
Trgovinski rat Donalda Trumpa srušio je očekivanja o oporavku tržišta luksuza ove godine, budući da carine prijete produženju pada potražnje za ručnim torbicama i vrhunskim satovima. SAD i Kina, igrači koji pokreću globalnu potražnju za luksuznom robom, nastavili su međusobno povećavati uvozne carine na svoje proizvode u grozničavom trgovinskom sporu koji prijeti ozbiljnom potkopavanju povjerenja potrošača u dva najveća svjetska gospodarstva, prenosi Financial Times.
Analitičari su odgovorili snižavanjem prognoza rasta cijele industrije. Ovoga tjedna prognozirano je da će luksuzni sektor pretrpjeti pad prihoda od 2 posto u 2025., poništavajući svoje prethodno predviđanje rasta od 5 posto zbog povećane ekonomske neizvjesnosti i povećane vjerojatnosti globalne recesije. No iako bi Trump još mogao promijeniti kurs glede svojih tarifnih planova, jedan bankar za Financial Times rekao je da je ‘mnogo štete već učinjeno‘.
Šef LVMH-a, milijarder Bernard Arnault odletio je u Washington krajem ožujka kako bi s Trumpom, dugogodišnjim poznanikom, razgovarao o mogućim carinama. Također je i u siječnju prisustvovao Trumpovoj inauguraciji i nakon toga pozdravio ‘vjetar optimizma‘ koji je zahvatio SAD. Luksuzni tajkun rekao je u to vrijeme da razmatra povećanje proizvodnje LVMH-a u SAD-u. Barclays očekuje da će prodaja u LVMH-ovom osnovnom odjelu za modu i kožnu galanteriju, vrhuncu industrije, pasti za 1 posto u prvom kvartalu. Očekuje se da će prodaja grupe biti ista u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Bernsteinov analitičar Luca Solca ostao je pri svojim smanjenim procjenama za sektor u cjelini u 2025., čak i nakon što je Trump najavio 90-dnevnu pauzu na svoje ‘recipročne carine‘ za zemlje koje su pokazale spremnost ponovno pregovarati o trgovinskim sporazumima sa SAD-om.
-Vraćanje na prethodne brojke, kao da je ono što se dogodilo samo ružan san, ne dolazi u obzir. Imamo materijalnu štetu na financijskim tržištima i u gospodarstvu kao posljedicu nestalnih političkih najava. Nesigurnost je na vrhuncu, što je inače izvrsna pozadina za recesiju - rekao je Solca.
Nakon pandemije luksuz je zapeo u krizi
Nakon povijesnog procvata tijekom pandemije, kada su potrošači trošili novac na skupe torbe i alkohol, luksuz je zapeo u krizi dok kupci iz srednje klase obuzdavaju potrošnju, a kinesko gospodarstvo posrće. Trump se namjerio na Kinu, ključno tržište za luksuzni sektor. Američke carine na kinesku robu sada iznose 145 posto, a Kina je kao odgovor podigla carine na uvoz iz SAD-a na 125 posto.
Većina luksuznih proizvoda proizvodi se u Francuskoj i Italiji, dok se vrhunski satovi proizvode u Švicarskoj. SAD podvrgava sve tri zemlje carinama od 10 posto, nakon što je ukinuo više stope koje je prvobitno nametnuo. Jedan izvršni direktor rekao je za Financial Times da je njegova tvrtka bila prisiljena promijeniti stope carine na pošiljke upućene u SAD tri puta u manje od tjedan dana.
- Gubitak povjerenja je dugotrajan, a neizvjesnost je apsolutni otrov za raspoloženje potrošača - dodao je.
Same tarife, kakve danas stoje, još uvijek su lakše upravljive za luksuzne tvrtke nego mnoge druge, a snažniji brendovi imaju više prostora za ublažavanje utjecaja povećanjem cijena. Ali u industriji koja se oslanja na povjerenje potrošača, dublja šteta je psihološka. Brutalna rasprodaja na svjetskim burzama ove godine ostavit će mnoge luksuzne kupce liječeći svoje rane.
-Ako gledate što se događa s burzom, možete u osnovi predvidjeti razinu poslovanja u našim buticima - rekao je Bruno Pavlovsky, predsjednik modnog odjela u Chanelu, za Financial Times prošlog mjeseca.
Erwan Rambourg, generalni direktor HSBC-a, napisao je da rizici za luksuz leže u kombinaciji uništavanja bogatstva, ograničene potrošačke moći u SAD-u i općeg pogoršanja raspoloženja potrošača. HSBC sada očekuje da će prodaja ove godine pasti za pet posto, u usporedbi s prethodnim očekivanjima da će prodaja ostati ista u usporedbi s 2024.
Očekivanja ‘blagog rasta‘ u kontinentalnoj Kini, nakon bolne 2024. također izgledaju sve manje vjerojatna. Međutim, očekuje se da će Hermès, grupa koja stoji iza vrlo traženih Birkin torbi, nastaviti rast. Analitičari Barclaysa procjenjuju da će njegova prodaja porasti za osam posto u prvom kvartalu. Ali problemi u Gucciju, Keringovoj najvećoj robnoj marki, ostavili su grupu uvelike izloženom svakom padu. Barclays očekuje da će prodaja Guccija pasti za 25 posto u prvom tromjesečju, dok Bernstein upozorava da Kering sada ‘vrlo vjerojatno‘ neće ispuniti njegove smjernice za nepromijenjene prihode i operativnu dobit u 2025.