Nacionalni park Plitvička jezera srce je poslovne scene Ličko senjske županije, posebno ličkog dijela. Doduše, najveći broj posjetitelja u 2019. – 1,9 milijuna - te rekordni prihodi od 400 milijuna kuna u prvoj godini korone spali su na sto milijuna, da bi se lani vratili na preko 200 milijuna. S tim je rezultatom ravnatelj Tomislav Kovačević zadovoljan, pogotovu u svjetlu činjenice da je prava sezona krenula tek u drugoj polovici srpnja, te izostanka velikog udjela posjetitelja iz Južne Koreje, Kine i Japana. Prije korone bilježili su i sve veći udjel gostiju s američkog tržišta.
Prije korone, kaže Kovačević, NP Plitvička jezera imao je i dobru zimsku sezonu, ponajviše zahvaljujući gostima s Dalekog istoka, a na to se nadovezivala „ljetna” sezona koji bi obično započinjala s Uskrsom, a završavala bi početkom studenoga.
U odnosu na ta „pretkoronarna” vremena, ovogodišnja je atmosfera potkraj ove zime u najblažoj varijanti bila „komorna”. Dnevno je na Plitvicama, kaže Kovačević, bilo stotinjak gostiju, više od polovine iz inozemstva, a vikendom nabroje od do 1.500.
Hladni pogon održavanja čitavog kompleksa vrlo je skup. Tu je oko 700 stalno zaposlenih, osam brodova, šest autobusa, šest turističkih vlakova koje treba održavati, kao i mnoge šetnice...
- S obzirom na dosadašnje kontakte s agencijama i tržištem, očekujemo da će ovogodišnja sezona biti puno bolja nego prošlogodišnja, tim prije što očekujemo da će prava sezona i krenuti znatno ranije nego ona prošlogodišnja. Priča je s mnogim agencijama slična unatrag dvije godine, svi su oni u problemima, ali uvijek imamo i nekih 20 do 30 agencija, bilo hrvatskih, bilo inozemnih, na koje možete računati. Ali, dolaskom „koronaturizma”, akcent na očekivane goste prebacio se na tržište EU i SAD-a, a manje se spominje tržište Dalekog istoka. U svakom slučaju, najave su za predstojeću sezonu dobre, kazao nam je Kovačević, a u optimizmu ga nije poljuljala ni ruska invazija na Ukrajinu.
Inače, NP Plitvička jezera već je raspisao natječaj za zapošljavanje 400 osoba, sezonaca, pa tako i testira koliko domicilni „bazen” uopće ima potrebne radne snage.
- Dosadašnja je praksa bila da su sezonci, bili iz kruga od 50 km od Plitvica, a kako će biti sad, vidjet ćemo. Znamo da se određen broj mlađih ljudi iselio - kazao je Kovačević i dodao da je u međuvremenu dio traženog kadra našao posao u raznim privatnim hotelima i kampovima u okolici, ali ako očekujemo bolju sezonu, ne smijemo riskirati i ući u sezonu bez dovoljno radne snage.
Prema projekcijama bookinga i očekivanom prihodu od ovogodišnje sezone, za početkom jeseni planira investiciju od oko 600 milijuna kuna koliko je prijavljeno za sufinanciranje iz fondova EU-a.
Dio najavljene investicije u vrijednosti od oko 350 milijuna kuna odnosi se na rekonstrukciju hotela Plitvice i Bellevue u Plitvicama, s izgradnjom nove toplane, koja će omogućiti prelazak s lož-ulja na pelete i sječku, te rušenje hotela „Grabovac” u istoimenom naselju izvan Nacionalnog parka, na teritoriju Karlovačke županije. Na njegovom će mjestu biti izgrađen novi hotel sa 135 soba.
U investicijskom planu je i izgradnja Prezentacijskog centra uz Ličku kuću, obnova nekoliko restorana, brodova i ostale infrastrukture. Plan je započeti te investicije početkom jeseni, a hoće li tako doista i biti, kaže Kovačević, ovisit će o dinamici javnih natječaja, i eventualnim žalbama ponuđača...
- Mi smo mamac za šire područje. Sugerirao sam vodećim ljudima u Karlovačkoj županiji da se ne oslanjaju samo na Plitvice, jer će onda ostati samo prolazna destinacija na putu prema Plitvicama, iako ima mnogo potencijala za svoju turističku ponudu. Plitvice uvijek dobro dođu, ali Karlovačka županija mora se i sama potruditi, ima sa svojim rijekama i ostalim vrijednostima što uklopiti u svoju turističku ponudu, kazao je Kovačević.
Prije dolaska na rukovodeće mjesto u NP Plitvička jezera radio je na ruralnom razvoju Like, u sklopu kojeg je s LAG-om Lika pokrenuo velik projekt „Integra Lika 2020” s ciljem brendiranja Like kao jedinstvene destinacije zaštićenih područja i gastronomije.
- Cilj nam je bio uvesti Liku u svjetske turističke karte, u čemu smo i uspjeli - rekao je Kovačević.
Lika je u tom razdoblju dvije godine zaredom ušla u „TOP 100” zelenih destinacija u svijetu i osvojila na sajmu u Berlinu treću nagradu za „Održivu destinaciju”, koja se temeljila na 60-tak OPG-a s autohtonom ponudom 160 proizvoda brendiranih zaštićenim certifikatom partnera LAG Lika „Lika Quality”.
- Time smo pokrenuli razvoj turizma u dijelovima Like gdje turizma nije bilo, primjerice na području Udbine, Perušića, da ne spominjem manja mjesta. Turizam u Ličko-senjskoj županiji bio je prisutan na Plitvicama i nešto malo na destinaciji Gacke, te u ljetnoj sezoni na području Senja, Karlobaga i Paga, rekao je Kovačević.
- Ovako smo napravili disperziju, tako da uz NP Plitvice imamo ponudu još nekoliko zaštićenih područja, kao što su NP Sjeverni Velebit, obližnji NP Paklenica, Park prirode Velebit, pećinski park Grabovača, Baraćeve spilje... U sklopu toga razvili smo zajedničku ulaznicu za posjet osam zaštićenih područja.
Postoji komunikacija i s NP „Una” sa sjedištem u Bihaću, u sklopu suradnje preko INTERREG projekata, bilo je i konkretnih razmjena grupa turista, ali Kovačević očekuje pravu suradnju zamiranjem korone i regulacijom prekograničnog poslovanja s BiH.
Različitost tih dvaju susjednih prekograničnih nacionalnih parkova je i njihova kompatibilnost. Za razliku od Plitvičkih jezera gdje nisu dopuštene aktivnosti poput kupanja, ribolova i veslačkih aktivnosti, NP Una ima već uhodane sportske aktivnosti kao što su vožnje kajacima i kanuima, kupanje u Uni, a tu je i sportski aerodrom.
A po svježim informacijama župana Ličko-senjske županije Ernesta Petryja, Ministarstvo prometa, pomorstva i infrastrukture odobrilo je financiranje projekta izgradnje zaobilaznice NP Plitvičkih jezera u vrijednosti od 186 milijuna kuna, za koji se raspisuje javni natječaj.
Sutra: Obitelj košarkaša Jerkova proizvodit će u Lici gnojivo od ovčje vune