IP strategija (intelektualno vlasništvo) možda se ne doživljava jednako bitnom (i hitnom) kao, primjerice, razvoj proizvoda, poslovne strategije ili marketinškog plana, ali u stvarnosti je, vjerojatno, najvrjednija nematerijalna imovina koju ‘startup‘ ima. Što je tvrtka uspješnija, na IP otpada sve veći postotak njezine vrijednosti
Piše: Hajdi Ćenan
Kad se pogledaju brojevi, statistika zaista nije na strani startupova. Vjerojatnost da će uspjeti kreirati rješenje koje će pronaći pravi product-market fit, da će do tog trenutka preživjeti s ograničenim pristupom financiranju te da će se na kraju uspjeti probiti na tržište nije velika. A opet, svaki dan svjedočimo tom prkošenju izgledima i vidimo hrvatske startupove koji osvajaju svijet.
Ali da, nije im lako. Konkurencija je uvijek prisutna i treba misliti na bezbroj detalja kako je preduhitriti. Jedan od tih detalja, možda ne uvijek najočitiji, jest ispravna zaštita intelektualnog vlasništva od sâmih početaka. Zaštita intelektualnog vlasništva (engl. IP, intellectual property) uključuje, primjerice, zaštitu autorskih prava, zaštitnih znakova i patenata, a ta zaštićena prava čine nematerijalnu imovinu tvrtke. Startupovi obično traže zaštitu za izume, logotipe, nazive tvrtki, dizajn proizvoda i softver, pri čemu se različite vrste IP zaštite primjenjuju na različite aspekte realizacije neke ideje. Na primjer, patenti bi zaštitili izum, odnosno ideju o tehničkom rješenju nekog problema; autorska prava zaštitila bi autorsko djelo, odnosno izražaj neke ideje kao što je, recimo, softver; zaštitni znakovi (žig) zaštitili bi ime i logotip startupa, a industrijski dizajn vanjski izgled proizvoda.
Konkurentska prednost
IP zaštita jamči svojem vlasniku isključivo vremensko i teritorijalno pravo predmeta zaštite te sprječava druge da krše prava i profitiraju od imovine vašeg startupa, ali dobra IP strategija od samog početka također može i više pomoći u privlačenju investitora, dobavljača, partnera jer taj oblik zaštite nudi veću sigurnost uz potencijalan uspjeh. Naime, inovativnost je pokretačka snaga startupa. Uspješno provođenje tih novih ideja u praksi pretvara male startupove u korporacije vrijedne više milijardi dolara. Svrha Zakona o intelektualnom vlasništvu upravo jest zaštititi one ideje i koncepte koji podupiru startup. A i glavni dio konkurentske prednosti i privlačnosti za investitore dobro je definiran — i dobro zaštićen — IP u portfelju startupa. Tako je IP prednost za tu novu tvrtku jer povećava njezinu komercijalnu vrijednost.
Jednako je važna druga strana problema: dio postupka registracije IP-a uključuje provjeru prethodno zaštićenih prava drugih tvrtki koje možda već imaju prava na određene izume ili robne marke, jer ni vaš IP ne smije kršiti tuđa (zaštićena) prava. Rana spoznaja može spasiti startup od skupih tužbi za kršenje IP prava poslije, nakon što su novac i vrijeme već uloženi u vlastiti razvoj ideje.
Mnogi predugo čekaju
Međutim, iako je zaštitu intelektualnog vlasništva puno lakše ostvariti u početnim fazama poslovanja nego nakon što njihove inovativne ideje postanu uspješne (ili, u slučaju zahtjeva za patent, i prije nego što se uopće komercijaliziraju), startupovi uglavnom ne prioritiziraju svoju IP strategiju. Štoviše, mnogi je uopće nemaju. Naravno, najčešći je razlog tomu trošak formalne zaštite IP-a. Budući da su startupovi u ranim fazama poslovnog razvoja, često im nedostaje novca i drugih resursa, a IP zaštita zahtijeva i novac i vrijeme i druge resurse. Međunarodnu zaštitu da i ne spominjem; njezin trošak iznimno je visok, a proces kompleksan i dugotrajan. Zato startupovi često ostavljaju IP po strani, čekajući dok tvrtka ne naraste dovoljno i oformi pravni tim koji će se moći pozabaviti time, što može biti prekasno.
Međutim, iako svi oblici IP zaštite nisu nužno i jednako jaki, a treba i dobro promisliti što je sve moguće, ali i što je sve svrhovito zaštititi, IP strategiju iznimno je važno imati što prije. Intelektualno vlasništvo ne smije se podcjenjivati. IP strategija možda se ne doživljava jednako bitnom (i hitnom) kao, primjerice, razvoj proizvoda, poslovne strategije ili marketinškog plana, ali u stvarnosti je IP, vjerojatno, najvrjednija nematerijalna imovina koju startup ima. Što je tvrtka uspješnija, na IP otpada sve veći postotak njezine vrijednosti (na primjer, za tvrtke izlistane na ‘S&P 500‘ na IP otpada do 90 posto njihove vrijednosti!).
Zato svi koji se još nisu dotaknuli te teme trebaju to hitno napraviti. Dobro se raspitajte i educirajte o oblicima IP zaštite primjenjivima na vaš startup; doznajte što sve trebate i možete zaštititi, kada, gdje i kako. Odmah!