
Pad ukupne prodaje automobila u EU, rekordan rast električnih vozila

Europski proizvođači bore se s carinama, konkurencijom iz Kine i skupom tranzicijom na električne pogone
Europska automobilska industrija je pod sve je većim pritiskom. S jedne strane zbog carina koje je uveo američki predsjednik Donald Trump, a s druge zbog sve žešće konkurencije iz Kina i visokih troškova usklađivanja s europskim pravilima o prelasku na električna vozila.
Sektor koji čini više od sedam posto BDP-a Europske unije i zapošljava više od 13 milijuna ljudi suočava se s izazovom kako ostati konkurentan, a istodobno financijski podnijeti prelazak na čišće oblike mobilnosti. Sljedeći potezi Europske komisije bit će ključni za oblikovanje budućnosti te strateške industrije, iz koje svakodnevno stižu upozorenja koja kažu da bi zeleni planovi mobilnosti EU mogli 'ubiti industriju' te da odluku o pogonu trebaju donositi kupci, a ne regulativa.
- U BMW-u smatramo da odluku o pogonu trebaju donositi kupci, a ne regulativa, poput planirane zabrane prodaje vozila s klasičnim motorima u Europska unija od 2035. godine. Na kraju, kupac odlučuje - poručio je glavni direktor BMW-a za tehnologiju Joachim Post u razgovoru za australski magazin CarExpert.
Post upozorava da bi zabrana mogla imati goleme posljedice.
- Ako Europska komisija planira ukinuti motore s unutarnjim izgaranjem 2035., a da pritom ne pita kupce, niti uzima u obzir razvoj infrastrukture i cijene energije to je pogrešno. Na taj način možete uništiti cijelu industriju – rekao je Post.
Njegove zabrinutosti dijeli i izvršni direktor Mercedesa Ola Källenius, koji je nedavno upozorio da europska autoindustrija 'juri punom brzinom prema zidu' i da bi se mogla 'urušiti' ako EU ne preispita svoju odluku. Mercedes je već usporio planirani prelazak na električne modele i nastavlja ulagati u klasične pogone, uključujući i potpuno novi V8 motor koji dolazi iz odjela Mercedes-AMG.
No unatoč upozorenjima iz industrije, prodaja električnih automobila bilježi rast.
Blagi pad ukupne prodaje skok električnih
Prema podacima Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), u prvih sedam mjeseci 2025. u EU je registrirano 0,7posto manje novih automobila nego u istom razdoblju lani. Sam srpanj donio je rast od 7,4 posto, pri čemu su najbolje prošli Volkswagen i Renault dok je Stellantis blago pao.
Najveći gubitnik je Tesla, kojoj je prodaja u Europi potonula 40,2 posto na godišnjoj razini, čime joj je tržišni udio pao s 1,3 na 0,7 posto. U isto vrijeme kineski BYD više je nego utrostručio prodaju i prvi put pretekao Teslu, osiguravši 1,2 posto europskog tržišta.
Zanimljivo, u prvih sedam mjeseci ove godine na području EU registrirano je više od milijun potpuno električnih automobila. Plug-in hibridi zabilježili su najsnažniji rast od početka 2023., dok su baterijska električna vozila imala najveći skok još od kolovoza prošle godine.
Tri od četiri najveća europska tržišta, Njemačka (+38,4 posto), Belgija (+17,6 posto) i Nizozemska (+6,5 posto) bilježe veliki rast. U srpnju su električna, hibridna i plug-in hibridna vozila zajedno činila gotovo 60 posto svih novih registracija, u usporedbi s 51 posto godinu ranije.
Tarife i troškovi pritiskaju njemačke proizvođače
Njemački proizvođači, među kojima i Volkswagen grupa, najizloženiji su protekcionističkim trgovinskim politikama. Nakon što je Donald Trump u travnju uveo carinu od 27,5 posto na europske automobile, proizvođači su zabilježili milijarde eura gubitaka. Iako su carine nedavno smanjene na 15 posto, niža stopa još nije stupila na snagu, što stvara dodatnu neizvjesnost.
- Pozdravljamo konkurenciju jer ona potiče inovacije. No kineski proizvođači morat će prilagoditi svoje tehnologije specifičnostima europskog tržišta - poručuju iz Volkswagena, naglašavajući da istodobno moraju rezati troškove i smanjivati prekapacitiranost svojih tvornica kako bi ostali konkurentni.
Grupa pozdravlja i zajedničku izjavu Europska komisija i Vlada Sjedinjenih Američkih Država, ali traži i konkretne korake.
- Kako bi se jamčila nova carina od 15 posto s retroaktivnim učinkom od 1. kolovoza, američka administracija mora što prije provesti potrebne postupke. Samo tako možemo izbjeći dodatne troškove za kompanije - poručuju iz grupe.



