Prodaja automobila u EU pala je na kraju prošle godine, u prosincu, prvi puta u gotovo godinu i pol dana, pokazali su podaci europske udruge proizvođača automobila ACEA. Također, u istom razdoblju prodaja električnih automobila potonula je za 16,9 posto, što je prvi takav pad još od 2020. godine. U Hrvatskoj je prodaja električnih automobila u prosincu pala za 17,3 posto, ali su veliki rast prodaje zabilježili hibridni modeli, i to za 53,8 posto.
Ni ulazak u novu godinu nije donio promjene, ako pogledamo najveće automobilsko tržište u Europi. Naravno, riječ je o Njemačkoj gdje je u usporedbi s prosincem 2023., prodaja novih električnih vozila u siječnju pala za 54,9 posto, dok je prodaja plug-in hibrida pala za 19,6 posto. S druge pak strane, prodaja benzinca zabilježila je rast od 9,1 posto a dizelaša od 9,5 posto.
Pad prodaje električara
Njemačka VDA, interesna skupina za automobilsku industriju zemlje, kaže da će vozila na baterije vjerojatno zabilježiti pad s 524.000 jedinica prošle godine na 451.000 jedinica ove godine. Uzimajući u obzir da Njemačka namjerava imati 15 milijuna BEV-a na cestama do 2030., ta se brojka kreće u pogrešnom smjeru. To je zbog niza čimbenika, prvenstveno zato što je Njemačka povukla svoj program subvencija za električna vozila u prosincu, cijelu godinu ranije nego što se očekivalo. Dodajte inflaciju, rastuće cijene automobila i slabu infrastrukturu za punjenje i jasno je zašto prodaja pada.
Prema Automotive News Europe, proizvođači odgađaju uvođenje električnih vozila, a tvrtke za iznajmljivanje ‘smanjuju kupovinu takvih voznih parkova‘. Ipak, čak i nakon gubitka subvencija, proizvođači automobila poput Tesle, VW-a, Audija, Stellantisa i Mercedes-Benza uskočili su da to kompenziraju, barem na kratko.
Renault je objavio svoj plan za odgodu IPO-a svog startup-a za električna vozila Ampere, navodeći sporu potražnju i teške tržišne uvjete kao obrazloženje. Bloomberg je također izvijestio da Volkswagen radi isto s električnim svojim poslovanjem vozilima, pa odgađa svoje IPO planove za svoju baterijsku jedinicu. U svakom slučaju, europski proizvođači električnih automobila u velikom su problemu i na sve načine pokušavaju održati korak s kineskim BYD-om i Muskovom Teslom. U prilog cijeloj priči ne ide i činjenica da Porscheov financijski direktor Lutz Meschke smatra kako bi Europa mogla povući svoju zabranu 2035. vozila s benzinskim i dizelskim pogonom zbog usporavanja potražnje za električnim vozilima.
Nove prepreke
Osim što pada prodaja novih električnih automobila, pojavila se i nova prepreka vezana uz rabljene električne automobile. Naime, nitko ih ne želi kupiti, što potkopava i tržište za nova, kažu analitičari. Na globalnom tržištu rabljenih vozila koje se procjenjuje na 1,2 bilijuna dolara, cijene automobila s baterijama padaju puno brže od onih klasičnih, s unutarnjim izgaranjem. Kupci ih izbjegavaju zbog nedostatka subvencija, želje da čekaju bolju tehnologiju i stalnih nedostataka u infrastrukturi za punjenje. Žestoki rat cijena koji su pokrenuli Tesla i konkurentni kineski modeli dodatno snižavaju vrijednosti novih i rabljenih automobila, prijeteći profitima rivala kao što su Volkswagen AG i Stellantis NV.
Budući da se većina novih vozila u Europi prodaje putem leasinga, proizvođači automobila i trgovci koji financiraju te transakcije pokušavaju nadoknaditi gubitke od naglog pada vrijednosti povećanjem troškova zaduživanja. To pogađa potražnju na nekim europskim tržištima koja su prednjačila u odlasku s pogona na fosilna goriva. Neki od najvećih kupaca novih automobila, uključujući tvrtke za iznajmljivanje, smanjuju usvajanje električnih vozila jer gube novac na preprodaji, a mnogi ih sve češće izbacuju iz svojih flota, kažu analitičari.
- Kada automobil izgubi 1 posto svoje vrijednosti, ja ostvarujem 1 posto manje profita - rekao je Christian Dahlheim, voditelj odjela za financijske usluge VW-a. Problemi s rabljenim električnim vozilima, rekao je, potencijalno mogu uništiti milijarde eura zarade za cijelu industriju.
Očekuje se da će se problemi pojačati iduće godine, kada će mnoga od 1,2 milijuna električnih vozila prodanih u Europi 2021. prekinuti svoje trogodišnje leasing ugovore i ući na tržište rabljenih vozila. Način na koji će se tvrtke uhvatiti u koštac s ovim problemom bit će ključan za njihove krajnje rezultate, povjerenje potrošača i konačno dekarbonizaciju - uključujući plan Europske unije da postupno ukine prodaju novih automobila na gorivo do 2035.
- Ne postoji potražnja za rabljenim električnim automobilima – kaže Matt Harrison, glavni operativni direktor Toyota Motor Corp. u Europi.
Što s rabljenima, pitaju se mnogi, a neki predlažu da se takvi automobile usmjere prema tvrtkama ‘za dijeljenje prijevoza‘, ali njih nema ni približno toliko da upiju svu tu salvu rabljenih električara. Kina je pak uz pomoć subvencija pretvorila zemlju u ‘električnog diva‘, ali i u ‘električno groblje‘, jer slabija kvaliteta uzrokuje i brže napuštanje takvih vozila.
Duže na polici
Rabljenim električnim vozilima potrebno je više vremena da se prodaju od benzinskih modela čak i nakon značajnog smanjenja cijena pokazuju podaci o prodaji s iSeeCars.com, web stranice koja rangira automobile i trgovce.
U Njemačkoj, najvećem europskom automobilskom tržištu, većina novih vozila prvo se prodaje kao službena ili flotna vozila, a zatim ponovno ulazi na privatno tržište rabljenih vozila jednu do tri godine kasnije. Ali uz usporavanje narudžbi čak i za nova električna vozila, sve više rabljenih modela stoji na dulje od 90 dana, što znači da su postali ‘inventar rizika‘, prema istraživaču tržišta Deutsche Automobil Treuhand.
- Moramo znatno sniziti cijene samo da bismo kupce natjerali da pogledaju električna vozila - rekao je Dirk Weddigen von Knapp, koji vodi grupu koja predstavlja VW i Audi trgovce.
Dio problema je to što industrija po prvi put rukuje rabljenim električnim vozilima. Iako se automobili s motorom s unutarnjim izgaranjem mogu brzo procijeniti na temelju njihove starosti i kilometraže, ne postoje testovi koji su u širokoj uporabi i koji određuju kvalitetu baterije, rekao je Weddigen von Knapp. Baterija predstavlja oko 30 posto vrijednosti EV-a, udio za koji se očekuje da će se smanjiti u narednim godinama, ako bude dostupnih minerala i metala.
Istini za volju, neka električna vozila imaju dobre rezultate godinama nakon predstavljanja, s manje od očekivanog propadanja baterije, rekao je Mike Tyndall, analitičar u HSBC-u. Tesla se može brzo prodati na tržištu rabljenih vozila zbog reputacije marke kao tehnološkog lidera i njezinih redovitih ažuriranja bežičnog softvera.
Ipak, većina potrošača ostaje suzdržana pri kupnji rabljenih električnih vozila. Proizvođači već rade na novim tehnologijama baterija koje obećavaju jeftinije automobile s većim dometima i bržim punjenjem. Tvrtke poput Mercedes-Benz Group AG i BMW-a najavile su planove za uvođenje nekoliko električnih vozila sljedeće generacije sredinom desetljeća, dok Volkswagen, Stellantis i Renault razvijaju modele koji koštaju 25.000 eura ili manje.
No, ovom problemu se zapravo ne vidi kraja, pa tvrtka za upravljanje voznim parkom Ayvens, kao i mnogi analitičari kažu kako je zapravo budućnost električnih modela najam, a ne kupovina.
Vodič za kupnju
Ako se ipak odlučite za rabljenog električara potrebno je obratiti pozornost na nekoliko detalja. Prije svega, baterija!
Baterija je komponenta koja najčešće zabrinjava potencijalne kupce pri kupovini rabljenih električnih vozila, ali ako je ona dobro održavana, vrlo je vjerojatno da je zadržala velik dio kapaciteta - navode na stranicama udruge Strujni krug i dodaju kako proizvođači pružaju garanciju na baterije od 5-10 godina, ovisno od vozila, te se gleda da u garantnom roku kapacitet ne pada ispod 70 posto. Što se elektromotora tiče, on gotovo da ne treba održavanje jer nema komponente kao ‘fosilci‘, ali se zato jako troše kočnice, dijelovi ovjesa, brisači, gume, filteri kabine..
- Prilikom kupovine rabljenog električnog vozila, svakako prvo obratite pažnju na općenito stanje vozila. Provjerite po linijama karoserije ako je vozilo sudjelovalo u nesrećama, probajte ga voziti kako bi uvidjeli da su dijelovi poput kočnica i ovjesa u redu. Ako je vozilo sudjelovalo u prometnoj nesreći, bitno je provjeriti da kućište baterije i ostali dijelovi električnog pogona nisu bili oštećeni – navode iz Strujnog kruga.
Također, preporuka je da ga se odmah nakon kupovine odveze u ovlašteni servis kako bi ga iskusni serviseri detaljno pregledali te se spojili putem OBD II priključka na isto i provjerili ako automobil izbacuje bilo kakvu grešku. Prilikom spajanja moguće je provjeriti i trenutni kapacitet baterije pa to obavezno zatražite u servisu kako bi znali isplati li se kupiti vozilo.