Velika ekspanzija trgovačkog lanca Studenca uoči – na kraju ipak neuspješnog – izlaska na burzu, sredinom 2023. rezultirala je i preuzimanjem maloprodajne tvrtke Strahinjčice. Lanac trgovina u vlasništvu poljskog investicijskog fonda Enterprise Investorsa tako je došao do dodatnih 47 prodavaonica razasutih po Hrvatskom zagorju i još dvjesto zaposlenih. Strahinjčicu je osnovao Miljenko Goluban, a tijekom godina taj je lanac postao treći po veličini u Krapinsko-zagorskoj županiji. Dvije godine poslije Goluban ne žali što je prodao tvrtku u koju je uložio velik dio života.
– I danas to smatram dobrom odlukom. Ovo su teška vremena za male i srednje trgovce. Veliki strani i domaći trgovački lanci otvaraju svoje trgovine u sve manjim mjestima. Otvaraju ih u mjestima za koje smo zbog veličine i broja stanovnika mi, manji trgovci, mislili da im nikada neće biti zanimljiva. K tome su problem i dalje velik nedostatak radne snage, a tu su i lošiji komercijalni uvjeti dobavljača koji dodatno oslabljuju male i srednje trgovce – tvrdi Goluban.
Problemi s kojima se suočio dijelom su motiv i stotinama drugih poduzetnika koji su se odlučili na prodaju biznisa. Kako tvrde specijalizirani konzultanti, Hrvatska je trenutačno iznimno dinamično tržište spajanja i preuzimanja kompanija. Na godinu se u prosjeku registrira stotinjak transakcija vrijednih oko 800 milijuna eura.
Dva razloga prodaje
To je, vjerojatno, samo vrh ledene sante jer velik dio mikrotvrtki i obrta promijeni vlasnika a da ih statistički radar i ne zabilježi. Domaći se poduzetnici na prodaju tvrtke najčešće odlučuju iz dvaju razloga – osobnih životnih okolnosti te poslovne zasićenosti – svjedoči Jurica Miličević, partner i voditelj u Odjelu strateških i transakcijskih usluga konzultantske tvrtke EY. Taj se odjel u EY-u najviše bavi savjetovanjem o preuzimanju kompanija, zato Miličević ima odličan pogled u motive i procese na hrvatskom tržištu kupoprodaje tvrtki.
– Mnogi poduzetnici dolaze u fazu života u kojoj su blizu umirovljenja, a nemaju jasne nasljednike ili oni nisu zainteresirani za preuzimanje poslovanja. Bez mogućnosti prijenosa na novu generaciju prodaja postaje logično rješenje koje poduzetniku omogućava da kapitalizira godine rada. Drugi je važan razlog zasićenost ili osjećaj da su dosegnuli poslovne limite. Poduzetnici često nakon godina rada osjećaju da su iscrpili svoje mogućnosti rasta ili inovacija u svojoj tvrtki, bilo zbog osobnog umora bilo zbog procjene da je tržište sazrelo. U takvim situacijama prodaja tvrtke izlazna je strategija koja omogućava ostvarivanje profita, a poduzetnik se može usmjeriti na nove izazove ili se odmoriti – ističe Miličević.
Iza Andrije Čolaka nekoliko je uspješnih poduzetničkih pothvata, a možda je najpoznatiji Surf‘n‘Fries, lanac brze hrane koji se temelji na prženim krumpirićima. Najnoviji posao u koji se Čolak upustio posredovanje je pri kupoprodaji tvrtki, Colak Business Brokerage (CBB), svojevrsni ‘broker za tvrtke‘.
– Razlozi za prodaju među mojim klijentima često su neočekivani. Mislio sam da će većina njih prodavati tvrtku zbog odlaska u mirovinu, no to je slučaj među samo dvadeset posto poduzetnika. Većina prodaje zbog zamora u trenutačnom poslovanju i želje za promjenom, primjerice klijent koji je izišao iz montažnog posla kako bi pokrenuo butik-hotel ili vlasnica kafića koja je kupila kozmetički salon jer je industrija ljepote njezina prava strast – navodi Čolak.
– Imali smo i klijente koji prodaju zbog preseljenja, zdravstvenih razloga ili potrebe za većom ravnotežom između poslovnog i privatnog života. Sve su to osobne, ali razumljive priče koje pokazuju da prodaja nije uvijek znak problema, nego često prilika za novi početak – ističe Čolak.
Kako žive bivši poduzetnici nakon prodaje? Ili da parafraziramo poznatu sintagmu, ima li života poslije ‘poduzetničke smrti‘? Naši sugovornici koji su prošli taj proces, neki i više puta, tvrde kako života itekako ima, a nerijetko ni poduzetnički duh ne umire.
Godinu i pol nakon izlaska iz trgovačkog biznisa Goluban počeo je graditi skladišta raznih veličina, od 300 do 900 četvornih metara, drukčija od klasičnih, koja su zbog specifične gradnje i materijala vrlo povoljna za kratkoročni i srednjoročni najam. Kao i trgovački biznis, skladišta su u Krapinsko-zagorskoj županiji.
– Nakon prodaje važan je vremenski odmak, dakle treba uzeti neko vrijeme za hlađenje glave. Nikako se nemojte odmah upustiti u novi poduzetnički pothvat. Što prije treba shvatiti da se biznis, život, a i svijet, ne vrte oko branše kojom ste se bavili. Krenuti uopće u nešto novo ovisi o godinama i motivu za nečim novim. Ako je odluka ‘da‘, onda obvezno mnogo puta recite ‘ne‘ na prijedloge i savjete prije odabira novoga poduzetničkog pothvata – preporučuje Goluban.
Cijelu temu s drugim iskustvima i preporukama pročitajte u novom tiskanom i digitalnom izdanju Lidera.