Biznis i politika
StoryEditor

Vlada ukida trošak usklađivanja temeljnog kapitala zbog uvođenja eura

20. Siječanj 2023.

Vlada je u petak u sabor uputila amandman na konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovačkim društvima kojim briše rok za usklađenje temeljnog kapitala, čime se poduzetnike oslobađa troška koji bi imati zbog toga usklađenja povezanog s prelaskom na euro.

Amandmanom koji predlaže vlada briše se rok za usklađenje temeljnog kapitala jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću i društva s ograničenom odgovornošću te uloga komanditora u komanditnom društvu.

Ministar pravosuđa i uprave Ivan Malenica objasnio je da se predloženim izmjenama rasterećuje gospodarstvo troškova koje bi inače moglo imati, povezanih s usklađenjem temeljnog kapitala, nominalnog iznosa dionica i poslovnih udjela te uloga komanditora sa zahtjevima koji se u pogledu tih iznosa uvode izmjenama Zakona o trgovačkim društvima.

Na trošak prilikom usklađenja temeljnog kapitala zbog uvođenja eura upozoravala su poduzetnička udruženja.

Naime, prema važećem rješenju ulaskom u eurozonu od 1. siječnja 2023. upis promjene valute temeljnog kapitala iz kune u euro plaćao bi se javnom bilježniku 2.500 kuna ukoliko se radi o društvu s ograničenom odgovornošću (d.o.o.), a isto vrijedi i za jednostavno društvo s ograničenom odgovornošću (j.d.o.o.). čiji je temeljni kapital 20.000 kuna (za d.o.o.) odnosno od 10 kuna (za j.d.o.o.).

Poduzetnici smatraju da upis promjene valute treba biti oslobođen i javnobilježničkih troškova.

Propisujući da je rok za usklađenje u dioničkim društvima godina dana od uvođenja eura kao službene valute Republike Hrvatske dioničkim društvima, omogućeno je da odluku o usklađenju donesu na redovitoj glavnoj skupštini koju su dužni održati jednom godišnje i u čijem radu sudjeluje javni bilježnik.

Za društva s ograničenom odgovornošću isti se učinak ostvaruje tako što se propisuje da se usklađenje mora provesti prilikom prve izmjene društvenog ugovora, statusne promjene ili promjene poslovnog udjela, a kod komanditnog društva tako što se propisuje da se usklađenje mora provesti prilikom prve izmjene društvenog ugovora.

Time se postiže da usklađenje ne dovodi ni do kakvog dodatnog troška,  jer se provodi u okviru postupka koji se provodi povodom izmjene društvenog ugovora iz nekog drugog razloga, pa ukupni troškovi odgovaraju onim troškovima koje bi poduzetnici svakako imali, sve kada i ne bi provodili usklađenje.

Želi li neko trgovačko društvo provesti usklađenje prije bilo koje druge izmjene društvenog ugovora, za što nema nikakve obveze, to može učiniti o svom trošku.

06. veljača 2023 16:07