Biznis i politika

Robotaksiji stižu u Europu 2026.: Njemačka predvodi, Hrvatska čeka Rimca

Uber, Lyft i Baidu pokreću prve projekte u Münchenu i Londonu, dok Zagreb čeka da Rimčev Verne mapira grad i testira svoja vozila

Da su se ostvarile riječi Mate Rimaca iz 2021. godine već bi godinu dana stanovnici Zagreba uživali u autonomnim vožnjama robotaksija. Međutim, realnost je drugačija pa su nove ambiciozne projekcije postavljene za iduću 2026. godinu. Tada Zagreb postaje jedan od prvih gradova u kojima će autonomni robotaksiji postati svakodnevica. Mali koračić prema tome učinjen je krajem ožujka ove godine kada je Verne objavio kako su započeli s mapiranjem prometnica i probnim vožnjama u Zagrebu, a u izgradnji je i tvornica  unutar novog poslovnog parka VGP Park Zagreb u Lučkom koja će služiti isključivo za proizvodnju robotaksija. Sve to zvuči jako lijepo, ali odgoda ovog projekta smo se već nagledali.

Ključna godina

Ta famozna  2026. godina postaje prekretnica, ne samo za zagrebačke već i za europske ulice. Naime, dok se u Hrvatskoj čeka na Rimca, najave globalnih igrača pokazuju da se utrka robotaksi industrije seli na Stari kontinent, a Njemačka je odabrana kao prvo veliko tržište za testiranje i uvođenje autonomnih vozila u javni promet. U SAD-u, primjerice Waymo, u gradovima poput Phoenixa, San Francisca i Los Angelesa tjedno odrađuje više od 250 tisuća plaćenih vožnji, dok u Kini Baidu raspolaže s oko tisuću vozila i u prvom je tromjesečju ove godine odradio približno 1,4 milijuna vožnji. Uz njega djeluje i Pony.ai, s flotom od oko 250 autonomnih vozila u najvećim kineskim gradovima, koja bilježe prosjek od petnaestak narudžbi dnevno po vozilu.

Verne robotaksi u Zagrebu

Verne robotaksi u Zagrebu

Uber u Münchenu

U Münchenu će Uber, u suradnji s kineskim start-upom Momenta, pokrenuti prve probne vožnje, dok američki Lyft i kineski Baidu planiraju slične poteze u Njemačkoj i Velikoj Britaniji. Iako se u priopćenjima govori o velikim ambicijama i povijesnim prekretnicama, realnost je složenija. Regulativa i sigurnosni standardi postavljaju visoke prepreke. Njemački zakoni omogućuju testiranja vozila razine 4 autonomije, koja podrazumijeva vožnju bez ljudske intervencije u strogo određenim zonama i uvjetima, no operateri sigurnosti i dalje će sjediti za volanom, spremni preuzeti kontrolu ako sustav zakaže.

Za Uber ovo partnerstvo znači širenje globalnog portfelja. Tvrtka već surađuje s Waymom u SAD-u i WeRideom na Bliskom istoku, a povezivanje s Momentom otvara vrata na najvažnije europsko tržište. Momenta je u Aziji već etablirano ime. Njihovi sustavi pomoći vozaču ugrađeni su u stotine tisuća automobila kineskih i njemačkih proizvođača. Upravo ta povezanost s tradicionalnom autoindustrijom Njemačke daje dodatnu težinu projektu u Münchenu.

Stiže i Lyft

Lyft, glavni konkurent Uberu, ne želi zaostati. Njegovo partnerstvo s Baiduom, kineskim gigantom dio je strategije širenja izvan SAD-a. Akvizicijom europske aplikacije FreeNow, Lyft je osigurao poslovanje u devet zemalja i više od 180 gradova, čime je dobio infrastrukturnu mrežu koja mu otvara vrata Europe. Baidu će osigurati vozila i tehnologiju, dok će Lyft koordinirati platformu i korisničku podršku, rekli su iz tvrtki.

Vrijeme odabira nije slučajno. Njemačka, kao srce europske autoindustrije, ujedno je i laboratorij u kojem će se testirati ne samo tehnologija, nego i povjerenje građana, regulatorna fleksibilnost i ekonomska održivost autonomnih flota. Pilot-projekti trebali bi pokazati koliko su građani spremni ući u vozilo bez vozača, tko će snositi odgovornost u slučaju nesreće i hoće li model cijena biti privlačan u odnosu na tradicionalne taksije.

Kina dominira

Globalna statistika pokazuje da je Kina otišla najdalje u ovoj industriji. Baiduova usluga Apollo Go upravlja s više od tisuću vozila u 15 gradova i do sada je obavila više od 11 milijuna vožnji. No Europa ima drugačije zakonodavstvo i zahtjeve pa dok se u Pekingu i Šangaju vozila već kreću bez ljudskih vozača, u Njemačkoj će ih pratiti cijeli niz sigurnosnih protokola, a područja vožnje bit će strogo ograničena.

U pozadini, i drugi igrači pripremaju vlastite planove. Volkswagenova podružnica MOIA razvija autonomnu verziju ID. Buzza, predviđenu za korporativne klijente, dok kineski Xpeng planira europska testiranja 2026. godine. Svi oni svjesni su da će prva uspješna implementacija na europskom tlu donijeti ogroman reputacijski i tržišni kapital.

Tvrtka Mate Rimca P3 Mobility u svojem kampusu u Kerestincu je predstavila robotaksije Verne

Tvrtka Mate Rimca P3 Mobility u svojem kampusu u Kerestincu je predstavila robotaksije Verne

Za razliku od hypea koji je pratio prve najave autonomnih vozila prije desetak godina, današnje poruke kompanija mnogo su opreznije. I Uber i Lyft ističu da će testiranja biti postepena, da sigurnost ostaje apsolutni prioritet i da će razvoj ovisiti o suradnji s vlastima. Obećanja o tisućama vozila u prometu zamijenila su realističnija očekivanja: 2026. bit će godina testiranja i učenja, a masovnija komercijalna primjena, ako je bude, tek nekoliko godina kasnije.

Za europsku mobilnost to ipak predstavlja prekretnicu. Ako se projekti pokažu uspješnima, Njemačka bi mogla postati primjer kako regulirati, implementirati i komercijalizirati robotaksije. Ako ne uspiju, to će biti ozbiljna kočnica cijeloj industriji. U oba slučaja, München će sljedeće godine biti mjesto na kojem se odlučuje budućnost autonomne mobilnosti u Europi. A znamo da ono što 'prođe' u Njemačkoj postale zemlje Europe vole prekopirati.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju