Biznis i politika

Uskoro novi sustav naplate cestarina: ukida se gotovinsko plaćanje

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture namjerava predlaže zakon kojim se uvodi elektronički sustav naplate cestarine

Hrvatsku očekuju značajne promjene u naplati cestarina, a glavna će novina biti da se cestarina više neće moći plaćati gotovinom. Naime, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture pustilo je u e-savjetovanje Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine u kojem se jasno navodi da se isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini, što je i prvi korak prema ukidanju klasičnih naplatnih kućica.

Naime, u Hrvatskoj se očekuju značajne promjene u naplati cestarina koje bi trebale biti uvedene već sljedeće godine. Osnovna promjena bit će ukidanje klasičnih naplatnih kućica i gotovinskog plaćanja cestarine, a uvodi se potpuna elektronička naplata koja radi na principu slobodnog protoka vozila. Sustav će se, prema najavama, temeljiti na uređajima ENC i tehnologiji automatskog prepoznavanja registarskih pločica (kamerama, ALPR tehnologija). Vozila će prolaziti bez zaustavljanja, a cestarina će se obračunavati putem tih tehnologija.

Potpisan je ugovor sa predstavnicima zajednice ponuditelja slovačke tvrtke Sky Toll i  češke tvrtke TollNet o izradi novog sustava vrijedan 80 milijuna eura, što će se financirati sredstvima iz NPOO-a. Ukoliko sve prođe u redu, u planu je instalacija 208 naplatnih portala na autocestovnim čvorovima i nabava 74 mobilne jedinice za naplatu i kontrolu. Sustav će istovremeno obuhvatiti mrežu HAC-a, ali i autoceste u koncesiji, stvarajući jedinstveni sustav naplate na cijeloj autocestovnoj mreži Hrvatske. Također, bit će detaljno regulirane kazne za pokušaje izbjegavanja plaćanja cestarine.

Vlada je, navodi se u obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine, Nacionalnim planom za oporavak i otpornost predvidjela uvođenje elektroničkog sustava naplate cestarine.

- Navedeni elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama (a ne na svim tehnologijama koje su Direktivom 2019/520 i Zakonom o cestama dozvoljene), isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Zbog slobodnog prometnog toka nužno je urediti pitanje nadzora plaćanja cestarine - stoji u tom obrascu koji je u javnom savjetovanju do 15. listopada.

Kako se između ostalog ističe, novim zakonom o naplati cestarine po prvi put će se uspostaviti jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta u RH.

- Promjena koja se postiže je novi elektronički sustav naplate cestarine u Republici Hrvatskoj, temeljen na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica. Zakonom će se isključiti mogućnost da se korištenje autoceste plati u gotovini, što će posljedično smanjiti operativne troškove naplate cestarine. Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatske prepoznavanje registarskih pločica - stoji u obrascu.

Koncesionari će, stoji dalje, u slučaju uvođenja elektroničke naplate cestarine ili znatne promjene postojećeg sustava elektroničke naplate cestarine, imati obvezu implementacije sustava u skladu s novim zakonom.

Iz Ministarstva dodaju da će se savjetovanje provesti zajedno sa Nacrtom prijedloga Zakona o naplati cestarine u trajanju od 30 dana putem središnjeg državnog internetskog portala za savjetovanje s javnošću (e-Savjetovanja), kao dva odvojena savjetovanja.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju