
Nova pravila EU-a: Vozačke dozvole postaju digitalne i strože

Digitalna vozačka dozvola
Europska unija uvodi digitalne vozačke dozvole, probno razdoblje za mlade vozače i strože kriterije sigurnosti
Europska unija donijela je nova pravila o vozačkim dozvolama kojima želi povećati sigurnost na cestama i smanjiti broj prometnih nesreća. Iako se najviše govori o uvođenju digitalnih vozačkih dozvola, promjene su mnogo dublje, od strožih ispita i liječničkih pregleda do probnog razdoblja za nove vozače.
Digitalna vozačka postaje standard
Nova direktiva predviđa da će digitalna vozačka dozvola, pohranjena na mobilnom telefonu, postupno postati glavni format u cijeloj Uniji. Ipak, građani će i dalje moći zatražiti fizičku karticu, koju će nadležna tijela morati izdati u roku od tri tjedna. Cilj digitalizacije je smanjiti birokraciju, olakšati prekogranične provjere i omogućiti jednostavnije obnavljanje dokumenata.
Najveća promjena odnosi se na nove vozače jer se po prvi put uvodi probno razdoblje od najmanje dvije godine, tijekom kojeg će vrijediti stroža pravila, posebice nulta tolerancija na alkohol, kao i oštrije kazne za nevezanje pojasa ili korištenje mobitela.
Usto, 17-godišnjaci će moći polagati za B kategoriju, ali do 18. godine morat će voziti u pratnji iskusnog vozača. Takav sustav već se pokazao uspješnim u državama poput Njemačke.
Nova pravila za profesionalne vozače
Kako bi se ublažila nestašica vozača kamiona i autobusa, EU je snizio dobne pragove. Tako će kamione moći voziti već 18-godišnjaci, a autobuse 21-godišnjaci uz uvjet da posjeduju odgovarajuću stručnu kvalifikaciju. Time se želi olakšati ulazak mladih u prometna zanimanja i osigurati veća mobilnost radne snage u Uniji.
Teorijski i praktični ispiti bit će nadograđeni sadržajima koji odgovaraju stvarnim prometnim rizicima poput poznavanje mrtvih kutova, sustava pomoći u vožnji, sigurnog otvaranja vrata i prepoznavanja opasnosti od korištenja mobitela, navode primjere iz Komisije. Također, novi vozači morat će pokazati i veću svijest o ranjivim skupinama, pješacima, biciklistima i djeci. Moramo reći da se na sve ovo pazilo i o sada, pa ostaje nepoznato kako će nove tehnike učenja primjenjivati u autoškolama.
Vozačke dozvole za automobile i motocikle vrijedit će 15 godina, a za kamione i autobuse 5 godina. Države članice mogu skratiti razdoblje valjanosti, osobito za starije vozače, kako bi se potaknuli redovitiji liječnički pregledi. Također, za prvo izdavanje ili obnavljanje dozvole uvodi se obvezna provjera zdravstvene sposobnosti, pregled vida i kardiovaskularnog sustava, iako će svaka država moći odlučiti hoće li to provoditi putem liječničkog pregleda ili obrasca samoprocjene. Tu također treba reći da ni sada bez liječničkog prijedloga nema ni dozvole.
Kraj izbjegavanja kazni u inozemstvu
Jedna od najvažnijih novosti odnosi se na prekogranične zabrane vožnje. Ako vozač u nekoj državi članici dobije zabranu zbog težeg prekršaja, ta će se informacija automatski proslijediti zemlji koja je izdala dozvolu. Time se želi spriječiti izbjegavanje kazni u slučajevima poput vožnje pod utjecajem alkohola, droga ili teških nesreća.
Sve mjere dio su šireg europskog plana za postizanje nulte stope smrtnih slučajeva na cestama do 2050. godine. Kako je naglasila izvjestiteljica Europskog parlamenta Jutta Paulus, 'građani će imati konkretne koristi, moderniju obuku, sigurnije ceste i jednostavnije upravljanje dokumentima'.
Nova pravila stupit će na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU-a, a države članice, uključujući Hrvatskuimat će tri godine da ih prenesu u svoje zakonodavstvo i dodatnu godinu za potpunu provedbu.