Biznis i politika
StoryEditor

Obvezni mirovinski fondovi uskoro će investirati i u retail parkove

15. Ožujak 2024.

Ulazak novih investitora i konsolidacija vlasništva trend je koji bi u narednom razdoblju mogao obilježiti tržište retail parkova, a kao investitori u ovaj, u posljednje vrijeme vrlo atraktivan oblik ulaganja u komercijalne nekretnine u Hrvatskoj, mogli bi se pojaviti i obvezni mirovinski fondovi. Glavni su to zaključci analize tržišta retail parkova koju je objavila konzultantska tvrtka Avison Young, odnedavno prisutna u Hrvatskoj.

– U nadolazećem periodu očekujemo porast transakcijske aktivnost u vidu konsolidacije vlasništva i ulazak novih investitora koji traže nekretnine sa stabilnim dugoročnim zakupom kojima je jednostavno upravljati. Nedavna izmjena Zakona o OMF je omogućila mirovinskim fondovima ulaganje u alternativne oblike imovine te možemo očekivati kako će se dio sredstava preliti u ovaj segment komercijalnih nekretnina – navodi Filip Dumbović, partner i direktor u Avison Youngu.

U Hrvatskoj trenutno posluje više od 60 retail parkova u više od 40 gradova diljem države. Pokriveni su gotovo svi veći gradovi, od Zagreba koji ih ima pet, pa sve do gradova s manje od 10.000 stanovnika poput Krka, Ploča, Rakovice, Imotskog ili Ludbrega. Jedini veći grad koji još nema retail park je Split. Najbliži se nalazi u Kaštel Sućurcu, a u planu je i jedan u Dugopolju.

O popularnosti retail parkova u posljednje vrijeme dobro govori podatak da se njihov broj u periodu od 2020. do 2023. godine, povećao za dvadesetak, dok je njihova ukupna površina narasla s cca 260.000 m² na 460.000 m². To ne treba iznenaditi, budući da je trenutna popunjenost većine retail parkova 100 posto.

– Brza, jednostavna i jeftina izgradnja, niži zajednički i režijski troškovi u odnosu na trgovačke centre, miks zakupaca koji cilja svakodnevne potrebe stanovnika poput hrane, drogerija i diskontnih dućana odjeće i obuće koji se smatraju otpornima na krizu, odnosno anti-cikličnima te jednostavna mogućnost prenamjene u slučaju lošeg poslovanja (DIY trgovine, skladišta), glavni su razlozi brze ekspanzije retail parkova u posljednje tri godine. Zbog svega navedenog retail parkovi su iznimno zanimljiv proizvod bankama za financiranje te investitorima koji kupuju izgrađene objekte sa stabiliziranim poslovanjem i predvidljivim novčanim tokom kao pasivan oblik investicije – objašnjava Dumbović.

Glavnina ekspanzije ovog oblika komercijalnih nekretnina je pokrenuta na valu širenja Stop Shop-ova shema u vlasništvu Immofinanz grupe (odnedavno u sastavu CPI Property Group) koja je povećala svoj tržišni udio u ukupnoj površini s tri posto u 2020. na 22 posto u 2023. te bi mogla preuzeti lidersku poziciju Supernovi do 2025. godine ako dovrši trenutno aktivne projekte. Stop Shop i Supernova inače čine preko 50 posto ukupne površine svih retail parkova u Hrvatskoj, dok je ostatak raspoređen na dvadesetak domaćih i stranih investitora.

– Više od 25 centara ukupne površine veće od 200 tisuća četvornih metara je u izgradnji ili s ishođenom lokacijskom dozvolom što pokazuje vjeru investitora kako tržište nije saturirano te kako postoje lokacije u sekundarnim ili tercijarnim gradovima uz dobre prometnice za koje postoji potražnja zakupaca – zaključio je Dumbović.

image

Vlasnička struktura prema površini retail parkova, izvor: Avision Young

foto
22. studeni 2024 05:42