Piše: Roko Kalafatić
Nakon što je većina zapadnih brendova izašla s ruskog tržišta, nije trebalo proći puno vremena da Rusi odluče da je rat s Ukrajinom idealan trenutak za jačanje vlastitog tržišta i okretanje ka domaćim alternativama. Putinova čelična šaka na državnom vrhu, izoliranje od Zapada i samodostatnost – sve to podsjeća na ne toliko davnu prošlost Rusije, ali one sovjetske.
Na ceste se vraća Moskvi
Upravo zbog odlaska velikih kompanija kao što su Coca-Cola, Renault, McDonald's i mnoge druge, Rusija je odlučila napraviti svoje verzije istih. Uz to, odlučili su se vratiti proizvodnji automobila koji su nekoć prolazili moskovskim ulicama u vremenima za koja smo donedavno imali osjećaj da su samo dio povijesti. Na ulice se ubrzo vraća sovjetski Moskvič koji se proizvodio još od 1946. godine, objavio je Reuters.
Unatoč tome što je Moskvič bankrotirao još 2006. godine nakon čega je tvornicu preuzeo Renault, prošli je tjedan francuski proizvođač automobila objavio da izlazi iz Rusije u dogovoru s ruskom vladom. Prema sporazumu, Renault će prodati svojih 68 posto udjela u AvtoVAZ-u, najvećem ruskom proizvođaču automobila, a otkupit će ga NAMI, moskovski istraživački institut za automobile i automobilske motore.
Plan im je, navodno, napraviti automobil koji će imati sve osnovne funkcije, uključujući i motor koji će sami proizvoditi. Sve osim toga je trenutno teško nabaviti pa su kazali da neće biti ABS-a, zračnih jastuka, ESP-a i sličnih dodataka koji vozačko iskustvo čine modernijim i sigurnijim.
Renault još nije otkrio detalje akvizicije, ali su anonimni izvori za New York Times kazali da je francuskom Renaultu navodno isplaćen simbolični iznos od jednog rublja, s navodnom opcijom vraćanja na rusko tržište unutar šest godina.
- Danas smo donijeli tešku, ali potrebnu odluku i donosimo odgovoran izbor prema naših 45 tisuća zaposlenika u Rusiji -, izjavio je prošli tjedan izvršni direktor Renaulta, Luca de Meo.
Makar iz kompanije nisu odmah otkrili koliko sredstava dobivaju zbog prodaje, poručili su da će pretrpjeti financijski udarac od 2,2 milijarde eura u prvoj polovici ove godine, zbog čega su im neminovno smanjeni financijski izgledi za kraj ove godine.
Dogovor Rusije i Renaulta nije mogao biti jasniji dokaz toga da je Kremlju, unatoč trenutnoj situaciji, itekako stalo da prostor za zapadne tvrtke u Rusiji i dalje ostane otvoren kad se prašina slegne i rat završi.
Što Zapad stvori, to Rusija kopira
Uz Moskvič, u Rusiji će ubrzo svanuti novi asortiman bezalkoholnih pića koja dolaze kao zamjena brendova kao što su Coca-Cola, Fanta i Sprite. Na njihovo mjesto dolaze ne toliko originalni CoolCola, Fancy i Street, a sami možete pretpostaviti čija su imitacija s obzirom na imena i tajming.
Na tržište ih stavlja ruski proizvođač pića, Ochakovo koji je na tržištu prisutan još od sovjetske ere ili 1978-e godine, a sve to zbog odsutnosti navedenih bezalkoholnih napitaka na ruskim policama još otkako je Coca-Cola u ožujku obustavila svoje poslovanje u Rusiji.
Iako se proizvodi Coca-Cole još uvijek mogu naći u trgovinama, cijene su od suspenzije skočile za otprilike 200 posto pa se Ochakovo pojavio kao budget verzija omiljenih zapadnjačkih bezalkoholnih pića.
Zanimljivo je da to nije jedina kompanija koja je pokušala iskoristiti odlazak Coca-Cole iz Rusije. U travnju je ruski Slavda Group pokrenuo proizvodnju Grink Cole, a početkom svibnja tvornica Syktykarpivo također je započela s proizvodnjom Komi Cole.
McDonald's prodao restorane Alexanderu Govoru
Uz Coca-Colu, Rusiju napušta i McDonald's koji je odlučio prodati sve svoje tamošnje restorane jednom od vlasnika licence u zemlji, poduzetniku Alexanderu Govoru koji će restorane voditi pod novim imenom.
Podsjećamo, McDonald's je još u ožujku privremeno zatvorio na stotine svojih prodajnih mjesta u ožujku, a tu su odluku skupo plaćali – oko 55 milijuna dolara mjesečno.
Govor, koji trenutno upravlja s 25 restorana u Sibiru, pristao je kupiti još 850 njihovih restorana, nedavno je objavio McDonald's. Zasad nema informacija o tome po kojoj cijeni su restorani kupljeni, ali je poznato da su njegove ruske operacije iznosile oko devet posto ukupnog godišnjeg prometa za američku kompaniju, a riječ je o dvije milijarde dolara godišnje.
Ruski je poduzetnik također pristao zadržati 62 tisuće ruskih zaposlenika na najmanje dvije godine pod jednakim uvjetima, ali i financirati postojeće obaveze prema dobavljačima, najmodavcima i komunalnim službama.
Kako će se zvati novi restorani i koje će još zapadnjačke brendove Rusi zamijeniti svojima, to nam je tek za otkriti.