođenja noviteta u rad HAC-a.
Kompanija je kroz proces restrukturiranja od 2017. do 2024. godine smanjila broj zaposlenih na neodređeno vrijeme s 2999 na 2439, što predstavlja smanjenje od 18,7 posto. Međutim, istovremeno je povećala broj sezonskih radnika na 345, od kojih većin radi kao blagajnik naplate cestarine.
- Danas, govorimo o 2025. godini, u Hrvatskim autocestama zaposleno je ukupno 2784 radnika, od kojih je 2439 radnik na neodređeno vrijeme i 345 radnika na određeno vrijeme, od čega je 288 radnika zaposleno je na radnom mjestu blagajnik naplate cestarine - naveli su iz HAC-a.
Novi sustav ukinut će naplatne kućice
Novi Zakon o naplati cestarine, čiji je nacrt u javnom savjetovanju do 15. listopada, temeljit će se na potpuno elektroničkom sustavu bez zaustavljanja vozila. Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture predvidjelo je uvođenje sustava koji će koristiti mikrovalnu tehnologiju na frekvenciji 5,8 GHz i automatsko prepoznavanje registarskih pločica.
- Za razliku od sadašnjeg sustava naplate cestarine koji zahtjeva zaustavljanje korisnika na ulasku na autocestu radi evidentiranja početka korištenja i na izlasku s autoceste radi plaćanja cestarine, novi sustav naplate koji će se propisati novim zakonom temeljit će se na slobodnom protoku bez zaustavljanja na ulasku i izlasku s autoceste, a cestarina će se plaćati putem ili ENC-a ili automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila - objasnili su iz HAC-a.
Ovaj sustav potpuno će eliminirati potrebu za naplatnim kućicama, što znači da će trenutni blagajnici naplate postati suvišni. Korisnici će morati unaprijed registrirati svoje vozilo u sustav i odabrati način plaćanja - putem ENC uređaja ili automatskog očitavanja registarskih oznaka.
- Imajući u vidu da u novom sustavu naplate neće biti naplatnih kućica, cestarina će se plaćati ili putem uređaja ugrađenog u vozilo (ENC) ili putem automatskog sustava očitanja registarskih oznaka vozila, ovisno o tome za što se sami korisnici odluče - pojasnili su iz HAC-a.
Što se tiče trenutnog broja zaposlenih na naplatnim kućicama, HAC obrazlaže trenutni broj blagajnika povećanjem prometa, koji je od 2018. godine porastao za 25 posto.
- Povećanje broja radnika na određeno vrijeme najvećim dijelom blagajnika uvjetovano je povećanjem prometa. Od 2018. do danas promet na autocestama porastao je za 25 posto, odnosno u brojci 15 milijuna vozila više. Slijedom ove brojke, nužno je osigurati operativnu protočnost na naplatnim kućicama - objasnili su.
Što s gotovinom - i radnicima?
Novi sustav neće u potpunosti eliminirati gotovinsko plaćanje, već će ga učiniti indirektnim. Korisnici će i dalje moći koristiti gotovinu, ali neće moći platiti direktno na autocesti.
- Prema tome, na prolasku kroz autocestu, obzirom na tehnologiju, neće biti moguće plaćanje gotovinom, ali će se gotovinom kao i dosad moći nadoplatiti jedan od odabranih načina – ENC ili registarske oznake, na prodajnim uredima HAC-a i koncesionara, kao i na drugim prodajnim mjestima, primjerice benzinskim postajama - pojasnili su iz HAC-a.
Najveća promjena za građane, dodaju, bit će prolazak bez zaustavljanja na naplatnim kućicama, ali uz obaveznu prethodnu prijavu u sustav na jedan od načina koji će na vrijeme biti iskomuniciran.
HAC također najavljuje preraspodjelu radnika nakon implementacije novog sustava, ali ne daje konkretne rokove niti detaljan plan.
- Obzirom da je u funkciji još uvijek dosadašnji sustav naplate, kako smo i naveli, potreba za operativnim radnicima još je uvijek ista do uvođenja novog sustava naplate cestarine. Nakon implementacije novog sustava jedan dio radnika koji trenutno radi na poslovnima naplate cestarine preraspodijelit će se na poslove nadzora i kontrole te drugim „back office" poslovima, dok će jedan dio radnika otići u mirovinu - rekli su iz HAC-a.
Ovakav odgovor ostavlja otvorena ključna pitanja: kada će se novi sustav implementirati, koliko će radnika biti potrebno za nadzor i kontrolu te jesu li 'back office' poslovi uistinu potrebni u digitalnom sustavu.
- Iako je novi sustav naplate cestarine digitalizirani sustav, niti on ne može funkcionirati bez radnika - dodali su iz HAC-a, ne precizirujući koliko točno radnika digitalni sustav zahtijeva.
HAC je također preuzeo dodatne obveze izvan osnovne djelatnosti, zapošljavajući 63 vatrogasca za potrebe Hrvatskih cesta.
- Također je važno naglasiti da Hrvatske autoceste imaju ustrojenu profesionalnu Vatrogasnu postrojbu za obavljanje vatrogasne djelatnosti na autocestama i objektima kojima upravljamo. Međutim, obzirom da Hrvatske ceste nisu ustrojile svoju vatrogasnu postrojbu, Hrvatske autoceste preuzele su pružanje vatrogasne usluge za Hrvatske ceste za Pelješki most, tunel Sveti Ilija na Biokovu i tunel Omiš, s ukupno 63 radnika - naveli su.


