Biznis i politika
StoryEditor

Toyota gradi ‘grad budućnosti‘: Woven City uskoro otvara vrata prvim stanovnicima

09. Siječanj 2025.
Woven City Toyotafoto Shutterstock

Na mjestu nekadašnje tvornice automobila u podnožju planine Fuji u Japanu, Toyota privodi kraju prvu fazu izgradnje svog futurističkog projekta pod nazivom Woven City. Kako je objavljeno na ovogodišnjem CES-u u Las Vegasu, ‘živi laboratorij‘ trebao bi u jesen 2025. primiti svoje prve stanovnike, dok je službeno otvaranje planirano za 2026.

Toyota Woven City nije obična urbana zajednica. Prema riječima predsjednika Toyote, Akia Toyode, riječ je o ‘prototipu grada budućnosti‘ koji spaja tehnologiju, mobilnost i zajedničko stvaranje.

- Woven City je mjesto gdje ljudi ne samo da žive, rade i zabavljaju se, već i izumljuju i razvijaju nove proizvode i ideje u stvarnom okruženju - istaknuo je Toyoda.

Grad će omogućiti testiranje autonomnih vozila, pametne kućne tehnologije, robotike i novih proizvoda mobilnosti. Prvi stanovnici, nazvani Weavers, bit će zaposlenici Toyote i njenih podružnica, uključujući startup Woven by Toyota.

Prva faza: 100 stanovnika

Do jeseni 2025. u gradu će živjeti 100 osoba, dok će se broj stanovnika do kraja prve faze povećati na 360. Dugoročno, Toyota planira proširiti zajednicu na 2.000 ljudi kroz sljedeće faze razvoja. U kasnijim fazama pridružit će se i vanjski inovatori sa svojim obiteljima. Zanimljivo je da će među prvim tvrtkama u gradu biti tvrtke iz prehrambene industrije, uključujući startupove koji eksperimentiraju s novim konceptima poput futurističkih kafića.

Woven City arhitektonski potpisuje danski arhitekt Bjarke Ingels, dok će energetska održivost biti osigurana Toyotinim sustavima na vodikove gorivne ćelije. Grad će imati tri vrste prometnica – jednu za brza vozila, drugu za sporije osobne mobilne uređaje poput bicikala i skutera, te treću isključivo za pješake.

Iako koncept korporativnih gradova nije nov – Tesla i SpaceX također grade zajednice za svoje zaposlenike – Woven City ide korak dalje stvaranjem stvarnog grada s dugoročnom infrastrukturom i stalnim stanovništvom. Toyota nastoji izbjeći potencijalne kontroverze poput onih koje su zaustavile Googleov projekt Sidewalk Labs u Torontu. U fokusu je poboljšanje kvalitete života i zaštita privatnosti, što dokazuje i osvajanje LEED Platinum certifikata, najvišeg priznanja za održivost.

Toyota, koja je trenutno zaostala za konkurencijom u segmentu električnih vozila, Woven City koristi kao platformu za testiranje novih tehnologija. Uz bogato iskustvo u hibridnim vozilima, ova inicijativa mogla bi biti ključan korak prema hvatanju koraka u razvoju električne mobilnosti.

Woven City nije samo eksperiment u gradogradnji već i odvažan korak prema redefiniranju uloge automobilske industrije u urbanom razvoju, s ambicijom postavljanja novih standarda u održivosti, inovacijama i kvaliteti života.

Problemi Starbasea

Kao što smo spomenuli, Elon Musk već duže vremena najavljuje svoj korporativni grad koji planira nazvati Starbase i koji će biti smješten u obalnom dijelu južnog Teksasa, gdje se nalazi sjedište njegove raketne tvrtke SpaceX. Iako je ideja dugo stagnirala, djelomično zbog teksaških zakona koji nalažu određeni broj stanovnika i potporu većine birača za osnivanje nove općine, SpaceX je polako naseljavao radnike u obnovljene kuće iz sredine 20. stoljeća i privremene smještaje poput srebrnih prikolica Airstream u blizini svojih lansirnih postrojenja. Prošlih mjeseci SpaceX-ovi zaposlenici koji žive u okolici poduzeli su prvi službeni korak prema osnivanju grada, prikupljanjem potpisa i podnošenjem službenog zahtjeva za održavanje izbora. Peticija, dostavljena vlastima okruga Cameron i podijeljena s The New York Timesom na temelju zahtjeva za javne dokumente, otkriva prve detalje o veličini i organizaciji grada koji Musk i njegova tvrtka zamišljaju. Ako okrug odobri zahtjev, stanovnici bi mogli glasovati za izbor troje gradskih dužnosnika, uključujući gradonačelnika. Peticija sugerira da će prvi gradonačelnik biti Gunnar Milburn, SpaceX-ov menadžer sigurnosti.

image

Starship SpaceX Starbase

foto Shutterstock

Grad sa 500 stanovnika

Peticija opisuje zajednicu od oko 500 stanovnika, uključujući najmanje 219 primarnih rezidenata i više od 100 djece. Grad bi se prostirao na površini od 1,5 kvadratnih milja, što ga čini malo većim od Central Parka, ali malim za teksaške standarde. Gotovo svi stanovnici su podstanari i zaposlenici SpaceX-a, navodi se u dokumentu. Većina živi u kućama u vlasništvu kompanije, koje su raspoređene oko glavnih zgrada, uključujući restoran dostupan isključivo zaposlenicima.

Razlozi zbog kojih Musk i SpaceX žele osnovati grad nisu u potpunosti jasni. Stručnjaci navode kako osnivanje grada može omogućiti stvaranje lokalne vlasti, policijskih i vatrogasnih postrojbi, donošenje općinskih uredbi te pristup državnim i saveznim subvencijama. Osim toga, osnivanje općine daje mogućnost upravljanja komunalnim uslugama, kao što su voda i struja.

U pismu priloženom peticiji, Kathryn Lueders, generalna direktorica SpaceX-a za Starbase, napisala je kako tvrtka treba imati ‘mogućnost rasta zajednice Starbase‘ te je naglasila da SpaceX već pruža civilne funkcije poput upravljanja komunalnim uslugama, školovanja i medicinske skrbi.

Lokalni izazovi

Planovi SpaceX-a već su naišli na otpor lokalnih zajednica i ekoloških grupa zbog utjecaja lansiranja raketa na zaštićenu obalnu ekologiju. Stanovnici obližnjeg Brownsvillea također su se žalili na zatvaranje cesta tijekom lansiranja, što ih privremeno odsijeca od plaže. Unatoč tome, stanovnici predloženog Starbasea, od kojih većina radi za SpaceX, uglavnom podržavaju ideju.

Odluku o održavanju izbora donijet će vodeći dužnosnici okruga Cameron nakon provjere pravnih uvjeta a izbori bi se mogli održati nekad ove godine.

14. siječanj 2025 15:25