Američki je kongres prošle godine donio Zakon o klimi (Climate Law) koji je nudio milijarde dolara u poticajima kako bi se pokušala potaknuti zelena industrija u SAD-u. Zakon je, između ostalog, uključivao porezne olakšice u vrijednosti do 7500 dolara po vozilu za kupce električnih automobila proizvedenih u Americi. Zakon o klimi, za koji Bijela kuća kaže da je potaknuo gotovo 100 milijardi dolara privatnih ulaganja u SAD-u povezanih s električnim automobilima, odmah je zabranio porezne olakšice za električne automobile proizvedene izvan zemlje.
Kritičari zakona odmah su rekli kako će ovakva praksa usporiti usvajanje električnih automobila u SAD-u, jer većina tvrtki koje proizvode baterije i minerale koji se u njima koriste dolaze iz Kine.
Međutim, američki su političari ocijenili kako je pretjerano oslanjanje na kineske proizvođače ekonomski i sigurnosni rizik, pa su planirala partnerstva između velikih tvrtki, poput Forda i kineskog CATL-a, proizvođača baterija i dalje predmet kritika i rasprava.
Nova ograničenja
Od početka 2024. godine, novi Zakon zabranjuje pravo na porezne olakšice za električne automobile ako sadrže ‘komponente baterije koje je proizveo ili sastavio strani subjekt od interesa‘, a do 2025. ograničenja će se proširiti na automobile koji sadrže ‘kritične materijale koje je izvukao, preradio ili reciklirao takav subjekt‘.
U prijedlogu se kaže da će vlada definirati ‘strani subjekt od interesa‘ kao tvrtku sa sjedištem ili u vlasništvu ili pod kontrolom Kine, Rusije, Irana ili Sjeverne Koreje.
Svaka tvrtka u kojoj vlada tih zemalja ima 25 posto ili više mjesta u odboru, glasačkih prava ili dionica potpadala bi pod navedena pravila.
- Predsjednik Biden stupio je na dužnost odlučan da preokrene desetljećima dug trend prepuštanja poslova Kini - rekao je John Podesta, viši savjetnik predsjednika za inovacije i implementaciju čiste energije.
Samo oko 20 od više od 100 modela električnih vozila koji se prodaju u SAD-u trenutačno ispunjavaju uvjete za poreznu olakšicu, prema Alliance for Automotive Innovation (AAI), lobističkoj skupini koja zastupa proizvođače automobila, koja je rekla da su smjernice ponudile prijeko potrebnu jasnoću njihovim članova. Rečeno je da se čini da automobili proizvedeni korištenjem baterija i materijala iz određenih vrsta partnerstava s kineskim tvrtkama, ako se nalaze u SAD-u, ne bi bili u suprotnosti s pravilima. Također su pohvalili dužnosnike što su određene materijale u tragovima izuzeli iz pravila na još dvije godine.
- Tranzicija na EV ne zahtijeva ništa osim potpune transformacije američke industrijske baze. To je monumentalan zadatak koji se neće dogoditi preko noći - zaključio je predsjednik AAI-ja John Bozzella.