Ranije ove godine, TikTok je obećao da će suzbiti objave koje poriču klimatske promjene na svojoj platformi, ali to je, čini se, teže nego što su zamislili
Ako ste posljednjih mjeseci tražili ‘klimatske promjene‘ na TikToku, možda ste naišli na video u kojem se pojavljuje Dan Peña, bivši analitičar s Wall Streeta, a sada ‘biznis trener‘ kojega prate tisuće na društvenim mrežama pa tako i na TikToku. Video je snimljen tijekom londonske premijere dokumentarnog filma o gospodinu Peñi 2017., prikazuje žestoku raspravu između američkog biznismena i jednog člana publike.
Za TikTok problem nastaje kada Peña kaže kako ‘Financijske institucije i banke znaju da se klimatske promjene neće dogoditi‘ te dodaje da je ‘to najveća prijevara u ovom stoljeću izvršena nad čovječanstvom‘.
Peña i dalje ostaje pri svojim komentarima te kaže da su klimatske promjene ‘povijesna norma‘ koja se odvija tisućama godina, da ‘nisu nove‘ te da se ne radi o ‘stvarnoj prijetnji‘.
Naravno, svi znanstvenici koji su pod okriljem Međuvladinog panela o klimatskim promjenama (IPCC) tvrde kako su ljudske aktivnosti glavni problem koji dovodi do promjena klime te da je to predstavlja prijetnju ‘svakom aspektu ljudskog života‘. Međutim, postoji i druga strana medalje i veliki se broj znanstvenika zapravo i slaže s Peñom, ali oni nisu u medijima, a i svaki podignuti glas o klimi koji nije u skladu s IPCC-om izaziva salve omalovažavanja.
No, TikTok tvrdi da su izjave Peñe u suprotnosti s agendom pa pokušavaju na sve načine ukloniti sporni video kojega korisnici iznova postavljaju na platformu, pa se pregledi već broje u milijunima a taj broj samo raste.
Prema novim smjernicama zajednice koje je TikTok predstavio prošlog travnja, sadržaj koji ‘potkopava utemeljeni znanstveni konsenzus‘ o klimatskim promjenama neće biti dopušten na platformi.
Mnoštvo slučajeva
Pa ipak, isječak koji prikazuje gospodina Peñu daleko je od izolirane pojave: BBC je identificirao 365 različitih videozapisa na engleskom jeziku koji negiraju postojanje klimatskih promjena koje je uzrokovao čovjek, a tko zna koliko ih je broj na drugim jezicima.
Sam TikTok poricanje klimatskih promjena smatra ‘štetnom dezinformacijom‘ i tvrtka uklanja gotovo sve objave koje su označili korisnici kao problematične. U izjavi za BBC, TikTok je rekao da radi ‘na osnaživanju informiranih klimatskih rasprava‘, te da surađuje s faktčekerim kako bi se uhvatili u koštac s dezinformacijama. Kao da su prespavali zadnje tri godine kada su faktčekeri pokazali da zapravo ne ispravljaju laži, nego cenzuriraju istinu i povjerenje u takve medije je na najnižim granama ikad.
Tvrtka je također istaknula da, kada korisnici pretražuju videozapise o klimatskim promjenama, prikazuje im se poveznica na web stranicu Ujedinjenih naroda na tu temu, nešto već viđeno na Facebooku posljednjih godina.
Problem nije isključiv ni za TikTok na engleskom jeziku. BBC Monitoring pronašao je desetke drugih videozapisa koji negiraju klimatske promjene na španjolskom, turskom, arapskom, portugalskom i ruskom.
- Vrlo je lako steći pogrešnu predodžbu o tome koliko smo sigurni u klimatske promjene. Dezinformacije mogu stvarno oštetiti našu raspravu o tome što učiniti u vezi s klimatskim promjenama - kaže dr. Doug McNeall, znanstvenik iz Hadley centra za predviđanje i istraživanje klime pri Met Officeu.
TikTok je svjestan problema zbog čega je, povodom obilježavanja mjeseca Zemlje u travnju, najavio da će početi aktivno uklanjati sadržaj koji je u suprotnosti s osnovnom znanošću o klimi. Ali doseg videozapisa poput onih koji prikazuju Peñu postavlja pitanja o tome koliko se uspješno provodi ova nova politika.
- Pravila postaju irelevantna ako se ne primjenjuju dosljedno, točno i pošteno - kaže Jennie King, voditeljica klimatskih istraživanja i politike na Institutu za strateški dijalog, britanskom think tanku za borbu protiv ekstremizma.
Paul Scully, ministar tehnologije i digitalne ekonomije, rekao je za BBC da će vladin prijedlog zakona o sigurnosti na internetu jamčiti da se odgovornost platformi društvenih medija za borbu protiv dezinformacija ‘shvaća ozbiljno‘.
U Met Officeu, dr. McNeall pozdravlja napore TikToka protiv dezinformacija, ali postavlja pitanje je li ovo bitka koju tvrtka može dobiti.
- Možda bismo se trebali usredotočiti na promicanje dobrih znanstvenih informacija o klimi, umjesto da samo uklanjamo sadržaj koji nam se možda ne sviđa – zaključuje profesor.