Iako se u zadnje vrijeme često spominju otkazivanja letova, manjak radnika, povećanje cijena karata, izgleda da sudbina zrakoplovne industrije ipak nije tako crna
Unatoč brojnim problemima s kojima se u posljednje vrijeme susreće zrakoplovna industrija, Međunarodna udruga zračnih prijevoznika (IATA) očekuje da će se industrija ipak oporaviti ranije no što je predviđeno te da bi već iduće godine ponovo mogla biti u plusu. Zaključak je to sa skupštine u Dohi koju IATA održava svake godine, a kako objašnjava Bloomberg, zbog nagomilane potražnje za putovanjima, rast ne bi trebalo narušiti niti zaoštravanju globalne ekonomije.
- Oporavljamo se. Do sljedeće godine promet bi na većini tržišta trebao dosegnuti ili premašiti razine prije pandemije – poručio je Willie Walsh, glavni direktor IATA-e.
IATA za ovu godinu predviđa da će gubici iznositi ukupno 9,7 milijardi dolara, dok je prošle godine iznosio 42,1 milijardu dolara. Ovo predviđanje je pokazuje znatno poboljšanje u odnosu na 11,6 milijardi dolara koliko je bio predviđen pad na prethodnom skupu prošlog listopada.
Walsh je istaknuo i da bi sjevernoamerički zračni prijevoznici u ovoj bi godini mogli ostvariti dobitak od 8,8 milijardi dolara, a u ostalim će se dijelovima svijeta i dalje bilježiti gubici. Europski zrakoplovni prijevoznici bi svoje godišnje gubitke mogli smanjiti za oko dvije trećine, na 3,9 milijardi dolara, a azijsko-pacifički očekuju pad gubitaka na 8,9 milijardi dolara.
Povratak putovanjima
Broj putnika diljem svijeta, predviđa se, ove bi godine mogao doseći 83 posto prometa iz razdoblja prije pandemije jer, unatoč lošoj ekonomskoj i političkoj stvarnosti, želja za putovanjima, ali i nužnost prijevozom robe, i dalje postoji.
Walsh je za Bloomblerg objasnio da, sudeći po dosadašnjim iskustvima, usporavanje gospodarstva ne bi trebalo previše utjecati na zrakoplovnu industriju pozivajući se na krizu iz 2008. nakon koje je broj putnika ostao stabilan te porastao već 2010. godine.
Također, rekao je da ne očekuje da će nedostatak osoblja, koji je poremetio letove, biti veliki problem jer prijevoznici poduzimaju korake kojima smanjuju kapacitete putovanja gdje je to potrebno. Svejedno, nije tajna da zrakoplovstvo pati od problema sa zapošljavanjem (kao i mnogi drugi sektori) pa je glavni izvršni direktor Qatar Airwaysa, Akbar Al-Baker, istaknuo da bi njegova zračna kompanija ove godine trebala zaposliti 7000 djelatnika na svim funkcijama.
Rast cijena
Svejedno postoje sumnje kako će na cijelu industriju utjecati visoke cijene goriva. Kupci mogu očekivati da će cijene karata osjetno rasti kao posljedica rasta cijena goriva, posebno izvan SAD-a. Osim toga, rat u Ukrajini ostaje dugoročni izazov za sve prijevoznike.
S druge strane, optimističan zaključak sa skupa je da bi više cijene goriva mogle pridonijeti prijelazu na održivo zrakoplovstvo.