Kad odrastem, bit ću – jednorog. Ne, ovo nije izjava djeteta opčinjenoga mitskim bićima (bijelim konjem s rogom na čelu), nego san mnogih osnivača startupova diljem svijeta koji žele da njihove tvrtke jednoga dana vrijede milijardu dolara i tako steknu status jednoroga (engl. unicorn).
Jednorozi su perjanice brzorastućih startupova koji se uglavnom bave novim tehnologijama i posluju na svjetskom tržištu. Pokažu li tržišni potencijal i privuku investitore, startupovi mogu u vrlo kratkom vremenu u nekoliko investicija prikupiti kapital koji će ih vinuti u poduzetničku elitu.
Prema CB Insightsu, u svijetu je 750 tvrtki jednoroga, a na popisu država koje ih imaju nalazi se i Hrvatska. Infobip i Rimac Automobili dva su hrvatska jednoroga: Infobip je ulagače privukao vrlo uspješnim poslovanjem na svjetskom tržištu, a Rimac Automobili električnim automobilom u ranoj fazi razvoja. Međutim, pravo je pitanje kako se određuje vrijednost jednoroga ako tvrtka nije na burzi i ako ne postoji javno tržište za trgovanje njezinim vrijednosnim papirima.
Prema riječima Mirne Marović, predsjednice Hrvatske Private Equity i Venture Capital Asocijacije (CVCA) i direktorice VentureXchangea, vrijednost jednoroga određuje se u povodu runde ulaganja u tvrtkin kapital.
– Valuacija tehnoloških kompanija često nema uporišta u fundamentalnim financijskim pokazateljima i najčešće je vrlo jednostavna te znači multiplu prihoda, rjeđe EBITDA-u. Nije rijetkost da su u balonu valuacija neke kompanije vrednovane od sedam do deset puta prihoda. Ključ je potencijal rasta To su iznimno visoke valuacije koje nemaju uporište u financijskim fundamentima, a takvo vrednovanje pripisuje se potencijalu brzog rasta i novim, katkad revolucionarnim, tehnologijama – kaže Marović i dodaje da jednorozi u pravilu postaju scaleup-tvrtke u svojoj posljednjoj ili pretposljednjoj rundi financiranja prije očekivane inicijalne javne ponude na burzi, iako su mogući i drugi scenariji. U svakoj rundi financiranja gleda se osnovno: strategija izlaska ulagača – način na koji će se izići, kad će se izići i pod kojim uvjetima.
Osim toga, ključni su i tim ljudi koji vodi kompaniju te proizvod i strategija. Prema mišljenju Marović, hrvatsko gospodarstvo na krilima jednoroga može znatno narasti i transformirati se u visokotehnološko, a kao potencijalne hrvatske jednoroge vidi Cognism, Gideon, Microblink, Photomath, Gtmhub, Fonou, Eridan, ReversingLabs i Bellabeat.
O potencijalnim hrvatskim jednorozima govore još serijski poduzetnik Davor Runje, suosnivač i CSO Orqae Ivan Jelušić, suosnivač i CTo Gideona Josip Ćesić, suosnivač i CTO Cognisma Stjepan Buljat te Stevica Kuharski, predstavnik Fil Rouge Capitala, a što su rekli pročitajte u tiskanom ili digitalnom izdanju poslovnog tjednika Lider.