Biznis i politika
StoryEditor

[Poslovni putopis] Direktor Viatora objasnio kako neizvjesnost oko isporuke vozila utječe na poslovanje rent-a-cara

08. Ožujak 2022.
Trpimir Botica, Viatorfoto Lider Media

Sve pandemijske nedaće koje se manje ili više trenutačno osjete u svim biznisima gotovo svom su težinom pale na biznis koji je prije 16 godina u Splitu pokrenuo Trpimir Botica. Njegova tvrtka Viator bavi se, naime kratkoročnim i dugoročnim najmom automobila te prodajom rabljenih vozila. Sa svojim rent-a-car uslugama zastupljeni su u svim hrvatskim zračnim lukama i u većim gradovima poput Splita, Zagreba, Rijeke, Pule, Zadra i Dubrovnika. Pandemijske neprilike prvo su im obustavile dotok klijenata, kako turista, tako i tvrtki koje iznajmlju

ju vozila za poslovne svrhe, a sada kada se to normaliziralo, poslovne planove im remeti zastoj u automobilskoj industriji.

Usprkos tome što ne mogu reći da su pandemijske probleme ostavili u prošlosti, u prošloj su godini dobro poslovali. Prihodi su im se gotovo vratili na razinu pretpandemijske 2019. kada su uprihodili 203 milijuna kuna. Potpunom oporavku od 2020. kada im se godišnji prihod spustio na 138 milijuna kuna prepriječio se pad prodaje automobila. Dosad im je struktura prihoda bila pola-pola, no rent-a-car je silom prilika u prošloj godini preuzeo primat. Već se nazire da će tako biti i ove godine.

– Prodajemo 95 posto rezervacija za rent-a-car unaprijed i već sada smo za sljedeću sezonu prodali dobar dio rezervacija. Sve je popularniji i dugoročni najam. Tvrtke koje su imale službene automobile na leasing u pandemijskim uvjetima došle su do spoznaje da im je dugoročni najam puno fleksibilnije i jednostavnije rješenje. Osim toga, mnoge tvrtke okreću se dugoročnom najmu jer moraju mijenjati svoj vozni park, a ne mogu dobaviti nova vozila. Isporuke se čekaju u prosjeku preko devet mjeseci, kod nekih proizvođača i duže – dotiče se Botica bolne teme koja unosi neizvjesnost i u njegove poslovne planove.

U iščekivanju automobila

Upravo stoga što je neizvjesno koliko će rezerviranih i naručenih vozila dobiti do početka turističke sezone, u Viatoru su prošle godine zaustavili prodaju vozila. Koliko je zapravo dramatično govori njihova matematika koja trenutačno izgleda otprilike ovako:

- Sada imamo oko 2100 vozila. Naručili smo preko tisuću novih, od toga računamo da će ih sigurno doći između tristo i četiristo, ako ih dođe još dvjesto, bit će dobro. Jako je sve neizvjesno zato smo i stopirali prodaju, odnosno prodavali smo samo starija vozila s više kilometara koja nam nisu za daljnju upotrebu u rent-a-caru – tumači Botica te usput otkriva da je najbolje prodavati vozilo staro dvije do tri godine.

Zasad im se čini izglednijim da će dobaviti korejska i japanska vozila jer oni imaju vlastita rješenja što se tiče čipova. Europski proizvođači puno više ovise o Kini u tom pogledu te se njihova vozila ne mogu pronaći na lageru. No, ističe, čak i kad se poremećaji u dobavnim lancima smire, posljedice u obliku novih, viših cijena vozila koje su skakale i po tri puta godišnje, će vjerojatno ostati. Zbog dugoročnog najma, ali i imućnih turista, u Viatoru gledaju da u svojoj floti imaju luksuzna vozila jer tako eliminiraju konkurenciju koja je snažnija u segmentu manjih vozila.

– Recimo, Dacije nudi, karikiram, pedeset rent-a-carova, a Mercedese njih pet. Važno nam je da u svojoj floti imamo najnovije modele svih vozila, od najmanjih do najluksuznijih - nove Mercedes S-klase, GLE-ove, GLC-ove, nove Audije Q8, A4 i slično. Neka vozila donose više prihoda jer su luksuznija, a neka jer su u najmu 365 dana. Budući da je u Hrvatskoj jako razvijen charter, imamo u sezoni korisnika koji si mogu priuštiti luksuzna vozila. Imamo i električna vozila, ali dok nemamo razvijenu infrastrukturu punionica, iznajmljivanje e-vozila strancima je problematično jer ih trebaju vratiti napunjena. Prošle godine, dok su sva druga vozila bila u najmu, 15-ak električnih automobila nam je stajalo – navodi direktor Viatora govoreći kako se tvrtke i domaći korisnici navikavaju na e-vozila, ali da će trebati još neko vrijeme dok se sustav punionica ne dovede na razinu koja bi omogućavala turistima da zaista uživaju u prednostima takvih automobila.

image

Viatorov tim: koordinatorica marketinga Anita Maračić Pezzi, voditeljica odjela car control Ivana Botica, direktor Trpimir Botica i voditelj rent-a-cara Igor Barbarić

foto Lider Media

Optimizacija poslovanja i inovacije

Dok neizvjesnost diktira tržištem, Viator se priprema na reorganizaciju unutar tvrtke. Planira optimizirati poslovanje svojih poslovnica, uvodi digitalizaciju poslovnih procesa, razvija novi softver za dugoročni najam vozila, a već su počeli koristiti novi softver za rent-a-car koji je povezan sa svim vodećim tour operatorima i omogućuje automatske rezervacije u Viatorovom sustavu.

– Idemo u inovaciju što se tiče dugoročnog najma vozila, razvijamo vlastitu aplikaciju i izlazimo s novom internetskom stranicom viatordrive.hr. Omogućit ćemo korisnicima da u jednoj godini, ako to žele, mogu promijeniti 12 vozila, ovisno o potrebama i onome što imamo na lageru – otkriva Botica.

Naglašava kako će svim procesima digitalizacije i automatizacije ubrzati rad, smanjiti mogućnost pogreške, ali i broj radnika. Nema namjeru otpuštati svojih 80 zaposlenika, već smanjiti potrebe za sezonskim zapošljavanjem. Sada tijekom ljetnih mjeseci zaposli i po 50 ljudi, a sve je teže iz sezone u sezonu doći do tih radnika. Stipendirat će i studente završnih godina Ekonomskog fakulteta kako bi osigurali kadrove za budućnost.

– Budućnost firmi ovisi o tome mogu li zadržati dobrog, lojalnog radnika koji se želi usavršavati i snositi odgovornost za svoj posao. Imamo sedam novih voditelja mlađih od 30 godina koji su došli kao studenti i napredovali. Trenutačno nam je prioritet učvrstiti poziciju na hrvatskom tržištu, ne samo financijski nego i povećanjem organizacijske stabilnosti – kaže Botica koji je prije pandemije razmišljao o strateškom širenju na tržišta jugoistočne Europe, ali sada ima neke druge prioritete.

Sutra: Kako je u ostatku poslovne scene Splitsko-dalmatinske županije

25. travanj 2024 04:00