Biznis i politika

Ovi gradovi podržavaju ograničavanje prodaje hladnih alkoholnih pića

Rijeka, Makarska i Zadar već najavljuju mjere: 'Alkohol je prečesto lako dostupan maloljetnicima, to je zabrinjavajuće i neprihvatljivo'

Ministarstvo gospodarstva do kraja godine planira izmijeniti Zakon o trgovini kako bi omogućilo gradovima i općinama značajno ograničavanje prodaje rashlađenih alkoholnih pića. Prema neslužbenim informacijama, zakonske izmjene će lokalnim samoupravama dati mogućnost da odrede na kojim područjima i u koje vrijeme trgovine i kiosci mogu prodavati hladna alkoholna pića.

Predložene promjene predstavljaju značajan odmak od trenutne prakse u kojoj hladno pivo možete kupiti u svakom kiosku, trgovini ili na benzinskoj postaji bez vremenskih ograničenja. U budućnosti će za takvu prodaju biti potrebna posebna dozvola lokalne samouprave.

Zakonske izmjene će omogućiti da turističko mjesto ili grad koji ima problem s prekomjernim konzumiranjem alkohola može, primjerice, zabraniti prodaju hladnih alkoholnih pića nakon 17 sati ili u neko drugo prilagođeno vrijeme.

Rijeka stavlja naglasak na zaštitu mladih

Gradonačelnica Rijeke Iva Rinčić smatra da javna sigurnost mora biti iznad kratkoročnih interesa, a posebnu pozornost usmjerava na problem dostupnosti alkohola maloljetnicima. Rijeka će, kako najavljuje, podržavati sve mjere koje smanjuju zlouporabu alkohola, posebno kad su u pitanju mladi ljudi.

- Javna sigurnost i kvaliteta života naših građana uvijek moraju biti iznad bilo kakvih kratkoročnih interesa. Izmjene Zakona o trgovini tek trebaju pokazati koje će ovlasti lokalne samouprave dobiti i u tom smislu teško je prejudicirati što će točno donijeti u praksi, no činjenica da je alkohol prečesto lako dostupan maloljetnicima zabrinjavajuća je i neprihvatljiva. Zato će Rijeka podržavati sve mjere koje smanjuju njegovu zlouporabu i dostupnost prvenstveno kad su u pitanju mladi - rekla je gradonačelnica Rinčić.

Makarska želi red u turističkim zonama

U Makarskoj pozdravljaju inicijativu Ministarstva gospodarstva jer smatraju da gradovi najbolje poznaju svoje specifične izazove i potrebe. Zamjenica gradonačelnika Antonia Radić Brkan objašnjava da je dosadašnja situacija stvarala neravnotežu između različitih vrsta trgovina i ugostiteljskih objekata.

Trenutno lokalne samouprave upravljaju radnim vremenom ugostiteljskih objekata, dok tobacco i liquor shopovi nisu bili uključeni u taj okvir regulacije. Ta neusklađenost, kako ističu u Makarskoj, bila je dugoročno neodrživa, što su naglasili i na savjetovanju o Zakonu o turizmu u kolovozu 2024. godine.

- Pozdravljamo inicijativu Ministarstva gospodarstva da se mogućnost reguliranja prodaje alkoholnih pića spusti na razinu jedinica lokalne samouprave. Gradovi najbolje poznaju svoje specifične izazove, ritam i potrebe te je logično da pravila budu usklađena s lokalnim kontekstom. Do sada smo imali situaciju da jedinice lokalne samouprave upravljaju radnim vremenom ugostiteljskih objekata, dok se istodobno tobacco i liquor shopovi nisu uklapali u taj okvir, u koji se ne uklapaju niti pekare, što je stvaralo neravnotežu i bilo dugoročno neodrživo što smo i naglasili na savjetovanju zakona o Turizmu (kolovoz 2024). Jedino usklađenje zakona može osigurati kvalitetno i učinkovito upravljanje destinacijom i Gradom - rekla je zamjenica gradonačelnika Radić Brkan.

U Makarskoj još nisu definirali detaljna rješenja jer čekaju konačne izmjene zakona, ali već najavljuju poseban fokus na turističke zone. Cilj je osigurati ravnotežu između noćnog života, kvalitete ponude i ugode boravka za građane i goste. Od poduzetnika očekuju da budu dio procesa podizanja standarda poslovanja na razinu primjerenu turističkom gradu.

- Ovaj prijedlog izmjena Zakona daje nam priliku da vratimo red u prostor i pošteniji odnos prema svim dionicima. Nismo još definirali detaljna rješenja za Makarsku, čekamo izmjene zakona, ali ono što je sigurno jest da ćemo poseban naglasak imat na turističkim zonama, gdje je ključno osigurati ravnotežu između noćnog života, kvalitete ponude i ugode boravka za građane i goste. Svjesni smo da će reakcije poduzetnika biti različite, ali vjerujemo da većina razumije da se red, kvaliteta i održivost dugoročno isplate - dodala je Radić Brkan.

Zamjenica gradonačelnika objašnjava da od ugostitelja očekuju poštovanje zakona, uvođenje kartičnog poslovanja gdje ga nema, usklađivanje urbane opreme s pravilnicima te razmišljanje o ponudi koja stvara dodatnu vrijednost.

- Od ugostitelja očekujemo da budu dio tog procesa i da standard poslovanja podignu na razinu koja je primjerena turističkom gradu: da poštuju zakone i kućni red, da uvedu kartično poslovanje ondje gdje ga još nema, da usklade urbanu opremu i terase s pravilnicima o javnom prostoru i koridorima za pješake te da razmišljaju o ponudi koja stvara dodatnu vrijednost i razlikuje Makarsku od drugih destinacija. Drugim riječima, naš je cilj ugodan, uređen i kvalitetan centar grada, gdje se svi osjećaju dobrodošlo, a noćni život funkcionira u jasnim okvirima. To je smjer kojim Makarska ide, jer vjerujemo da održivost, red i kvaliteta nisu prijetnja nego preduvjet daljnjeg turističkog uspjeha - zaključila je Radić Brkan.

Zadar slijedi europski model upravljanja

Gradonačelnik Zadra Šime Erlić ističe da postoje racionalni razlozi za zakonske izmjene koji se ne odnose samo na turiste. Problem je, objašnjava, u trendu otvaranja trgovina kojima su glavna ponuda hladna alkoholna pića, što utječe na cjelokupnu ponudu grada i može mijenjati dojam o destinaciji.

Kada u središtu grada postoji desetak ili više trgovina koje svoj asortiman temelje na prodaji rashlađenih alkoholnih pića, to može uvjetovati i način ponašanja posjetitelja. Takav razvoj situacije, smatra Erlić, može negativno utjecati na imidž turističke destinacije.

- Postoje realni i racionalni razlozi za ove zakonske izmjene, ne samo zbog turista. Činjenica je kako i u našem gradu, kao i svim priobalnim i turistički razvijenim gradovima, postoji trend otvaranja trgovina kojima su glavna ponuda – hladna i ne samo hladna alkoholna pića. A ta ponuda onda utječe na ostalu ponudu, ali i nameće trendove koji mogu mijenjati i dojam o destinaciji. Jer, ako u središtu grada postoji desetak ili više različitih trgovina, a svi oni svoj asortiman temelje na prodaji rashlađenih alkoholnih pića, onda to može uvjetovati i način ponašanja posjetitelja - rekao je gradonačelnik Erlić.

Zadarski gradonačelnik navodi da se radi o praksi koja već postoji u drugim europskim zemljama poput Italije i Austrije. Tamo je takvo reguliranje normalno, a ne znači nužno zabranu, već mogućnost upravljanja destinacijom. U Zadru planiraju temeljit pristup koji neće ugroziti nijedan segment poslovanja.

- Kad govorimo o prijedlogu zakona, riječ je o praksi koju već koriste gradovi u nekim europskim zemljama poput Italije i Austrije, i tamo je to normalno. To ne znači nužno zabranu, ali ostavlja mogućnost upravljanja destinacijom. Prije konačne odluke obavit ćemo konzultacije sa strukovnim udruženjima i u zajedničkoj koordinaciji izraditi relevantnu analizu učinaka pojedinih mjera. Ta analiza bit će temelj za donošenje odluka. Cilj je izraditi održive mjere kojima ne smijemo ugroziti poslovanje trgovaca, ali ne smijemo niti ugroziti poslovanje ugostitelja. Također, uvijek ćemo imati za prioritet uljuđenost grada - zaključio je Erlić.

Od pivovara nema komentara

Pivarske kompanije na upit Lidera nisu htjele komentirati predložene zakonske izmjene ili jednostavno nisu odgovorile na postavljene upite.

Zakonske izmjene koje priprema Ministarstvo gospodarstva trebale bi biti gotove do kraja godine, a njihova implementacija ovisit će o odlukama lokalnih samouprava koje će morati balansirati između gospodarskih interesa, javnog reda i kvalitete života građana i turista.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju