Zadarski brodar Tankerska plovidba u srijedu je dobio odobrenje Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa) za objavljivanje ponude za preuzimanje dubrovačke Atlantske plovidbe. Tankerska je danas objavila svoju ponudu na Zagrebačkoj burzi koja je pružila uvid u poslovanje te kompanije i golemu profitabilnost koju posljednjih godina ostvaruje na lukrativnom globalnom tržištu prijevoza nafte.
Kako je bilo i očekivano, zadarski brodar nudi 53,50 eura za preostale dionice Atlantske koje još ne kontrolira. Cijena je to iz lanjske dokapitalizacije Atlantske plovidbe u kojoj je glavninu novih dionica upisala i uplatila upravo Tankerska plovidba. Sudjelovanjem u dokapitalizaciji i nastala je obveza objavljivanja ponude za preuzimanje. Ta kompanija trenutno drži više od 39 posto udjela u Atlantskoj plovidbi. Ako se isključi 4400 trezorskih dionica koje drži Atlantska plovidba, ponuda Tankerske plovidbe odnosi se na ukupno 1,3 milijuna dionica za koje je pripremljeno 68 milijuna eura.
Novac nije problem
Podjetimo, ovo je već treća kompanija u čije je preuzimanje Tankerska plovidba krenula u zadnje dvije godine. U kasno ljeto 2022. zadarska je kompanija počela kupovati na burzi dionice ‘mlađeg brata‘ Tankerske Next Generation, a ta je operacija kulminirala objavljivanjem ponude za preuzimanje krajem listopada te godine. Prošle godine na meti se našla lokalna turistička perjanica, Turisthotel.
Novac za tolike akvizicije u tako kratkom roku Tankerskoj plovidbi očito nije problem, posebno ako se pogledaju podaci o poslovanju u posljednjih nekoliko godina navedeni u ponudama za preuzimanje. Tako je u ponudi za preuzimanje Tankerske Next Generation stajalo da je Tankerska plovidba 2020. zabilježila 72,9 milijuna eura prihoda, a godinu kasnije uprihodila je 74,7 milijuna eura. No, veliki porast potražnje za prijevozom nafte i naftnih derivata nakon ruske agresije na Ukrajinu rezultirali su skokom prihoda Tankerske na 154,4 milijuna eura u 2022. godini, stoji u ponudi za Atlantsku plovidbu.
Sukladno tome, povećavala se i dobit. Još 2020. iznosila je 13,5 milijuna eura, 2021. raste na 17,3 milijuna eura, da bi 2022. skočila na više od 105 milijuna eura. Kompanija je 2020. raspolagala sa 38,3 milijuna eura gotovine, a godinu kasnije ta se stavka povećala na 56,5 milijuna eura. Preuzimanje TNG-a ponešto je ispraznilo blagajnu, pa je 2022. zaključena sa 47,4 milijuna eura gotovine. No, kompanija je i dalje zadržala - u hrvatskim okvirima - golemi investicijski potencijal s obzirom da je krajem 2022. prikazala zadržanu dobit od 255,2 milijuna eura. Usporedbe radi, krajem 2020. zadržana dobit iznosila je 139,3 milijuna eura.
Raznolikost flote
Tankerska plovidba raspolaže flotom od četiri tankera za prijevoz sirove nafte, tri broda za prijevoz rasutih tereta i šest tankera za prijevoz naftnih derivata i kemikalija. Produkt tankeri su pod upravljanjem. Putnički dio flote čini šest brzih brodova. S druge strane, Atlantska plovidba raspolaže sa 10 bulk carriera, odnosno brodova za prijevoz rasutih tereta, stoji u izvješću za prvih devet mjeseci prošle godine. Knjigovodstvena vrijednost flote krajem rujna iznosila je 190,2 milijuna dolara, što daje NAV osnovne djelatnosti od 82,86 dolara po dionici, znatno više od cijene u ponudi Tankerske plovidbe.