Nakon što je novi američki predsjednik Donald Trump zasjeo na čelo države, ponovno je zaprijetio kako će preuzeti kontrolu nad kritičnom pomorskom trgovačkom rutom Panamskim kanalom. Trump je u govoru podsjetio kako je SAD izgradio kanal te kako su izgradnju samog kanala mnogi Amerikanci platili svojim životima. Nakon izgradnje, SAD je desetljećima upravljao kanalom, sve od 1977. godine kada je predsjednik Jimmy Carter pristao postupno predati kontrolu nad tom zonom panamskoj vladi. Ugovor je propisao da će kanal ostati neutralan i otvoren za brodove svih nacija dok je SAD zadržao pravo da ga brani od bilo kakve prijetnje.
- Jako smo loše tretirani zbog ove glupe odluke koja nikada nije trebala biti donesena, a Panama nije ispunila obećanja prema nama. Povrh svega, Kina upravlja Panamskim kanalom - rekao je Trump, tvrdeći da Panama previše naplaćuje prolazak američkoj mornarici.
Dodao je kako su Panamski kanal dali Panami, a ne Kini te da ga sad vraćaju.
Panamski dužnosnici ismijali su Trumpove tvrdnje da zemlja naplaćuje previsoke naknade ili da je Kina preuzela kontrolu nad kanalom. Ipak, prijetnje nisu olako shvaćene u zemlji koja kanal smatra ključnim za svoj nacionalni identitet i čiji proračun ovisi o njegovim prihodima. U 2024. godini kanal je ostvario gotovo pet milijardi dolara profita. Prema studiji IDB Invest-a objavljenoj u prosincu, 23,6 posto godišnjeg prihoda Paname dolazi od kanala i povezanih djelatnosti.
Ipak revizija
Međutim, CNN piše kako je Panama ipak započela reviziju poslovanja hongkonške tvrtke Hutchison Ports, koja upravlja lukama na oba kraja Panamskog kanala, nakon što je bivši američki predsjednik Donald Trump upozorio na ‘kineski utjecaj‘ u regiji i izrazio želju da SAD ‘vrati kontrolu‘ nad kanalom. Hutchison Ports od 1997. godine upravlja lukama u Atlantskom i Tihom oceanu. Ured je objavio video dolaska revizorskog tima u urede tvrtke te izjavio da je cilj osigurati transparentno i učinkovito korištenje javnih resursa. Inače, Hutchison Ports dio je konglomerata CK Hutchison Holdings, koji upravlja s 53 luke u 24 zemlje, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo, Njemačku i Hong Kong. Tvrtka je pod kontrolom obitelji Li Ka-shing, jedne od najbogatijih obitelji u Aziji. CK Hutchison također posjeduje širok portfelj infrastrukture, uključujući vodne resurse u Velikoj Britaniji i plinske mreže u Australiji.
Kineski utjecaj i zabrinutost SAD-a i Moskve
Iako Kina ne kontrolira Panamski kanal, prisutnost kineskih tvrtki u regiji izaziva zabrinutost Washingtona, osobito nakon što je Panama 2017. prekinula diplomatske odnose s Tajvanom i priznala Kinu. Također, Hong Kong, nakon uvođenja strogog zakona o nacionalnoj sigurnosti 2020. godine, sve se više povezuje s Pekingom, što dodatno produbljuje nepovjerenje Zapada prema kineskim kompanijama.
Ni Rusija nije ostala hladna na nove najave Trumpa, te su vrlo brzo reagirali porukom kako ‘SAD ne smije ni pomišljati na preuzimanje kontrole nad Panamskim kanalom‘.
- Očekujemo da će tijekom očekivanih razgovora između vodstva Paname i američkog predsjednika Donalda Trumpa o pitanjima kontrole nad Panamskim kanalom... strane poštivati trenutni međunarodni pravni režim ovog ključnog plovnog puta - rekao je Alexander Shchetinin, iz ruskog ministarstva.
Rusija potvrđuje svoje obveze održavanja stalne neutralnosti Panamskog kanala, zalažući se za očuvanje sigurnosti i otvorenosti ovog međunarodnog tranzitnog plovnog puta. SAD se nema pravo miješati se u unutarnjih poslova Paname, dodao je, valjda zaboravljajući što njegova država radi u isto vrijeme.
Važnost kanala
Panamski kanal, koji povezuje Atlantski i Tihi ocean, otvoren je 1914. godine pod upravom SAD-a i sada preusmjerava oko 3 posto globalne pomorske trgovine. Naknade za prolazak kanalom značajno su povećane nakon velike suše 2023. godine, koja je ograničila korištenje kanala i promijenila način dodjele prolaznih slotova. Godišnje kroz kanal prođe između 13 i 14 tisuća brodova koji prolaze kroz 82 kilometra dugu vodenu rutu, kako tvrdi uprava kanala. Sustav svakodnevno omogućuje prolazak desetaka brodova, koristeći brane, ustave i rezervoare napajane umjetnim jezerom kako bi podigao brodove za oko 26 metara i vratio ih na razinu mora a brodovi plaćaju prelazak na temelju svoje veličine, te se ne naplaćuje više američkoj mornarici kako je naveo Trump.
No, SAD je i dalje glavni korisnik kanala, iza kojeg slijedi Kina i Japan, a gotovo 72 posto tereta koji prolazi kanalom dolazi iz ili ide prema američkim lukama. Nedavno je uprava kanala bila prisiljena smanjiti broj prijelaza zbog suše, dok su istodobno povećane cijene.
Što se tiče tvrtke koja upravlja kanalom, Hutchison Ports, ona je koncesiju za luke dobila 1997. godine iste godine kada je Hong Kong vraćen pod kinesku upravu nakon više od 150 godina britanske kolonijalne vladavine.